Artikel

25-07-2019 10:09

Je bedrijf laten groeien door je marktaandeel te vergroten

De strijd om marktaandeel, hoe win je die? En welke strategie om te groeien is het beste? In alle plannen kom je het tegen of het nou marketing of bedrijfsplannen zijn. Organisaties willen een groter stuk van de klantentaart en groeien in markt aandeel, omdat men streeft naar meer en meer. Wil je je marktaandeel vergroten zijn er drie manieren.

Meer klanten
Marktpenetratie, dat betekent dat je de klanten van een ander bedrijf of merk probeert aan te trekken. Je moet voortdurend bezig zijn met het aantrekken van nieuwe klanten. Dit is omdat de klanten niet voor eeuwig trouw blijven en ze vroeg of laat weer vertrekken. Wanneer er veel aanbieders zijn en de markt meer verzadigd is wordt dat steeds moeilijker. Het zoeken van nieuwe klanten in nieuwe afzetmarkten is wat vaak rest. In Azië, Afrika en Zuid-Amerika hebben grote bedrijven zoals Unilever en Heineken al aan expansie gedaan.

Meer gebruik
Volume-uitbreiding, je stimuleert je klanten dan om jouw product meer te gebruiken, vaker en in grotere hoeveelheden. Bijvoorbeeld Cup a Soep als tussendoortje, de koek als ontbijtsnack of tandpastatubes met 10 procent meer inhoud. Die strategie is alleen niet voor alle producten goed. Je wilt namelijk niet vaker naar de tandarts of het ziekenhuis, daar kom je liever nooit. Drie keer per dag tandenpoetsen is vaak ook meer dan genoeg.

Strategie
Er valt veel te winnen ten koste van de concurrent. Dat kan je misschien doen door kinderen te lokken, een smerig spelletje maar de gele M is er ook heel slim mee. Bijvoorbeeld bij 10 euro boodschappen krijg je een coole pet, petten of andere speeltjes of armbandjes zijn een slimme zet.

Meer klantaandeel
Share of wallet, doormiddel van deze strategie wil je er voor zorgen dat je klanten minder bij de concurrent kopen en meer bij jou. Meestal kopen klanten bij verschillende merken of bedrijven. Je tankt waarschijnlijk bij BP of Shell of Texaco. Of supermarkten kom je altijd bij de Jumbo of soms ook een keer bij de Albert Heijn? Je bent waarschijnlijk ook niet bij maar één bank klant maar bij verschillende verzekeraars en banken. Waar bedrijven vaak de fout in gaan is dat ze denken dat ze loyale klanten hebben maar vaak is het zo dat deze zogenaamde loyale klanten hetzelfde product ook bij de concurrent kopen. Klanten vertrekken niet snel. Wat wel voorkomt is dat ze minder kopen bij het betreffende bedrijf en meer bij de concurrent.