Column
Column Wolleswinkel Hofman Advocaten: Laat u informeren over informatieverplichtingen
Online aankopen zijn niet weg te denken uit onze maatschappij. Een recente uitspraak van de Hoge Raad deed stof opwaaien. Een consument bestelde artikelen op Bol.com door op de knop ‘bestelling plaatsen’ te klikken en koos voor achteraf betalen. Aan de betalingsverplichting voldeed hij niet. In een procedure voerde hij aan dat voor hem onduidelijk was dat er een betalingsverplichting was ontstaan. Hij kreeg gelijk. De Hoge Raad oordeelde dat de bestelknop op Bol.com voor consumenten niet duidelijk genoeg is. De bestelknop moet duidelijk aangeven dat met het plaatsen van een bestelling ook een betalingsverplichting ontstaat. Deze uitspraak kan leiden tot vernietiging van de koopovereenkomst: de consument moet de gekochte artikelen teruggeven en krijgt het betaalde bedrag terug.
Deze uitspraak illustreert het belang van informatieverplichtingen. Deze zijn relevant bij allerhande overeenkomsten met consumenten. Ik bespreek enkele informatieverplichtingen bij online verkopen.
1. Vermeld essentiële productinformatie
De consument moet voorafgaand aan de koop voldoende informatie krijgen over de kenmerken van het product of de dienst. Geef een duidelijke beschrijving van het product of de dienst: vermeld specificaties, materialen, afmetingen, functies en eventuele beperkingen. Communiceer daarnaast duidelijk over de levertermijnen en de beschikbaarheid van het product. Het ontbreken van essentiële productinformatie kan leiden tot (gedeeltelijke) vernietiging van de overeenkomst en een al dan niet volledige reductie van de aankoopsom.
2. Wees helder over de totale prijs van het product
Voorafgaand aan de koop moet de totale prijs van het product duidelijk zijn. Communiceer dus duidelijk over de btw, verzendkosten en verdere bijkomende kosten. Wees duidelijk over hoe extra kosten worden berekend en onder welke voorwaarden deze kunnen ontstaan. Eerdergenoemde uitspraak illustreert dat niet wijzen op de betalingsverplichting van de consument kan leiden tot (gedeeltelijke) vernietiging van de aankoop. De rechter kan bijvoorbeeld oordelen dat bepaalde kosten waarop niet gewezen is, niet verschuldigd zijn.
3. Wijs op het herroepingsrecht
Een consument kan de aangegane overeenkomst doorgaans binnen veertien dagen zonder opgave van redenen annuleren. De consument moet duidelijk geïnformeerd worden over de duur van de herroepingstermijn, de procedure om gebruik te maken van het herroepingsrecht en eventuele uitzonderingen hierop. Hij moet weten of hij recht heeft op terugbetaling en binnen welke termijn de retourzending moet volgen. Wanneer duidelijke informatie over het herroepingsrecht ontbreekt, wordt de herroepingstermijn verlengd met 14 dagen naar maximaal 12 maanden. Dit creëert onzekerheid voor de verkoper.
U voorkomt narigheid achteraf door u te laten informeren over informatieverplichtingen. Neem gerust contact op met één van onze specialisten om u te laten adviseren.
Willemijn van ’t Hul
is als jurist verbonden aan Wolleswinkel Hofman Advocaten
legal@wolleswinkelhofman.nl
www.wolleswinkelhofman.nl
Stationsweg 43 | 3771 VC Barneveld | 0342 49 1028
Stationslaan 32 – 34 | 8071 CM Nunspeet | 0341 23 0580