Artikel

16-10-2020 12:15

Ondernemers tonen innovatiekracht met inspirerende ondernemerspitch

Op 15 juli pitchten tien ondernemers uit de gemeente Ede, Veenendaal, Wageningen en Rhenen hun ondernemersidee om de economie een impuls te geven. De jury koos drie winnaars. Deze drie beste initiatieven ontvingen en financiële bijdrage, media-aandacht en krijgen toegang tot het netwerk van de jury en de samenwerkende organisaties, om hun plan ook daadwerkelijk mogelijk te maken en in de schijnwerpers te zetten.

STIMULEREN CREATIVITEIT EN ONDERNEMERSCHAP IN DE REGIO

De ondernemerspitch is een mooie manier om creativiteit en ondernemerschap in de regio zichtbaar te maken en in te zetten om de negatieve economische en maatschappelijke gevolgen van de coronacrisis in de regio te beperken. Door middel van de pitches worden goede ideeën zichtbaar voor een groot publiek. De ideeën moesten voldoen aan een aantal voorwaarden: creatieve, schaalbare oplossingen met een positieve economische en maatschappelijke impact, het idee moet bijdragen aan een groene en gezonde regio, daarbij valt ook te denken aan samenwerking met andere ondernemers uit de regio.

Mariska de Kleijne, directievoorzitter Rabobank Vallei en Rijn: “Door het organiseren van de Ondernemerspitch willen we ondernemers inspireren om op een creatieve manier te kijken naar oplossingen, die door samenwerking vaak nog impactvoller kunnen zijn.”

“De Vallei regio is veel ondernemerschap en het is mooi om te zien dat er ook in deze coronatijd veel creatief ondernemerschap wordt getoond. We zetten een lamp op deze ondernemers en willen anderen daarmee inspireren”, aldus Jan Pieter van der Schans, wethouder Economische Zaken Ede.

DRIE WINNAARS
Nadat tien ondernemers hun innovatieve idee hadden gepitcht, selecteerde een jury de drie beste initiatieven. Tim Rodenburg van UVC Cleaning won de eerste prijs met zijn idee voor een volautomatische circulaire machine die bacteriën en virussen op winkelwagens op een snelle wijze doodt door middel van UVC licht. De tweede prijs ging naar Carla Veenman met de Regionale Verspillingshub Foodvalley. Een sociaal distributiecentrum voor voedseloverschotten. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt halen dit voedsel op en leveren dit aan sociale eetinitiatieven. De derde prijs werd gewonnen door Wilbert van Oostenbrugge met zijn pitch Safe Touch. Dit is een uniek apparaat om winkelwagens met UVC lichttechnologie te ontsmetten in minder dan tien seconden. Dit apparaat wordt gebouwd in samenwerking met andere ondernemers uit de regio. Zij ontvangen een financiële bijdrage en media-aandacht, zodat ze hun plannen concreet kunnen maken. De organiserende partijen en panelleden stellen hun kennis en netwerk ter beschikking om de winnende pitchers te helpen het idee tot uitvoering te brengen. Geïnteresseerden konden het event volgen via een livestream.

WINNAAR EERSTE PRIJS
UVC CLEANING – TIM RODENBURG
t.rodenburg@rodenburgbv.nl



Tim Rodenburg van UVC Cleaning werd op 15 juli uitgeroepen tot de grote winnaar van de Rabobank Ondernemerspitch. Rodenburg won de eerste prijs voor zijn volautomatische circulaire UV CLEANER die bacteriën en virussen op winkelwagens op een snelle wijze doodt door middel van UVC licht. Zeker na de corona-uitbraak zijn hygiëne en veiligheid steeds belangrijker geworden in onze samenleving. Rodenburg kijkt na zijn welverdiende vakantie met genoegen en plezier terug op het winnen van de Rabobank Ondernemerspitch. “Het was een mooi event waaraan ik fijne herinneringen bewaar. Het is natuurlijk altijd leuk om de eerste prijs te winnen”, zegt Rodenburg.

Een mooie waardering na een periode keihard gewerkt te hebben met een tof team. De UV Cleaning is uitgerust met UV-C straling, de desinfecterende werking van UV-C straling is meer dan honderd jaar bekend en wordt wereldwijd in een grote diversiteit van toepassingen gebruikt. De straling tast het DNA aan van micro-organismen, hierdoor worden ze onschadelijk. Micro-organismen kunnen niet resistent worden voor UVC-licht. “De kracht van UVC Cleaning is de volautomatische desinfectie, waarbij geen menselijke interactie nodig is. Het is daarnaast veilig voor de gebruiker en voorzien van een CE-keurmerk. Het apparaat is veilig geëngineerd. De stralingen zijn gemeten en strooistraling is uitgesloten bij dit apparaat. De efficiëntie van het desinfectie-proces is logbaar, zodat de resultaten gedocumenteerd en bewaard kunnen worden”, vertelt Rodenburg.

