Artikel
Zaal 4: 'Toegankelijkheid voor alle doelgroepen'
Als anderen zeggen dat het niet kan, triggert dat de jonge horeca-ondernemers Duco van Lent (33) en Nino Willems (27) juist. Acht jaar geleden rolden ze in Wijchen hun concept genaamd Zaal 4 uit, dat nu tevens neerstrijkt aan het Museumplein in Ede. “In onze branche is het gebruikelijk om je te focussen op een bepaalde doelgroep. Dat doen wij niet: we bedienen ze állemaal, in een heel toegankelijke sfeer.” Lastig? De formule bewijst zich al acht jaar als succesvol.
Gaaf. De energie spat eraf bij Duco van Lent, die het verhaal namens hem en compagnon Nino Willems doet. Hij praat vlot en zonder aarzelingen, vanuit de ervaringsgedreven overtuiging dat wat de twee enthousiaste en toegewijde ‘horecatijgers’ hebben neergezet, de juiste richting is om hun visie in de praktijk te brengen: iedere denkbare doelgroep verwelkomen en mooie momenten bezorgen. Zonder drempel voor wie dan ook. “Jong, oud. Gezinnen, families, pubers onder elkaar, zakelijke gezelschappen die de tijd willen nemen om te lunchen of te dineren. Zeven dagen per week, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Binnen de horeca leeft veelal het idee dat je je op een specifieke doelgroep zou moeten richten. Wij zien dat anders en willen dat iedereen zich hier onmiddellijk thuis voelt. Toen we acht jaar geleden voor het eerst vorm gaven aan dat idee, zeiden velen om ons heen dat het een lastig verhaal zou worden, maar sinds de opening in oktober 2016 is Zaal 4 in Wijchen onafgebroken een succes gebleken. Tijd om uit te vinden of dat elders ook aanslaat en wij denken van wel. Nu in Ede en als dat blijkt te werken, wellicht in de toekomst ook op andere locaties. We zijn hier in ieder geval hartelijk ontvangen door de gemeente en andere horeca-ondernemers.”
Blagen met nul euro
Mensen met een gezonde dosis eigenwijsheid schoppen het ver in het bedrijfsleven. Zo ook dit tweetal. “Nino heeft een koksopleiding gevolgd en was nog maar hartstikke jong toen we begonnen: 19 jaar", vertelt Van Lent. “Zelf maakte ik op mijn 14e al kennis met de horeca: eerst als afwasser, daarna vier jaar in de keuken, twee jaar in een kroeg en bijna drie jaar als bedrijfsleider van een restaurant. Dan leer je de verschillende doelgroepen dus wel kennen. Met mijn propedeuse small business & retail management op zak stond ik eind 2015 voor de keuze: verder studeren of gaan ondernemen? Zaal 4 kwam namelijk op ons pad. Een ruimte van 500 vierkante meter in een oud bioscooppand in Wijchen. Nino en ik zagen het helemaal voor ons: een transformatie tot een horecazaak voor iedereen, waar je kunt borrelen, lunchen, dineren, noem maar op. In eerste instantie lachte de eigenaar van het pand ons uit en dat snapten we stiekem best. Twee van die blagen met nul euro op zak, die het wel even dachten te gaan maken op een A-locatie in het centrum? Toen hij echter ons plan aanhoorde, koos hij uiteindelijk toch eieren voor zijn geld, mede omdat de locatie al best lang leeg stond. Hij stapte zelfs mee in als financier.”
Crowdfunding
Dat laatste was de eerste troef die het gedreven duo in handen had. Van Lent: “We kregen leveranciers aan onze kant, waaronder een bierbrouwer. Van de zes ton die we bij elkaar moesten krijgen bleef nog 100.000 euro over. Die haalden we, geloof het of niet, binnen 24 uur op via crowdfunding. Dat was eind 2015 nog iets relatief nieuws, zeker in een dorp als Wijchen. Ik denk dat dat in ons voordeel werkte. Het riep een bepaalde nieuwsgierigheid bij de mensen op; ze wilden het weleens proberen. De één voor 100 euro, de ander voor 10.000. In totaal 196 investeerders, die allemaal in een bepaalde mate in ons plan geloofden. Of ze hier uit het dorp kwamen? We denken van wel, grotendeels, maar we hebben er geen idee van, want zo’n proces verloopt anoniem.” Nu, acht jaar na de opening van Zaal 4 in oktober 2016, houdt de beoogde succesformule onverminderd stand en geven de twee ondernemers werk aan een team van ruim 120 man. “Onze andere zaak meegerekend: Restaurant De Tyd, ook in Wijchen. Dat hebben we in 2021 geopend. Toen dat allemaal op rolletjes liep, was voor ons de tijd gekomen om onze vleugels elders uit te slaan. Het idee van toegankelijkheid voor alle doelgroepen ook elders te introduceren.”
Marktverkenning
De twee dappere heren vol doorzettingsvermogen zijn niet op hun achterhoofd gevallen en deden marktverkenning, op het moment dat Ede in beeld kwam. “We staken onze eigen voelhorens uit en schakelden een gespecialiseerd bureau in dat de lokale potentie onderzocht. Het betreft een vrij groot verzorgingsgebied, dat in de verhouding tussen het aantal inwoners en het horeca-aanbod op het niveau zoals je dat bij ons vindt nog ruimte bood voor een nieuwe speler. Zeker aan het Museumplein, waar met name een lunchlocatie een heel mooie toegevoegde waarde biedt. In de periode dat we meerdere opties bekeken, benaderden twee leveranciers ons op dezelfde dag om dit specifieke pand hier bij ons onder de aandacht te brengen. Mooi centraal gelegen, pal tegenover het station en met voldoende parkeergelegenheid in de nabijheid. Er was in feite geen enkele ‘red flag’ en we besloten om ervoor te gaan. Natuurlijk levert dat een uitdaging op in een gebied dat je nog niet kent, maar wij hebben er een goed gevoel over, mede omdat ons concept alweer acht jaar lang bij een heel breed publiek blijkt aan te slaan. Vandaar dat we in Ede voor dezelfde insteek kiezen en de zaak ook Zaal 4 noemen.”
Houden het informeel
Van Lent trekt een glimlach naar aanleiding van de vraag hoe je nu een horecagelegenheid zo inricht dat zowel gezinnen, senioren, pubers als zakelijke gezelschappen zich er prettig voelen. “Daar lijkt een tegenstrijdigheid te zitten, maar onze ervaring leert anders. Weet je wat de sleutel is? Niet te chique doen. Wij houden het informeel, zowel qua aankleding als qua medewerkers, die heel spontaan met de gasten omgaan. Tutoyeren is bij ons de norm. Uiteindelijk zoeken mensen die vanuit een zakelijke invalshoek binnenkomen toch ook een stukje gezelligheid? Laat het vooral niet te stijf worden.” Van Lent beschrijft de ambiance zelf als ‘industrieel en caféachtig’. “Alleen dan wel met goede stoelen en tafels, die uitnodigen om lekker te relaxen en lang te blijven zitten.” Dat dan te midden van houten elementen, veel kleuren en Perzische tapijten aan de muur, die niet alleen een huiselijke ambiance creëren, maar ook geluiddempend werken. “We hebben aandacht besteed aan de akoestiek, zodat zakelijke gezelschappen in alle rust een gesprek kunnen voeren.”
Herkenbaarheid
Volgens Van Lent kenmerkt het concept van Zaal 4 zich door eenvoud - zonder poespas - en herkenbaarheid. “We bieden een heel omvangrijke menukaart, van fingerfood tot en met uitgebreide keuzemogelijkheden voor lunch en diner. Vertrouwde gerechten met voor elk wat wils, zoals flammkuchen, saté en een hamburger, maar ook ossenhaas en zalm. We kunnen groepsreserveringen probleemloos aan en doen indien gewenst aanpassingen aan het menu. Drankarrangementen zijn evenzeer mogelijk, zoals voor bedrijfsborrels. Leuk om dat bijvoorbeeld op onze houten entresolvloer te doen.” Die zweeft als het ware en trekt direct de aandacht, net als een grote kast in het midden vol artistieke voorwerpen en andere eyecatchers, die voor de liefhebbers te koop zijn. De inrichting van Zaal 4 doet zonder meer knus aan en geeft met haar speelse elementen een subtiele hint naar het lef dat deze ondernemers zo kenmerkt. Gedreven mannen die hun bijzondere horecazaak voor iedereen toegankelijk willen maken en daarin vast en zeker ook in Ede zullen slagen.
Meer informatie: www.zaal4.nl