Nieuws

23-01-2019 12:24

De beste marketing trucs voor jouw bedrijf!

Marketing trucjes, iedereen kent ze wel. Wie shopt er tegenwoordig nog voor de hoofdprijs? Je zal wel gek zijn.Producten als shampoo, wasmiddel, tandpasta etc. hoef je nooit meer voor de hoofdprijs te kopen!Merken zijn hier ook op ingespeeld met hun marges, want “1+1 gratis” is meer regel dan uitzondering.Ook kleding koop je nog alleen maar voor de “normale” prijs als je het echt nodig hebt. Anders wacht je in ieder geval tot de eerste uitverkoop ronde. Tsja wat is nou nog de normale prijs? De volle mep of toch minimaal 20% korting.

Één ding weet je wél als je gaat shoppen
Je wordt bewust en onbewust gemanipuleerd tot het doen van aankopen..


In welke marketing trucjes trappen we onbewust altijd?

1) De afprijzing
Waarom wachten op de landelijke uitverkoop als je links en rechts al de nodige afprijzingen kunt vinden. Bijvoorbeeld op websites van Amazon. De ‘van/voor’ prijs strategie werkt altijd: “Retail prijs €139,99. Onze prijs €49,90.” Heb je nou geld bespaard of gewoon geld uitgegeven aan iets wat je niet nodig had?

Op een gegeven moment weet je niet meer wat nou de werkelijke prijs echt is. Je ziet veel van deze webshops en wat is nou de waarheid? In Denemarken is het zo geregeld dat je alleen de ‘van/voor’ prijs mag hanteren als je het artikel ook daadwerkelijk voor deze prijs verkocht hebt.Maar in een ander interessant verhaal over het Amerikaanse bedrijf Stitch Fix (een soortgelijk Cloackroom concept) is te lezen hoe je moet oppassen met het doen van aankopen. 

2) Verleidende prijsstrategie
De mensen uiteindelijk meer laten betalen dan dat ze van tevoren gepland hadden.
Het is ook voor de hand liggend dat er drie maatproducten worden getoond (bijvoorbeeld small, medium en large). Waarbij het verschil tussen de Medium en Large vele malen kleiner is dan de Small en Medium. Standaard kiest een klant namelijk voor de Medium (aangeduid als “meest gekozen”). Maar als het verschil tussen medium en large kleiner wordt is het veel makkelijker om te upsellen. Dan kan je niet meer op tegen de bediening die vraagt “wilt u voor 0,50 extra van medium naar large?”.De truc is wel om de klant met een glimlach meer te laten betalen. Dan weet je dat je echt waarde hebt gecreëerd.


4) Het creëren van urgentie
Booking.com is hier goed in. Zij geven namelijk altijd aan dat er nog maar een paar kamers beschikbaar zijn. Ook zie je wanneer er voor het laatst is geboekt. Ook vliegtuigmaatschappijen doen dit slim, “slechts 2 stoelen beschikbaar voor deze prijs”. En door jouw IP-adres te onthouden willen ze de prijs nog weleens verhogen bij het verlaten en later terugkomen op de site.Overigens worden prijzen soms ook hoger als je met een Apple laptop/mobiel prijzen bekijkt. Dit zijn namelijk de mensen die over het algemeen iets meer geld over hebben voor een luxe product.


5) De goedkope kratten bier
Supermarkten en ook de Mediamarkt zijn hier erg goed in. Lokkertjes creëren om mensen in de winkel te krijgen om vervolgens winst te halen op andere marge (impuls) producten. Zo is de marge van Mediamarkt op bijvoorbeeld computers heel laag, maar verdienen ze goed op de accessoires die je erbij koopt. En supermarkten doen dit weer met de producten waar klanten de prijzen van weten: pampers, kratjes bier, Coca Cola.


6) Het doolhof effect
Iedereen is wel eens in de IKEA geweest. Je dient namelijk een hele winkelreis te maken door de winkel alvorens je kan afrekenen bij de kassa. Onderweg vind je altijd nog wel wat leuke hebbedingetjes die je kan gebruiken. De impuls aankopen. En het eindigt zelfs met de befaamde koopjeshoek.Maar ook modezaken als Zara en H&M weten je met hun marketing trucjes altijd goed te leiden langs de impuls artikelen alvorens je aankomt bij de standaard artikelen. Of mannen afdelingen verder weg te plaatsen dan de vrouwen afdeling. Vrouwen schijnen makkelijker te beïnvloeden zijn op impuls aankopen.


7) Perceptie marketing
In de Kalverstraat in een winkel met allemaal merkloze kleding vind je €10,- al snel te duur voor een simpel wit T-shirt, maar zie je deze witte T-shirts (zelfde kwaliteit) in de PC Hooftstraat geef je er zonder na te denken al snel €40,- voor uit en heb je voor jezelf een prima deal te pakken.


8) Niet afgeronde prijzen
Je kan het je bijna niet meer voorstellen vandaag de dag. Want het lijkt meer een gewoonte te zijn geworden dan een strategie. Maar onbewust schijnen mensen toch makkelijker te grijpen naar de on-afgeronde prijzen. Een bedrag van  €4,99 ziet er onbewust toch goedkoper uit dan  €5,-. De ‘€4,-‘ blijft hangen in het bedrag.


9) Cashback acties
Ook wel een geld-retour-actie genoemd. Telefoon aanbieders doen dit vaak, zodat ze een scherpere prijs kunnen communiceren. Uiteindelijk maakt gemiddeld minder dan de helft gebruik van deze acties (afhankelijk uiteraard van de hoogte van het bedrag). Maar ook in de supermarkt kom je ze vaak tegen en zijn het goede impuls beïnvloeds. Daar zal waarschijnlijk 10% uiteindelijk zijn geld retour vragen.

10) Drie halen twee betalen
Hier is iedereen al zo vaak ingetrapt bij de Albert Heijn. Ik heb maar 1 product nodig en ik ga uiteindelijk met 3 producten de deur uit. Je voelt je namelijk een dief uit eigen portemonnee als je er maar 1 van koopt. Neem je er namelijk nog 1 bij, krijg je er nog eens 1 gratis. Deze past dus heel goed in het rijtje marketing trucjes. Vaak staan deze aanbieding groot aangegeven op verschillende Flyers bij Drukland.be bij Drukland.be.


11) Inspelen op emotie
Moeders en dierenbezitters zijn makkelijke prooien om op in te spelen. Een baby of een huisdier kan zelf niets aangeven .Je wilt tenslotte wel een goede moeder zijn en het beste voor hebben met je kind. Dus die minst natte luiers, het lekkerste eten en een comfortabel zitje.

Natuurlijk is dit slechts een greep uit 1000 trucjes. Zodra je het gedrag van de consument bestudeert kom je ook tot mooie ontdekkingen.Zo wisten ze bij Gallo exact het percentage rechtshandige kopers, gemiddelde lengte en hoeveel impuls aankopen een consument gemiddeld doet, alvorens de rem erop gaat. Denk maar eens aan je eigen supermarkt aankopen.Zorg als merk dus dat je altijd in het begin van de cyclus in het mandje van de consument zit.