Dylan Lochtenberg: ‘Ik wil ogen openen voor vitaal en veelzijdig Veenendaal'

Magazines | Vallei Business nummer 4 2019

Veenendaal bloeit economisch als nooit tevoren. Toch leunt wethouder Dylan Lochtenberg absoluut niet achterover. De geboren en getogen Veenendaler werkt met een enthousiaste drive aan het verder verbeteren van het lokale ondernemersklimaat. Bewoners mogen zelf best wat trotser zijn op hun bedrijvige gemeente, vindt hij. “Daar wil ik graag aan bijdragen door het fantastische vakmanschap en de innovatiekracht die ik op mijn bedrijfsbezoeken aantref, meer naar buiten te brengen. We gaan werken aan het ‘dit is Veenendaal’- gevoel.”

Tekst: Baart Koster
Fotografie: Marcel Krijgsman

Als de melk nog in de koffie moet, brandt Lochtenberg al los over de gemeente die zowel zijn hart als zijn wortels heeft. “Ik ben hier niet alleen getogen, maar ook echt geboren. Veel inwoners zijn geboren in het ziekenhuis van Ede of Rhenen, maar ik kwam thuis in Veenendaal ter wereld en heb dus zogezegd een Veens paspoort.” De daar tot dusver altijd woonachtig gebleven Lochtenberg kreeg het ondernemerschap van zijn vader mee, maar koos zelf uiteindelijk voor de publieke sector. “Het is een fascinerende uitdaging om individuele belangen af te wegen tegen het algemene belang en mee te denken over oplossingen die Veenendaal zo breed mogelijk ten goede komen.” Naast economie bevat zijn portefeuille nog een aantal thema’s waarbij Lochtenbergs verantwoordelijkheid voor de gemeentelijke bestuursstijl om een toelichting vraagt. “Als gemeentebestuur willen we een open bestuursstijl hanteren. Open voor gesprek en inspraak voor alle relevante stakeholders, maar in feite open voor een dialoog met de hele maatschappij. Net als het motto in ons Raadsprogramma geldt in onze gemeente ‘iedereen doet mee’.”

PERSOONLIJK POLSHOOGTE
De relatief jonge VVD-wethouder loopt binnen het gemeentebestuur ook al wat jaartjes mee, eerst acht jaar als raadslid en vervolgens als lijsttrekker van zijn fractie bij de afgelopen verkiezingen. Waarna hij in maart vorig jaar tot wethouder werd benoemd. Het lokale bedrijfsleven leerde hij in die korte tijd een stuk beter kennen en oplettende ondernemers weten wellicht al dat Lochtenberg daarvoor elke werkweek twee dagdelen reserveert voor bedrijfsbezoeken. Daar komt ook de openstaande bestuursstijl weer naar voren waar de wethouder voor staat. “Het is niet alleen nuttig om actief kennis te maken met ondernemers en te horen wat bij hen speelt. Naast dat persoonlijke contact, dat korte lijntje, is het ook inspirerend en vaak verbazend om te zien welke innovativiteit en diversiteit in vakmanschap je aantreft.”

Je zou kunnen concluderen dat die actieve en geïnteresseerde houding Lochtenberg siert, maar zelf is hij daar heel nuchter over. “Het hoort gewoon bij het ambitieniveau dat we als bestuur hebben. Dat betekent niet alleen dat we willen weten wat er in het bedrijfsleven speelt, en willen meedenken om ondernemers vooruit te helpen waar wij dat kunnen. Het wil óók zeggen dat we als bestuur gaan voor een zo zonnig mogelijk ondernemersklimaat. En bovendien is het gewoon een cadeautje. Het is toch geweldig om bij al die bedrijven een kijkje in de keuken te mogen nemen?” In het verleden is er al wat neergezet, vervolgt hij, want enkele jaren geleden scoorde Veenendaal hoog in de landelijke uitslagen van MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland. “Uit recent onderzoek, gedaan in het najaar van 2018, bleek dat alhoewel de ondernemerstevredenheid in Veenendaal niet gedaald is, wij helaas wél gedaald zijn op de ranglijst. Dat komt onder meer doordat andere gemeenten in de tussentijd hoger zijn gaan scoren. Maar dat neemt niet weg dat we willen werken aan verbeteringen, waar dat mogelijk is. Daarom praten we momenteel ook met de twee belangrijkste vertegenwoordigers van ons lokale bedrijfsleven, Stichting Winkelstad Veenendaal en de Bedrijvenkring Ondernemend Veenendaal, over wat we kunnen doen om de ondernemersdienstverlening op een hoger niveau te brengen.” ALS JE HET ZIET, GA JE HET WAARDEREN Lochtenberg benut graag de gelegenheid om een oproep te doen aan het bedrijfsleven. “Ik hoop dat ondernemers op grotere schaal gaan reageren op tevredenheidsonderzoeken die wij doen. Dan kunnen we het beeld van ons ondernemersklimaat vast en zeker bijstellen.” Want uiteraard moet tevredenheid onder meer gebaseerd zijn op feitelijk beleid, maar Lochtenberg weet ook dat de feiten eerst gezien moeten worden voordat ze überhaupt gewaardeerd kunnen worden. Hij wil zich daarom inspannen om de vele goede dingen die in Veenendaal gebeuren ook in beeld te brengen.

