VdR druk & print: ‘Continu innoveren is het toverwoord in onze sector’

Verschenen in Vallei Business nummer 4 2025

Een boek met een mooie kaft, een kleurrijke folder of een brochure met een glans: als een product er mooi uitziet, trekt het eerder en langer je aandacht. Bij de Nijkerkse drukkerij VdR druk & print weten ze hoe je kleuren laat spreken en haarscherpe resultaten neerzet. Al meer dan 100 jaar drukt dit familiebedrijf haar stempel op de grafische industrie met innovaties en vakmanschap. Bertil van de Ridder, vierde generatie en directeur: ‘We blijven transformeren: afschalen als het nodig is en groeien wanneer het kan.’
 
In de inspiratieruimte op het hoofdkantoor aan de Patroonstraat komt de geur van drukwerk je tegemoet. Tientallen eindproducten staan hier uitgestald: van labels om kokers tot kookboeken en displays. Het resultaat van ruim een eeuw vakmanschap. De geschiedenis van VdR gaat terug tot 1912, toen Jan van de Ridder, de overgrootvader van de huidige directeur Bertil, een drukkerij begon aan het Plein in de binnenstad van Nijkerk. Al snel rolde handels-, familie- en verenigingsdrukwerk van de persen. Precies honderd jaar later vierde VdR zijn gouden jubileum en werd het bekroond met het predicaat Hofleverancier. Een kroon op het werk van vier generaties.
 
Familiebedrijf
Bertil van de Ridder was van jongs af aan te vinden in de drukkerij. ‘Elke vakantiedag ging ik mee naar de zaak', vertelt hij. ‘Eerst deed ik de ondersteunende klusjes, maar later mocht ik écht meedraaien.’ In 2002 nam Bertil op dertigjarige leeftijd het stokje over van zijn vader. ‘Een jongensdroom', noemt hij dat moment met een glimlach. Sindsdien leidt hij een team van twintig mensen en zet hij met passie het familiebedrijf voort. De doelstelling van het bedrijf is al die jaren hetzelfde gebleven: het leveren van hoogwaardig drukwerk. ‘We printen, bedrukken en verwerken papier op allerlei manieren,’ vertelt Van de Ridder. ‘We geloven in de kracht van papier. Kijk maar naar een boek: een mooi product dat je voelt, ruikt, deelt en bewaart.’
 
Hybride
Voor elke drukwens is bij VdR wel een oplossing te vinden. ‘Of het nu gaat om flinterdun of stevig materiaal, een paar stuks of duizenden – héél weinig vragen zijn ons te gek,’ aldus Van de Ridder. Die veelzijdigheid trekt een breed scala aan klanten: van communicatiebureaus die in VdR een partner voor hun ideeën zien tot klanten die snel een stapeltje papier bedrukt willen hebben. Van de Ridder: ‘Je kunt het hele circus van a tot z bij ons regelen: van ontwerp tot en met verzending. Of alleen een gedeelte van dit proces.’
Als hybride drukkerij combineert VdR offset- en digitale druktechnieken. ‘Offset, waarbij inkt via een aluminium plaat en een rubberdoek op papier komt, is geschikt voor grote oplages. Hoe meer je drukt, hoe lager de kosten per vel,’ legt Van de Ridder uit. ‘Digitale druk, met lage aanloopkosten en een vaste prijs per vel, is handig voor kleine oplages of gepersonaliseerd werk.’ Soms is een combinatie van beide optimaal. Daar denkt VdR graag in mee.
 
Markant
VdR druk & print begon in het centrum van Nijkerk, maar heeft in de loop der jaren haar intrek genomen op het industrieterrein. In de jaren ’70 maakte het bedrijf de overstap van hartje Nijkerk naar de Gezellenstraat. Toen grond aan de Patroonstraat beschikbaar kwam, greep vader Van de Ridder zijn kans, vertelt Bertil: ‘Want grond van de buren komt vaak maar één keer te koop.’ In 1995 verrees het huidige hoofdkantoor, een markant pand dat iedereen kent. ‘Sommige bedrijven hebben ons zelfs in hun routebeschrijving staan: bij Van de Ridder rechtsaf,’ lacht de directeur.
 
Flexibel
Het pand biedt alles wat nodig is: veel licht, een ruime productiehal en een flexibele inrichting – ideaal voor een innovatief bedrijf. ‘We transformeren regelmatig: er komt een machine bij, een andere gaat weg, een afdeling groeit of krimpt,’ legt Van de Ridder uit. De ruimte die daardoor vrijkomt, wordt goed benut: start-ups en andere bedrijven vinden hier hun plek in flexibele kantoor- en vergaderruimtes. Sinds 2014 werkt VdR bovendien vanuit een tweede vestiging in Apeldoorn. Hier kunnen klanten in de studio bij het scherm aanschuiven om te overleggen of zelfs direct een order te plaatsen. De rest van het traject – van printen tot en met nabewerken – gebeurt in Nijkerk.
 
