Alfa Accountants en Adviseurs: ‘Wij zijn overal dichtbij’

Magazines | Vallei Business nummer 4 2022

In een tijd waarin dienstverleners steeds vaker kiezen voor samenvoegen of sluiten van kantoren gelooft Alfa Accountants en Adviseurs heilig in lokale aanwezigheid. Met 35 vestigingen en meer dan 1.100 medewerkers is de organisatie uitstekend vertegenwoordigd in met name Midden- en Noord-Nederland. Bijvoorbeeld in Barneveld en Harderwijk, vestigingen die worden aangestuurd door een nieuw directieteam met Rob den Hollander, Gerrald Heijnen en Henk Overbeek.
 
Rob den Hollander is sinds 1 mei directievoorzitter van beide vestingen. Hij volgde Alex van Vliet op. Gerrald Heijnen (directeur fiscaal-juridisch team) is als opvolger van Teus van de Bospoort met name verantwoordelijk voor MKB-klanten van beide vestigingen, Henk Overbeek (directeur agro) houdt zich bezig met agro-klanten. Rob den Hollander maakte carrière in de bankwereld, waarvan de laatste jaren in een directiefunctie voor Rabobank Vallei en Rijn. “Ik miste na de laatste reorganisatie van medio 2021 het directe klantencontact, het altijd weten wat er speelt bij een klant, dicht op de bal zitten en altijd van betekenis zijn. Dat heb ik hier bij Alfa Accountants weer teruggevonden.” Gerrald Heijnen kwam in 2005 als junior bij Alfa Accountants en Adviseurs binnen. Als directeur richt hij zich nu met name op MKB-klanten van beide vestigingen. “Alfa Accountants en Adviseurs is sinds 1994 de rechtsopvolger van de in 1942 opgerichte Christelijke Boeren- en Tuindersbond, maar inmiddels beschikken we al lang over een grote en gezonde MKB-praktijk.”
 
Visie
Het gaat goed met de Alfa-organisatie, er is nog steeds sprake van groei. Dat heeft zijn redenen. Rob den Hollander: ”Om te beginnen heeft dat te maken met onze lokale aanwezigheid. Wij werken vanuit een landelijke organisatie, maar met een kantoor om de hoek. Onze medewerkers kom je daarom tegen in de lokale netwerken en ze maken deel uit van de sociale gemeenschappen. Daardoor kennen ze hun klanten en hun bedrijven van haver tot gort. Dat werkt, want dicht bij de mens achter de ondernemer komen de bedrijfscijfers tot leven en krijgen ze pas echt betekenis. Dat maakt de samenwerking tussen klant en adviseur veel eenvoudiger, want die samenwerking is gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect. Die focus op dichtbij is in elk geval bepalend voor ons succes.” Dat succes is onder andere meetbaar aan de hand van de klanttevredenheid. Die is sinds jaar en dag groot. Daarnaast heeft succes altijd te maken met de kwaliteit van medewerkers, met hun kennis, inzet en gedrevenheid. Gerrald Heijnen kan daar over meepraten: “Dat begint natuurlijk met een goed arbeidsvoorwaardenpakket, dat is de basis. Minstens net zo belangrijk is dat je als medewerker van Alfa alle kans krijgt om te groeien in je vak en ervaringen op te doen aan de hand van gelouterde collega’s. Daarvoor hebben we de Alfa Academie en het Professioneel ontwikkeltraject in het leven geroepen. Je leert niet alleen alle kneepjes van het vak, maar ook om van betekenis te zijn voor de wereld om je heen. Wat voor ons telt is samen delen en succesvol ondernemen voor een betere wereld. Groeien is binnen Alfa voor iedereen anders, maar altijd in een gezonde verhouding tussen werk en privé en in een open en eerlijke setting. Fouten maken mag, ervan leren is noodzakelijk. Dat dit werkt blijkt uit het feit dat wij ondanks de arbeidskrapte er nog steeds in slagen medewerkers aan ons te binden. Dat onze medewerkers ons beleid waarderen blijkt uit het onderzoek van Sprout: wij behoren tot de beste werkgevers van Nederland en we werden zelfs nummer 1 als beste werkgever in onze categorie.” Ook bijzonder is de participatieregeling die in 1999 is gestart. “Elke medewerker met een vast contract kan door middel van certificaten te kopen in de regeling participeren. Zo worden ze vanzelf mede-eigenaar. Die regeling versterkt de saamhorigheid en het ondernemerschap van onze medewerkers. Klanten geven niet voor niets in onderzoeken aan dat onze medewerkers een ondernemende instelling hebben.”
 
Duurzaamheid
Alfa Accountants en Adviseurs had lang geleden al door dat duurzaamheid een van de belangrijkste onderwerpen is in moderne bedrijfsvoering. “Wij werken aan en ondersteunen het ontwikkelen van een duurzame economie. Om te beginnen geldt dat natuurlijk voor onze eigen organisatie. Wij kijken kritisch naar wat wij zelf kunnen doen om op een maatschappelijk verantwoorde manier meervoudige waarde toe te voegen. Dat betekent dat we ons zeker niet tot de financiële waarde beperken. Het gaat verder dan het onderhouden van duurzame relaties, goede zorgen voor medewerkers en integer en ethisch handelen. Wij zoeken altijd naar manieren om de toekomstbestendigheid en continuïteit van onze eigen organisatie en onze klanten te vergroten. Daarvoor kijken we naar het grotere plaatje, wij willen waarde toevoegen en geen waarde onttrekken.” Alfa is sinds 1 december 2014 officieel B-Corp gecertificeerd. “Dat betekent dat wij behoren bij een internationale groep bedrijven die behalve winst vooral ook duurzame en sociale doelstellingen nastreven. Wij willen het verschil maken. Dat doet elk aangesloten bedrijf op zijn eigen manier, maar het heeft duidelijke gevolgen voor onze bedrijfsvoering en dat merk je op de werkvloer. Duurzaamheid is voor ons belangrijk, geen windowdressing, maar een onderwerp dat voortdurend hoog op onze agenda staat. Voor onze eigen organisatie, maar ook in de advisering naar onze klanten.”
 
Dienstenpakket
Het dienstenpakket van Alfa is breed. Uiteraard behoren daar de traditionele accountantswerkzaamheden voor de samenstel- en controlepraktijk toe, maar de werkzaamheden in brede advisering gaan veel verder. “Fiscale advisering en estate planning, maar ook specialistische BTW-diensten, zaken op het gebied van (her)financiering, bedrijfsadvisering voor MKB’ers en agrarische bedrijven, maar ook juridisch advies, omgevingsadvies en advies op het gebied van salaris en personeel. We hebben specialisten in dienst die internationaal opererende klanten adviseren of bedrijven ondersteunen die nadenken over fusies of overnames. Daarvoor hebben we een volwassen corporate afdeling beschikbaar. Kortom, Alfa Accountants en Adviseurs bestaat uit een zeer gemêleerd gezelschap. Onze klanten vinden hier alle diensten onder één dak en altijd dichtbij. Door het koppelen van administraties aan onze database zijn we in staat kwartaalrapportages op te stellen die mogelijkheid bieden om vanuit de actualiteit van de ondernemer voorwaarts te kijken. Dat geeft relevante meerwaarde, omdat je mogelijkheden hebt om tijdig bij te sturen. Ook kan de klant door middel van het Alfa Management Paneel (AMP) dagdagelijks door een online dashboard zicht houden op de laatste cijfers. Relevante stuurinformatie dus voor de ondernemer!”


Groei
Alfa opereert in veel verschillende branches. Dat loopt van agro, van akkerbouw tot veeteelt en tuinbouw tot bouw, automotive, elektro- en installatietechniek, recreatie, retail en e-commerce. “Klanten met een ‘hands on’-mentaliteit passen het best bij ons kantoor. We zijn niet van de mooie praatjes maar houden van aanpakken, we komen met praktische oplossingen. Elke branche kent zijn eigen uitdagingen, die zijn door de opeenvolgende crises heel helder. De oplossingen zijn dat niet, daarom is het belangrijk om voortdurend in nauw contact met onze klanten te zoeken naar de voor hen beste uitwegen. Want die zijn er ondanks de ingewikkelde problematieken vaak wel. Klanten zien ons als een authentieke, open en eerlijke adviseur. Wij staan gevraagd en ongevraagd voor hen klaar, bijvoorbeeld met onze Q4 gesprekken, waarin we fiscale optimaliseringsgesprekken met onze klanten voeren. Dan komt ook de toekomstvisie aan de orde, waar wil je over vijf jaar staan en wat is daarvoor nodig? Als top-10 kantoor hebben we alle specialisaties zelf in huis, want de tijd dat je je als accountant kon beroepen op ook bedrijfskundige en juridische kennis ligt ver achter ons.”
 
Uitdagingen
Elke tijd brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee, maar op dit moment zijn het er wel veel. De toekomstperspectieven voor agrarische bedrijven zijn bijvoorbeeld niet helder, maar ook het MKB staat voor zware uitdagingen. Dat betekent voor ons dat we nu voor onze klanten het verschil kunnen maken door samen met hen naar verschillende strategieën te kijken. Proactief, want het is geen tijd om af te wachten, het is een tijd van kiezen of het voor je kiezen krijgen.” Er zijn natuurlijk nog meer uitdagingen. “Wij groeien nog steeds, maar het arbeidsaanbod in onze markt krimpt. Wij zijn onderscheidend in goed werkgeverschap en het bieden van ontwikkelingskansen, maar we maken voor onze medewerkers ook ons ‘why’ duidelijk. Zingeving in werk is daarbij onontbeerlijk, maar gelijktijdig kijken we ook naar onze interne processen; wat kun je automatiseren en digitaliseren. Medewerkers willen door hun werk iets toevoegen aan een betere wereld, dat is voor hen essentieel. Wij zijn daarin op de goede weg, maar het kan natuurlijk altijd beter, daar werken we elke dag aan. En dat komt uiteindelijk ten goede aan onze klanten.”
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by