“We hebben immers een enorm vitaal en divers bedrijfsleven. Kijk alleen al naar onze twee economische pijlers: onze winkelstad en de ICT-bedrijven. Om te beginnen met die eerste pijler: we zijn al jaren de winkelstad van de regio. Sterker; er komen zelfs mensen vanuit Deventer en Amsterdam om hier te winkelen. Dat heeft met de kracht van ons winkelgebied te maken. Dat is namelijk compact, met veel winkels en dus veel keus. Zet je ons inwoneraantal tegenover ons winkelbestand, dan hebben we ongeveer tweemaal zoveel winkels als je bij het aantal Veenendalers zou verwachten. Ook is er aantrekkelijke horeca en werken we eraan de winkel/horeca-balans verder te optimaliseren. Daarnaast ervaren bezoekers Veenendaal als een gastvrije gemeente.”

Maar ook voor een levendig winkelhart zijn er door ontwikkelingen als online shoppen nog voldoende uitdagingen. Daar neemt het bestuur dan ook concrete maatregelen op. “Zo proberen we ons centrum te verlevendigen door daar leuke evenementen te organiseren en ook via onze culturele instellingen lopen er allerlei programma’s waarmee we cultuur meer naar buiten brengen. Dus behalve in onze mooie gebouwen, is er ook daarbuiten iets te beleven. Dat maakt onze binnenstad om nog meer redenen interessant voor bezoekers.” De sfeer in een stadscentrum gaat er overigens niet alleen op vooruit als het winkelend publiek dat weet te vinden, vervolgt Lochtenberg. “We kijken hoe we het aantal winkelmeters kunnen verkleinen, zodat er ook meer ruimte voor andere functies ontstaat. Want als Living en Leisure hand in hand gaan, komt dat de leefbaarheid ook ten goede.”

KRACHTIGE KRUISBESTUIVING
Een andere heugelijke ontwikkeling in hartje Veenendaal hangt samen met de tweede economische beleidspijler in Veenendaal: ICT. “Voor ons als het ICT-centrum van de Gelderse Vallei is het niet alleen mooi om interessante ICT-startups te zien opkomen, maar ook om te constateren dat ICT-bedrijven zich in leegstaande panden in het centrum vestigen. Ook dat verhoogt de levendigheid. Bovendien is voor de vaak jonge werknemers in deze sector het hoge voorzieningenniveau van het stadscentrum aantrekkelijk.” En jong is de plaatselijke bevolking, meer dan 31 procent is 24 jaar of jonger. Zeker voor de economie van de toekomst, die ICT is, biedt dat volop perspectief voor Veenendaal. Daar komt bij dat de kruisbestuiving van ICT met de voedsel- en voedingstechnologie in de economische regio Foodvalley, waar Veenendaal de voortrekkende gemeente is, een impuls geeft aan de regionale economie. “Tijdens een recent bezoek aan een Veenendaals tuinbouwbedrijf verbaasde het mij hoe razendsnel de Nederlandse tuinbouw zich ontwikkelt. Er liepen op het bedrijf geen expert tuiniers met groene vingers meer rond. De processen werden er gestuurd door robotica en kunstmatige intelligentie. Zodoende wist men op elk moment precies welke plant welke voeding moest hebben en hoeveel zonlicht. Op het moment dat de optimale balans er even niet is, klonk er een signaaltje. Daarop werd er direct bijgestuurd. Ik vond het indrukwekkend om al die innovativiteit in actie te zien.”

Juist doordat veel processen smart worden gemaakt en robots ons bijstaan om diensten en producten naar een hoger niveau te tillen, is er behoefte aan jong personeel. “Bedrijven geven vaak aan mij terug dat het vinden van goed personeel een uitdaging is. Tegelijk biedt ons groeiend aantal ICT-ondernemingen, maar ook vernieuwende bedrijven in andere sectoren, kansen op dit personeelsvraagstuk. Want voor slimme, innovatieve Veenendaalse jongeren met een diploma van een bètastudie op zak, zijn er legio mogelijkheden voor onze lokale en regionale economie aan de slag te gaan.” Wat betreft jongeren en diploma’s heeft Lochtenberg aan één ding overigens een regelrechte hekel: de verschillen in maatschappelijke waardering voor hoger en lager opgeleiden. “Voor mij staat vast dat beide groepen evenveel waarde hebben voor het economische reilen en zeilen. Ik heb ontzettend veel respect voor praktisch opgeleide vmbo’ers en mbo’ers. Die vakmannen en –vrouwen hebben we keihard nodig om onze economie goed te laten draaien. Dat mogen we niet vergeten.”

Terug dan nog even naar de waardering voor het lokale bedrijfsleven. Lochtenberg heeft er een persoonlijk speerpunt van gemaakt om meer lokale trots los te maken voor wat ondernemend Veenendaal te bieden heeft. “Wij hadden recent Hans Oosters, de commissaris van de Koning, te gast. Oosters koos ervoor om zijn eerste werkbezoek in de provincie aan onze gemeente te brengen, wat al een leuke opsteker was. Maar hij was hier tevens om ons nieuwe merk voor Veenendaal te lanceren, namelijk onze #ditisveenendaal hashtag. Daarmee willen we het merk Veenendaal gaan laden met beelden van hoe wij Veenendaal zien. Deze groeiende gemeente heeft inmiddels 66.000 inwoners met enorme bedrijvigheid, meer dan de helft van onze inwoners werkt op een van onze vijf bedrijventerreinen. Dat is opvallend veel, want in andere gemeenten ligt dat gemiddeld op 25 procent. Naast die bedrijvigheid hebben we een hoog voorzieningenniveau en een aantrekkelijk stadscentrum. Alle reden dus om vaker en duidelijker te laten zien: dit is Veenendaal en daar zijn we trots op!”

delen:

Vallei Business nummer 4 2019

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by