“Wij hebben ook een aantal ondernemers in de Regio Foodvalley aan het werk kunnen houden. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een mooie samenwerking met een aantal ondernemers. De koper van de UVC Cleaning kan het publiek met een veilig gevoel laten winkelen in de supermarkt. Dit levert direct bij consumenten een veilig en vertrouwd gevoel bij het doen van zijn of haar boodschappen in de supermarkt.” 

Inmiddels heeft UVC Cleaning ook de vleugels uitgeslagen naar het buitenland. “We werken samen met bedrijven in Duitsland, België en de Verenigde Arabische Emiraten. Je merkt dat iedereen over de hele wereld meer aandacht heeft voor hygiëne en veiligheid. En wat geldt voor de supermarktwagens, geldt natuurlijk ook voor al die bagagetrolleys op vliegvelden. Onze partners die hygiëne hoog in het vaandel hebben staan, kiezen voor een goede reiniging van deze karretjes en wagentjes. Zo doen wij nu dus ook zaken met Schiphol en de vliegvelden van Brussel en Dubai. Ziekenhuizen hebben nu ook hun interesse getoond in UVC Cleaning”, aldus Rodenburg. De onderscheidde ondernemer merkt dat het winnen van de Rabobank Ondernemerspitch goed is geweest voor zijn naamsbekendheid. “Het mooie aan de organisatie van de Ondernemerspitch vind ik ook dat Rabobank zich heel betrokken toont bij ondernemers. Zeker in deze tijd is dat veel waard. Dit soort events geven ondernemers ook steun in deze bijzondere tijd. Rabobank staat ondernemers bij, heb ik gemerkt”, besluit Rodenburg.

WINNAAR TWEEDE PRIJS
REGIONALE VERSPILLINGSHUB FOODVALLEY – CARLA VEENMAN carla@voedselsurplus.nl



“De Regionale VerspillingsHub Foodvalley moet een sociaal distributiecentrum worden voor onze voedseloverschotten in de Regio Foodvalley. We willen de voedseloverschotten waardevol maken voor de kwetsbare mensen in onze samenleving”, vertelt Carla Veenman van Stichting VoedselSurplus, de aanjager van het project. “Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt halen dit voedsel op en leveren dat weer aan sociale initiatieven. Denk daarbij aan buurthuizen, zorginstellingen of sociale eetinitiatieven.”

“Vrijwilligers en professionals zetten zich in de VerspillingsHub in voor sociale organisaties die met de voedseloverschotten maaltijden koken voor kwetsbare buurtbewoners. In onze samenleving is een overvloed aan voedingsmiddelen dat voor een groot deel verspild wordt doordat het bijvoorbeeld bijna over datum is in de supermarkt. Daartegenover staat dat er ook veel mensen zijn met een beperkte toegang tot gezond en voldoende voedsel vanwege sociale, psychische, financiële of verstandelijke problemen. Zeker door de coronacrisis zal dat aantal ook toenemen. Wij willen hen met deze Verspillingshub ondersteunen”, aldus Veenman.

Veenman en haar collega’s kregen veel positieve feedback op hun plan en ook op het winnen van de tweede prijs bij de Rabobank Ondernemerspitch. “De Regio Foodvalley is wat dat betreft the place to be om een innovatief plan te presenteren voor de voedselketen. De Regio Foodvalley loopt voor in het bedenken van oplossingen. Als Stichting VoedselSurplus hadden we in 2019 al een project met de gemeente Ede waarin de supermarkten met voedseloverschotten (Coop Wekerom, Plus Bennekom, Aldi Lunteren en Jumbo Ede) zijn gekoppeld aan sociale organisaties. Zij verzorgden maaltijden voor kwetsbare wijkbewoners (zorgboerderijen Betach en Wekeromse Zand, Eetcafé ’t Laag Bennekom, Westhoffhuis Lunteren, De Schakel Lunteren, Bewoners voor Bewoners Cornélie Bennekom, De Meerpaal Ede).”

