Rabobank start Circular Economy Challenge

Magazines | Vallei Business nummer 1 2018

Coverstory | Rabobank vallei en Rijn

Geld verdienen

met afval

Hoe kunnen bedrijven in de regio FoodValley gebruik maken van hernieuwbare grondstoffen en slimmer omgaan met

grond- en afvalstoffen? Rabobank gaat met ondernemers op onderzoek tijdens de Circular Economy Challenge. We spraken met Mariska de Kleijne, directievoorzitter bij Rabobank Vallei en Rijn.

Tekst: Hiemstra Media Fotografie: Fotografie Barneveld

Rabobank start Circular Economy Challenge

Hans Bruil en Mariska de Kleijne.

Rabobank vallei en rijn | Coverstory

Herbruikbaar

Stel je eens voor dat afval niet meer bestaat, maar dat alles wat we nu weggooien straks gebruikt wordt als een grondstof. Klinkt als een utopie? In 2050 moet de Nederlandse economie als het aan het kabinet ligt volle-dig draaien op herbruikbare grondstoffen. Zon circulaire economie is in de ogen van Mariska de Kleijne een belangrijk antwoord op de toenemende economische schaarste van grondstoffen. Tegelijkertijd kan de aandacht voor circulariteit een aanjager zijn voor innovatie in het bedrijfsleven. Door waarde te creëren uit afval- en reststromen, dring je kosten terug en ontstaan nieuwe producten, technieken en diensten. Dat maakt bedrijven sterker en financieel gezon-der en draagt bij aan de werkgelegenheid.

Van droom naar realiteit

Maar hoe maak je zulke circulaire dromen

nu realiteit? Daar helpt de Rabobank Circular Economy Challenge bij. Twintig regionale bedrijven gaan met ondersteuning van de Rabobanken Vallei en Rijn en Gelderse Vallei, KMPG en MVO NL een jaar lang op zoek naar mogelijkheden om hun bedrijf (meer) circu-lair te maken. Dat gebeurt aan de hand van workshops, bedrijfsbezoeken en inspiratie-sessies. Ook worden er via een scan rest- en afvalstromen in kaart gebracht. Wie heeft er in de regio iets over dat van waarde is en vermarkt kan worden? En welke bedrijven of spelers zouden dat kunnen (her)gebruiken? Na een jaar pitchen de deelnemende bedrij-ven hun idee en beslissen ze hoe ze hun bedrijf (meer) circulair gaan maken.

Bruil als koploper

Kansen? Die zijn er legio in de ogen van De Kleijne. Ze noemt Bruil als mooi voorbeeld. De producent van betonmortel, droge mortel en prefab beton verwerkte in haar nieuwe magazijn in Ede stalen en houten spanten uit de oude werkplaats. Dat scheelde 164.000 kilo nieuw staal, 78.000 kg CO2-uitstoot en leverde het eigen bouwbedrijf van Bruil een kostenbesparing van 175.000 euro op. Ook in de reguliere bedrijfsvoering denkt Bruil circulair. Bij de productie van betonnen bouwmaterialen gebruikt het bedrijf bijvoor-beeld al jarenlang betonpuin, gemaakt van

oude betonnen bouwmaterialen. En onder de noemer LAB25 werkt Bruil vol energie aan duurzame innovaties. Op dit moment zijn er projecten rondom het 3D printen van archi-tectonisch beton, een circulaire mal voor prefab beton en het cementloze beton.

Verder is Bruil betrokken bij het circulaire bouwproject Nexteria. In dit project staat de levenscyclusbenadering centraal. We denken al vóór de eerste schetsen na over wanneer een gebouw zijn gebruiksduur voorbij is. We houden ons dus nu al bezig met het tweede leven van de door ons gele-

PRESTATIE INDICATOR

CIRCULAIR ONDERNEMEN

Ontdekken waar uw bedrijf staat op het gebied van circulair ondernemen? Doe dan de online Prestatie Indicator Circulair Ondernemen. Aan de hand van gerichte vragen krijgt u een scan van uw bedrijf, inclusief concrete voorbeelden van het sluiten van kringlopen en zicht op nieuwe circulaire verdienmodellen. De Prestatie Indicator Circulair Ondernemen is ont-wikkeld door de Radboud Universiteit Nij-megen, in samenwerking met Rabobank.

Bedrijven die duurzaam en circulair ondernemen, kunnen beter inspelen op veranderingen. Zij zijn de marktleiders van de toekomst

verde materialen. Voor deze circulaire manier van bouwen is goede samenwerking tussen alle betrokken partijen in de keten essentieel, vertelt directeur Hans Bruil. Al die inspanningen moeten ertoe leiden dat Bruil in 2025 meer dan de helft van haar omzet realiseert met slimme producten en digitale productie. Tegelijkertijd dient voor deze producten het verbruik van primaire grondstoffen minimaal gehalveerd te zijn. Slimmer bouwen dus met minder materiaal. Die focus op circulariteit heeft meerdere redenen. Bij Bruil delen we de visie dat de huidige lineaire economie over moet gaan naar een economie waarbij oude (bouw)materialen op een hoog economisch niveau weer worden ingezet of hergebruikt. De komende jaren zullen de stijgende kosten voor het verwerken van bouw- en sloopafval, in combinatie met schaarste van primaire bouwstoffen en bouwmateri-alen, deze behoefte verder versterken. Als vierde generatie familiebe-drijf staan wij voor een langetermijnvisie en nemen wij hierin onze verantwoordelijkheid, vertelt Hans Bruil.

Circulaire businessmodellen

Volgens Mariska de Kleijne is het cruciaal dat bedrijven net als Bruil gaan nadenken over de circulariteit van hun bedrijfsvoering. Consumenten gaan steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er komt een tijd dat ze het niet langer accepteren wanneer je niet bijdraagt aan een betere wereld. Voor elke branche is wel een circulair businessmodel te bedenken, is de overtuiging van De Kleijne. Met de challenge willen we een vliegwiel op gang brengen in de regio.

Door onze kennis en ons netwerk te delen en ondernemers te inspireren en inzicht te bieden. De challenge is tegelijkertijd een ontdekkingstocht voor de Rabobank zelf. Wat betekent de circulaire economie bijvoorbeeld voor onze rol als financieel regisseur? Welke financieringsvragen hebben bedrijven die circulair willen worden? Daar zijn we benieuwd naar, zodat we samen met bedrijven op zoek

kunnen naar financiële antwoorden voor de wereld van morgen. De Rabobanken Vallei en Rijn en Gelderse Vallei gaan zelf ook deelnemen aan de challenge, om te kijken hoe de bedrijfsvoering meer circulair kan worden.

Meer weten?

Neem contact op met Gerben Dijksterhuis van de Rabo-innovatiedesk Teckle: teckle.vr@rabobank.nl, of (0318) 661 283.

Coverstory | Rabobank vallei en Rijn

delen:

Vallei Business nummer 1 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by