De winst van echt luisteren

Magazines | Vallei Business nummer 3 2020

Veel medewerkers zijn terughoudend tegenover mensen die hoger in de hiërarchie staan. Soms is er zelfs sprake van een zekere angst. Want stel nou dat die 'hoge pief' het niet met me eens is? Blaft hij me dan af? Haalt hij me onderuit (en dan misschien ook nog waar een ander bij is)? En als hij dan vragen stelt waar ik geen antwoord op weet? Vindt hij me vast dom. (Wie zei overigens dat je alwetend moet zijn?) En wat vinden m'n collega's dan van me? Ben ik in hun ogen dan een slijmerd?

Allemaal gedachten die ontzettend stressvol en belemmerend kunnen zijn voor het functioneren van mensen. Als je er van een afstandje naar kijkt, dan zijn deze gedachten irreëel.

Beren op de weg die er meestal in werkelijkheid niet zijn. Belemmerende gedachten of overtuigingen die behoorlijk in de weg kunnen zitten. Die er op die manier voor zorgen dat mensen niet zijn zoals ze bedoeld zijn. Ze zijn niet zichzelf. En dat gaat ten koste van de prestaties en de sfeer.

Nu zijn er tegenwoordig niet zo heel veel 'bazen' meer die je afblaffen als je met een vraag of idee komt. Medewerkers zitten tenslotte ook niet voor niets op die plaats. Die doen de dingen waar ze goed in zijn, en weten heel goed waar het in het werkproces beter zou kunnen. Daar kan iedereen zijn voordeel mee doen. Als het een goed idee is, zijn er dus alleen maar winnaars.

Een open cultuur waar echt geluisterd wordt en gewaardeerd wordt wat medewerkers inbrengen, komt het hele bedrijf en de sfeer ten goede.

En dan groei je samen, dat is nog eens winst.

Toch maar eens doen, sparren. En dat geldt voor mede-werker en leidinggevende.

Er is zoveel te winnen als je echt luistert.

Ton Veldhuizen
Ilomarjo Coaching & Advies

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by