“’s Heeren Loo woonzorgpark de Hartenberg deed samen met verschillende regionale partners in 2019 de pilot Food2ndLife, waarin voedseloverschotten van Albert Heijn Bennekom en Albert Heijn Parkweide Ede werden gebruikt om maaltijden te bereiden voor cliënten. Dit leverde niet alleen lovende reacties van personeel en cliënten op, maar ook minder voedselverspilling, meer zinvolle leerwerkplekken voor cliënten, kostenbesparing op het inkopen van voeding en meer tijd voor zorgtaken op de woningen. ’s Heeren Loo verkent nu mogelijkheden voor een structureel vervolg”, zegt Veenman. “We hopen ook dat supermarkten zich betrokken voelen bij het project en daarbij denken aan hun maatschappelijke rol in de samenleving en in hun wijken.” De Regionale VerspillingsHub Foodvalley zou op verschillende locaties gevestigd kunnen worden. “We verkennen de mogelijkheden bij één van de sociale organisaties die zelf ook afnemer wordt. Het is een interessante showcase voor Regio Foodvalley en bijvoorbeeld voor het World Food Centre!”

WINNAAR DERDE PRIJS
SAFE TOUCH – JAN HELLINGA Jan.hellinga@safe-touch.nl



Jan Hellinga kon zelf niet bij de Rabobank Ondernemerspitch zijn, maar zag via de livestream hoe compagnon Wilbert van Oostenbrugge de derde prijs binnenhaalde. Hellinga, Van Oostenbrugge en Dennis van de Peppel hebben samen SafeTouch B.V. opgericht. “De coronacrisis zette ons aan het denken over oplossingen voor bestaande problemen”, zegt Hellinga.

“We bundelden onze krachten en besloten een apparaat te ontwikkelen om winkelwagens met UVC lichttechnologie te ontsmetten in minder dan tien seconden.” De alfa versie werd getest bij verschillende supermarkten en bij een Intratuin. De resultaten daarvan zijn gebruikt voor de SafeTouch 1.1 te ontwikkelen, bèta versie. “Het werkt vrij simpel. De klant pakt een vieze winkelwagen en drukt op de groene knop, de deurtjes gaan open en de klant rijdt de winkelwagen in de SafeTouch. De klant drukt op de rode knop, de deurtjes gaan automatisch dicht en de UVC lampen gaan aan. Terwijl de winkelwagen ontsmet wordt kan de klant handen ontsmetten bij de aangehechte dispenser. - Binnen 10 seconden gaan de deurtjes weer open en kan de klant met schone handen zijn schone winkelwagen uit de SafeTouch halen en veilig gaan winkelen. Volgende klant.”

De SafeTouch 1.1 maakt geen gebruik van chemicaliën, is kostenbesparend voor supermarkt, kan worden geleased, neemt weinig ruimte in beslag, eenvoudig in gebruik, kan geleverd worden in de huiskleuren van de supermarkt en kan zowel voor binnen als voor buiten gebruikt worden. “Er zijn in Nederland meer dan zesduizend supermarkten. Ons doel is om binnen een jaar minstens een kwart daarvan te voorzien van de SafeTouch 1.1. Inmiddels zijn daarvoor al contacten gelegd met de grotere franchisenemers van AH (18 supermarkten en 7 supermarkten, enkele Jumbo supermarkten en een Plus) en met een grote Duitse producent van winkelwagens (Wanzl)”, aldus Hellinga. De apparaten worden gebouwd in samenwerking met De Nooij in Ede en IPSS in Bennekom. Ook zij staan klaar om in korte tijd heel snel op te schalen. “Het financiële plaatje is zodanig dat we bij 25 apparaten in de verhuur al positief draaien en ook al kunnen investeren in nieuwe apparaten en zodoende de resultaten steeds harder laten groeien”, vertelt Hellinga, die ook al partijen uit België aan de lijn kreeg om informatie in te winnen.

Na de Rabobank Ondernemerspitch verschenen in de media berichten dat winkelwagens niet tot de belangrijkste oorzaken behoren van het verspreiden van het coronavirus. Hellinga nam de berichtgeving voor kennis aan. “Je hoort tegenwoordig zoveel uiteenlopende verhalen en je leest over allerlei onderzoeken. Wij denken overigens dat ook buiten het coronavirus supermarkten er goed aan doen om hun winkelwagens goed te reinigen. Voor de coronaperiode gebeurde dat één a twee keer per jaar door te stomen. Je wil niet weten hoeveel bacteriën op zo’n handvat terechtkomen in zo’n periode. Voor allerlei ziektekiemen is een UVC behandeling van winkelwagens voordelig. We kijken daarom breder dan het coronavirus, er zijn namelijk nog veel meer bacteriën, schimmels en virussen die je in de kiem kunt smoren.”

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement