Rabobank: samen voedseloplossingen versnellen

Magazines | Vallei Business nummer 1 2020

Iedereen aan de lupine. Dat is het doel van een viertal ondernemers die met een eiwit-coöperatie de teelt én de consumptie van het gewas willen stimuleren. Het plan werd tijdens de finale van Rabo Food Forward in Gelderland-Zuid verkozen tot beste van de Track. Het foodinitiatief sluit naadloos aan bij de missie van de Rabobank: Growing a better world together.

FOOD FORWARD
Mariska de Kleijne, directievoorzitter bij Rabobank Vallei en Rijn, vertelt enthousiast waarom Rabobank dit initiatief heeft genomen. “Rabobank wil mensen uit de hele voedselketen, van boer tot bord, bijeenbrengen en met elkaar oplossingen bedenken voor het voedselvraagstuk. Een niet mis te verstande uitdaging: In 2050 moeten 10 miljard monden worden gevoed. De Food Forward Track is gestart met het in kaart brengen van de uitdagingen om vandaaruit naar oplossingen toe te werken. In oktober startte de Food Forward Track in de regio Gelderland-Zuid. Een uitstekend middel om juist de aanwezige innovatiekracht en foodkennis van onze regio te benutten om zo oplossingen voor het wereldvoedselvraagstuk aan te reiken.”

GROEIENDE VRAAG
Een van de genomineerde ideeën kwam van Lekker Lupine. Een coalitie van ondernemers, boeren, studenten en overheid. “Lupine is het meest voedzame eiwitgewas dat op Nederlandse bodem groeit, toch wordt de plant nog veel minder omarmd als voedselproduct dan gewassen als soja en luzerne’, vertelt André Jurrius. Jurrius is biodynamisch landbouwer en een van de weinige Nederlandse lupine-telers. Hij had een duidelijk doel voor ogen, toen hij zich aanmeldde voor Food Forward: hij wil zowel de vraag als het aanbod van het lupine-gewas in Nederland laten groeien en zocht gelijkgestemden om hem daarbij te helpen. Die gelijkgestemden vond hij in marketeer Marieke Laméris, die werkt bij het Proeflab in Wageningen, ambtenaar Machiel Kommers van het ministerie van Landbouw en Thomas Poels, student Food&Business aan de Hogeschool van Arnhem Nijmegen. Jurrius: “Juist die verscheidenheid maakt dat we een concreet plan kunnen presenteren.’ Met hun ‘Lekker Lupine’-initiatief springen Jurrius en zijn team in op de groeiende vraag naar plantaardige eiwitten.

COÖPERATIE GESTART
Het viertal heeft een eiwit-coöperatie opgericht, waar zowel biologische boeren als koks, wetenschappers, studenten en ondernemers zich bij aan kunnen sluiten. “Door samen te werken kunnen we het risico van het telen en vermarkten van lupine delen en op die manier de drempel verlagen voor ondernemers om met het gewas aan de slag te gaan. De coöperatie heeft inmiddels zes biologische boeren aan zich weten te binden, die samen 50 ton lupine gaan kweken. ‘90 procent van die eerste oogst is al verkocht aan verwerkingsbedrijven. Met die andere 10 procent willen we pionieren”, zegt Marieke Laméris. “We geven de lupine aan fooddesigners en startups, zodat zij nieuwe (eind)producten kunnen ontwikkelen en op die manier bijdragen aan de bekendheid van het gewas.” Hoewel het doel is om bekendheid van lupine te vergroten, moet het geen massaproduct worden. Jurrius: “We produceren niet voor de markt, maar alleen op aanvraag. De boer moet voor de teelt altijd een eerlijke prijs krijgen. Dat staat voorop.”

VERSPILLING EN VERBINDING
Naast het plan voor de eiwitcoöperatie worden tijdens het slotevent, nog vier ideeën gepresenteerd. Zo heeft de groep van Frederik Bunt onder het mom van ‘voedselverspilling is niet te pruimen’ een aantal oplossingen bedacht om de verspilling van de fruitteelt terug te dringen. Bijvoorbeeld door het onverkoopbare klasse 2 fruit, te verwerken in sauzen en smoothies en deze aan te bieden in de gezondheidszorg. Een andere groep wil de afstand tussen stad en platteland verkleinen door een voedsel- en belevenispark bij Nijmegen te realiseren. In het park laten boeren en producenten zien hoe het voedsel gemaakt wordt, wat de waardering van de consument voor ‘puur’ en ‘echt’ eten moet verhogen. Ook is er een groep die een netwerk heeft opgericht om zo de kennisuitwisseling rondom natuur-inclusieve landbouw te bevorderen. Tot slot presenteerde Peter Verburgh de ‘Veertig dagen Challenge’. Een initiatief waarbij deelnemers gedurende veertig dagen maaltijdkratten bezorgd krijgen, met daarin uitsluitend producten uit de streek of uit naastgelegen gebieden. De eerste challenge gaat binnenkort van start en de eerste honderd aanmeldingen zijn al binnen.

PRIJS
De jury, onder leiding van Mariska de Kleijne, directievoorzitter van Rabobank Vallei en Rijn, roemt tijdens de prijsuitreiking de ontwikkeling die alle teams de afgelopen maanden hebben doorgemaakt. “Het bevestigt nog maar eens het belang van het delen van alle  kennis, het netwerk en de ervaring die er in deze regio aanwezig is.” Om de deelnemers te stimuleren de plannen nog verder te ontwikkelen wordt vanuit het winstuitkeringsfonds van de Rabobank een bedrag verdeeld van € 7.000. Voor het team van Lekker Lupine, dat een cheque van € 4.000 krijgt uitgereikt, een welkome steun in de rug. “Al waren wij hoe dan ook doorgegaan hoor”, benadrukt Jurrius na afloop. “Als team hebben we elkaar helemaal gevonden. Samen gaan we komende tijd iets heel moois neerzetten.”

ALLE GENOMINEERDE PROJECTEN VIELEN IN DE PRIJZEN.
Naast Lekker Lupine gingen overige vier cases met een stimuleringsbedrag naar huis:

  • Voedselverspilling is niet te pruimen! Koop de powerpruim! – Dit team zet in op het vergroten van de afzet van de volledige pruimenteelt. Onder meer met de ‘powerpruim’ (2e klas pruimen) in de vorm van power bars en smoothies en als nieuw ingrediënt voor de gezondheidszorg. (Cheque ter waarde van 1.000 euro)
  • Voedsel- en belevingspark (Nijmegen Noord) – Daten met de boer, om een duurzame relatie met boer en consument aan te gaan om daarmee een kortere voedingsketen te bewerkstelligen. (Cheque ter waarde van 500 euro)
  • Lerend netwerk Natuur-inclusief Betuws Boeren– Kennisuitwisseling bevorderen tussen 24 ondernemers uit 4 sectoren rondom natuur-inclusieve landbouw om zodoende samen impactvolle maatregelen te bedenken en biodiversiteit te vergroten. (Cheque voor een promotievideo)
  • 40-dagen eten uit de korte keten (Barneveld) – 40 dagen vasten, maar dan anders. Test met 3 maaltijdboxen om consumenten te stimuleren om 40 dagen anders en bewuster te gaan eten. Bijvoorbeeld een ‘minder vlees’ box, een met lokale producten of een maaltijdbox met seizoensproducten. (Cheque ter waarde van 1.500 euro).
     
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement