Kantoor
TOP 50 KANTOOR-IRRITATIES
1. Mensen die luid praten
2. Mensen die hun mond niet bedekken bij het hoesten of niezen
3. Mensen die naar kantoor komen terwijl ze ziek zijn
4. Trage computers
5. IT-problemen
6. Vieze toiletten
7. Mensen die vuile vaat in de gootsteen achterlaten
8. Mensen die hun handen niet wassen na toiletbezoek
9. Vieze wc-brillen/prullenbakken
10. Crashende computers
11. Mensen die de magnetron niet schoonmaken na gebruik
12. Mensen die te dichtbij komen als ze met je praten
13. Mensen die hun mondkapje onder hun neus dragen
14. Printers die kapotgaan
15. Collega's die te veel slijmen bij de baas
16. Als iemand eten maakt dat niet lekker ruikt
17. Wanneer iemand zich ziek meldt terwijl je weet dat diegene niet ziek is
18. Voedsel in de koelkast waarvan de houdbaarheids-datum is verstreken
19. Een telefoon die constant rinkelt
20. Als iemand het raam openzet terwijl het buiten koud is en de verwarming aan staat
21. IJskoude airconditioning
22. Covid/vaccin-complottheoretici
23. Mensen die er niets van zeggen als papieren handdoeken op de toiletvloer worden gegooid
24. Met veel mensen in kleine vergaderruimtes zitten
25. Lampen die onnodig aan blijven staan
26. Mensen die afval achterlaten op bureaus en in vergaderruimtes
27. Resten van lunch die op bureaus blijven rondslingeren
28. Flexdesks
29. Mensen die weigeren te recyclen
30. Mensen die de ramen openen zonder overleg met collega's in de buurt
31. Vieze vingers op toetsenbord/muis bij gedeelde bureaus
32. Geen gemakkelijke kleding kunnen dragen
33. Mensen die geen nieuwe toiletrol ophangen
34. Mensen die niet regelmatig ontsmetten
35. Lege melkpakken in de koelkast
36. Mensen die half opgegeten eten in de koelkast/keuken achterlaten
37. Mensen die enorme documenten printen en daarmee papier verspillen
38. Niet naar muziek kunnen luisteren
39. Mensen die hun spullen uitspreiden van hun bureau naar het jouwe
40. Afval verkeerd weggooien
41. Vechten om parkeerplaatsen
42. Niemand zegt ooit dankjewel
43. Mensen die een telefoongesprek beginnen zonder beleefdheid
44. Mensen die zingen of fluiten zonder het te beseffen
45. Geen prullenbakken
46. Mensen die eten weggooien in de prullenbak naast je bureau
47. Iemand die de airco aanzet en vervolgens een raam opent
48. Geen airconditioning
49. Iemand anders gebruikt je favoriete kopje
50. Mensen die de telefoon ophangen zonder gedag te zeggen
Meer kantoor-irritaties sinds pandemie
Met veel mensen in kleine vergaderruimtes zitten, geen eigen bureau meer hebben en minder gemakkelijke kleding kunnen dragen: na twee jaar thuiswerken kan de terugkeer naar kantoor flink wennen zijn. Onderzoek van Essity onder 1500 kantoormedewerkers laat zien dat de hoeveelheid irritaties op kantoor is toegenomen sinds de pandemie.
Mensen die te dichtbij komen, hun mond niet bedekken bij het hoesten of niezen, hun handen niet lijken te wassen na een toi-letbezoek of zonder overleg ramen openen zijn een bron van ergernis voor hun col-lega's. Vier op de tien medewerkers (41%) geven toe meer ge?rriteerd te zijn door hun omgeving nu ze weer vaker op kantoor zijn. Bovendien zijn zij minder tolerant ten opzichte van collega's, de baas en klanten dan v??r de pandemie.
Zorgen over terugkeer naar
kantoor
Naast hygi?nische aspecten, storen mede-werkers zich ook aan rommel op kantoor en het gebrek aan milieubewustzijn onder hun collega's. Zo zijn er frustraties over collega's die vuile vaat en lunchrestjes laten rondslin-geren en papieren handdoekjes die op de grond liggen. Maar ook slechte afvalrecy-cling en papierverspilling (bijvoorbeeld in de vorm van printjes die niet van de printer worden afgehaald) prijken in de top 50-lijst van de grootste kantoorirritaties. Ruim twee derde van de kantoormedewerkers zegt dat hun hele werkdag kan worden verpest door een paar kleine irritaties en bijna de helft zegt zich echt zorgen te maken over de terugkeer naar kantoor. Gemiddeld wordt er elke dag een kwartier gemopperd.
Een woordvoerder van hygi?ne- en ge-zondheidsbedrijf Essity, dat het onderzoek uitvoerde, licht toe: "Er zijn natuurlijk altijd al klachten geweest in de kantooromgeving, maar de pandemie en de verhoogde focus op onze eigen hygi?ne en gezondheid heeft het soort gedrag dat we frustrerend vinden veranderd nu we weer vaker naar kantoor gaan. Slechte handhygi?ne, hoestend of verkouden naar het werk gaan en niet eens proberen milieubewust te zijn, staan allemaal hoog in de huidige lijst met erger-nissen. Voor werkgevers is dit h?t moment om maatregelen te nemen om de kans te verkleinen dat deze negatieve gevoelens met betrekking tot kantoor de boventoon gaan voeren voor medewerkers na zo lang thuis te hebben gewerkt."
Eigen bestek en servies mee
De hygi?nestandaard in de werkomgeving is na de terugkeer op kantoor een punt van zorg voor bijna de helft van de ondervraag-den. Als gevolg daarvan nemen mensen nu bijvoorbeeld eigen bestek mee naar het werk (28%), maken zij hun eigen werkplek dagelijks schoon (38%) en nemen zij zelf desinfectiemiddel mee naar kantoor (41%). Een kwart (24%) probeert het gebruik van het openbaar vervoer te vermijden sinds de terugkeer naar kantoor, zij gaan liever fiet-sen of met de auto. En ruim een derde doet niet mee met een gezamenlijk koffiemo-mentje (36%) en neemt een eigen mok mee voor koffie of thee (33%).
Rol van de werkgever
Werkgevers hebben een belangrijke rol om het personeel tevreden te houden. Ruim een derde van de kantoormedewerkers (36%) zou graag een dagelijkse schoon-maakronde van bureaus en gemeen-schappelijke ruimtes willen en voldoende beschikking over desinfecterende midde-len willen in het hele gebouw (31%). Een vijfde van de werknemers heeft al met het management gesproken over de beschik-baarheid van recyclebare artikelen zoals pa-pieren handdoeken en sanitaire producten. Daarnaast heeft 18 procent gevraagd naar geschikte recyclingbakken en wil 24 procent dat het klimaat van het gebouw wordt aangepakt. Verder zijn de ruimte tussen bureaus, het afschaffen van plastic weg-werpbekers en het uitzetten van elektrische apparaten allemaal dingen die werknemers hebben aangekaart bij hun werkgever.
De woordvoerder van Essity vervolgt: "Er zijn een heleboel tamelijk bescheiden maatregelen die werkgevers kunnen nemen om van de werkplek een betere ruimte voor medewerkers te maken. Of het nu gaat om het verbeteren van recyclingmogelijkheden, het hygi?nischer maken van het kantoor of het inspelen op wensen van werknemers om zich lekkerder te voelen, met kleine stappen kom je een heel eind."