Specialisten
De mooiste eindproducten maak je samen, weten ze bij VdR: ‘Je kunt niet alles zelf doen.’ Kapitaalintensiviteit vraagt om slim werken: machines zijn duur en moeten efficiënt draaien. ‘Als je voor elke toepassing een eigen machine wilt hebben, ben je binnen de kortste keren failliet,’ vertelt Bertil. ‘Daarom is samenwerken in onze keten belangrijk.’ VdR heeft een groot netwerk van specialisten, diverse experts in hun eigen vakgebied: ‘Binderijen zorgen voor nietjes of lijmruggen in de grotere oplagen brochures, boekbinderijen maken stevige hardcovers en veredelaars geven drukwerk net dat beetje extra met een glans- of matlaagje,’ somt Van de Ridder op. Die samenwerkingen leiden tot unieke eindproducten. ‘Neem dit vel', zegt hij. ‘Wij drukten het, de klant plakte het op karton en stanste er een schatkistje uit voor een attractiepark.’
 
Duurzaam
Bij VdR gaan duurzaam en sociaal ondernemen hand in hand. ‘Ons dak ligt vol met 500 zonnepanelen', vertelt Van de Ridder. ‘Als de zon schijnt, drukken we zoveel mogelijk op eigen stroom.’ Drukken gebeurt zonder alcoholtoevoegingen, met bio-inkten en minimale papierinschiet. ‘We besparen papier waar het kan en wat overblijft, wordt gerecycled tot nieuw papier.’ Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen staat hoog op de agenda. ‘We werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Geweldig zijn ze, trouw en kundig. We zouden ze vreselijk missen als ze er niet waren,’ zegt Van de Ridder. ‘Bovendien willen we meer zijn dan ‘zomaar een drukkerij’. We willen van betekenis zijn voor onze klanten, ons team, de keten en de maatschappij.’
 
Grafische industrie
Ook in de grafische industrie is innoveren en vooruitkijken belangrijk. Zeker nu. In de jaren ’70 en ’80 was de dynamiek anders. VdR zette in 1970 een grote stap met de overstap van hoogdruk naar offsetdruk. Deze innovatie opende nieuwe mogelijkheden voor drukwerk en maakte het werk sneller, preciezer en minder arbeidsintensief. ‘Mijn vader stond daarvoor nog met de hand loden letters één voor één te rapen', herinnert hij zich. Met offsetdruk werd dat verleden tijd en ‘elke investering rendeerde direct.’ Maar tijden veranderen. Waar nieuwe technieken vroeger zekerheid gaven, vraagt ondernemen nu om scherpere keuzes. ‘De coronacrisis en papierschaarste hebben laten zien hoe kwetsbaar we zijn', legt Van de Ridder uit. ‘Als het slecht gaat in andere sectoren, voelen wij dat meteen.’
 
Vlakdrukmonteurs
Digitalisering heeft de grafische industrie flink opgeschud. Ontwerpen gaat sneller, drukken wordt flexibeler en processen zijn efficiënter dan ooit. Een grote vooruitgang, maar niet zonder gevolgen. ‘Meer dan de helft van de grafische bedrijven is verdwenen', vertelt Van de Ridder. ‘De grote jongens groeien, maar voor middelgrote bedrijven zoals het onze wordt het lastiger.’ Zelfs hele ambachten verdwenen: ‘Vroeger hadden we een afdeling vlakdrukmonteurs, nu doen nieuwe technieken dat werk.’ Ook intern zijn de gevolgen voelbaar. ‘We gingen van bijna 60 man naar een team van 20.’ Toch is dat volgens Van de Ridder de realiteit: ‘Het is een sector waarin continu innoveren het toverwoord is. Je moet blijven transformeren: afschalen als het nodig is en groeien als het kan.’ En hoewel traditioneel drukwerk – zoals briefpapier en enveloppen – langzaam verdwijnt, ziet hij volop kansen. ‘Specialisme is de toekomst en daar zetten we vol op in.’
 
Verpakkingen
VdR blijft dus vernieuwen en speelt in op een veranderende markt met nieuwe takken. Eén daarvan is verpakkingsdrukwerk voor consumentengoederen. ‘Denk aan medicijndoosjes, sleeves om saladebakjes en popcorndoosjes,’ licht Van de Ridder toe. In de foodsector zijn zulke verpakkingen onmisbaar. ‘Je saladebakje belandt niet in de supermarkt zonder die gedrukte sleeve. Mooie verpakkingen verkopen het product.’ Dat biedt kansen, zeker in regio Foodvalley. ‘Laten we daarom samen in deze regio optrekken.’
 
Vertrouwen
Ook het maken en leveren van onderwijs- en lesmaterialen wint terrein. Scholen kunnen boeken en lesstof bestellen via een state of the art portaal. Een deel van de lesstof maakt VdR zelf, de rest wordt ingekocht. ‘We geven ook eigen lesstof uit, waarmee we weer een beetje uitgever zijn, zoals vroeger,’ vertelt Van de Ridder. ‘Bovendien, wat we voor scholen doen, kunnen we ook voor opleiders en bedrijven. Van trainingsmateriaal tot handleidingen, we maken het.’ Bertil van de Ridder ziet met vertrouwen de toekomst tegemoet: ‘We hadden allang de moed kunnen opgeven, maar dat doen we niet. Mijn vader, opa en overgrootopa hebben aan dit bedrijf gebouwd. Dan geef je niet zomaar op. We genieten van wat we doen, en wat misschien nog mooier is: onze klanten genieten er ook van. Dat is waar we het voor doen. En dat blijven we doen, generatie na generatie.’

Dit artikel komt uit de zevende editie van het online magazine Innovatiemonitor Regio Foodvalley. Meer inspirerende verhalen van innovatieve ondernemers lezen? Kijk dan op:
https://innovatiemonitor.regiofoodvalley.nl

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media