Tramm pakt re-integratietrajecten op ondernemende en creatieve manier aan

Magazines | Vallei Business nummer 4 2022

Ook sinds de invoering van de Wet verbetering poortwachter verlopen re-integratietrajecten soms moeizaam en leiden ze niet altijd tot de ideale uitkomst. Tramm gaat daar, binnen de wettelijke kaders, heel anders mee om. “Vanuit het streven dat we voor iedereen een passende plaats op de arbeidsmarkt willen vinden beginnen we in een zo vroeg mogelijk stadium. We laten er een ondernemende, creatieve aanpak op los, waarbij lang niet altijd een coach nodig is.”

Ook sinds de invoering van de Wet verbetering poortwachter verlopen re-integratietrajecten soms moeizaam en leiden ze niet altijd tot de ideale uitkomst. Tramm gaat daar, binnen de wettelijke kaders, heel anders mee om. “Vanuit het streven dat we voor iedereen een passende plaats op de arbeidsmarkt willen vinden beginnen we in een zo vroeg mogelijk stadium. We laten er een ondernemende, creatieve aanpak op los, waarbij lang niet altijd een coach nodig is.” Ton Koole, één van beide Tramm-oprichters, verbaast zich over het fenomeen coaching. “De wereld is ervan vergeven, zeker in de dienstverlening op het gebied van re-integratie, maar er staat letterlijk niets over in de Wet verbetering poort - wachter. Die schrijft voor dat je de kortste weg naar arbeid moet hanteren. Zeker, coaching kán daar een onderdeel van vormen, maar dat hoeft niet per definitie. Althans, in onze visie. Toen ik in 2009 aan de slag ging met het opstarten van mobiliteitsdiensten voor een arbodienst, zoals tweedespoortrajecten, outplacement, loopbaanvraagstukken en privébelemmerende factoren, snapte ik niets van de tendens om overal standaard een coach bij in te schakelen. Het draait per saldo toch om schadelastreductie voor de werkgever? Rekening houdend met het belang van de werknemer, uiteraard. Toen ik nauw in aanraking kwam met een softwarebedrijf dat een intelligent loopbaanplatform heeft ontwikkeld, zag ik des te meer mogelijkheden om het anders aan te pakken.”

UITERSTE TERMIJN
Compagnon Rob Gresnigt legt uit dat de kans op een succesvolle uitkomst voor werkgever en werknemer stijgt naarmate je eerder actie onderneemt in een periode van langdurig verzuim. “De uiterste termijn om het tweede spoor te volgen is week 52 van het eerste jaar. Let op: úiterste. Wij gaan liever veel eerder aan de slag, in het kader van schadelastreductie. Wanneer we ruim binnen dat eerste spoor de cliënt al helpen om extern naar nieuwe opties voor een baan te zoeken, voelt hij of zij zich gehoord. Ineens ligt er weer een toekomstperspectief en dat zal iemand gelukkiger, dus ook fitter maken. Dat versterkt de motivatie om weer aan de slag te gaan. Binnen het team van Tramm, dat specialismen op het mense - lijke en het wettelijke vlak combineert, hebben we alles in huis om tot creatieve oplossingen te komen. Misschien is een gericht coachingtraject aan de orde, maar lang niet in alle gevallen.”

DUURZAME UITSTROOM
Tramm rekent terug vanaf 104 weken oftewel het tweejarig traject zoals bepaald in de Wet verbetering poortwachter. Koole: “Drie maanden voor het aflopen van deze periode moet je alles gedaan heb - ben wat de wet vraagt. Zes maanden voor het einde dient de cliënt te solliciteren op elke baan die passend is. Dan praat je dus al niet meer over een vrije keuze. Negen maanden voor die 104e week zit je in de fase van het solliciteren naar wensberoep. Dat wil zeggen, mits passend binnen de FML, de Functionele Mogelijkhedenlijst zoals de bedrijfsarts die heeft opgesteld. Vanaf week 52 tot dat moment blijven er dus slechts drie maanden over om de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen; het meest intensieve gedeelte. Daarvan gelden de eerste zes weken als termijn om een persoons- en een zoekprofiel op te stellen. Waarom zou je dat dan niet naar voren halen? Naar dat eerste jaar? Dat geeft een kandidaat veel meer tijd om op zoek te gaan naar zijn wensberoep en een passende baan. Zo creëer je een duurzame én een eerdere uitstroom in plaats van een verplichte route, met als resultaat een meer gemotiveerde cliënt die wellicht zelfs sneller zal herstellen, met een perspectief voor ogen. Misschien kan hij of zij met een aangepaste levens - stijl zelfs terugkeren binnen de bestaande werkomgeving. Voor de ondernemer betekent dat een schadelastreductie.”

AFGEBAKENDE COACHING
Hoe pakt Tramm een re-integratietraject nu precies aan? “In een eerste gesprek met de cliënt ontdekken we en leggen we vast hoe groot de afstand tot de arbeids - markt is", zegt Gresnigt. “Tevens lichten we de kaders van de Wet verbetering poortwachter toe. Daarna gaan we een traject in waarbij één en dezelfde regie - houder namens ons team verantwoordelijk blijft voor de persoon in kwestie. Mogelijk vragen de omstandigheden waarin iemand verkeert om coaching, bijvoorbeeld op het gebied van rouw - verwerking. Prima, indien nodig zetten we dat in werking, zij het wel met een afgebakend aantal uren. Dat stemmen we van tevoren samen met de cliënt af. Kortom, geen oneindige reeks van sessies, maar een overzichtelijk en efficiënt traject om gericht een specifiek probleem aan te pakken. Daar ligt ook de kracht van de coaches. Laat hen excelleren in hun vakgebied in plaats van dat ze een groot deel van het re-integratieproces moeten begeleiden. Sowieso splitsen wij binnen ons team de rollen van wettelijke kaders en menselijke factoren. Eén persoon kan niet alles.”

ZOEKPROFIEL
Direct bij de oprichting van Tramm introduceerde Koole er het intelligente loopbaanplatform dat hij reeds door en door kende. “Zodra blijkt dat de cliënt intrinsiek gemotiveerd en online-vaardig is, laten we hem of haar met de software aan de slag gaan om voor zichzelf een nieuwe toekomst te creëren. Het betreft altijd maatwerk, dat spreekt voor zich. Conform de verplichting binnen een tweedespoortraject vult de kandidaat een persoonsprofiel in, om zich van daaruit te gaan oriënteren op de beroepenmarkt, die wij binnen het programma volledig in kaart hebben gebracht. De uitgebreide informatievoorziening bevat zelfs een uitsplitsing naar functies, compleet met het gemiddelde salaris, de vereiste competenties etcetera. Van daaruit kan iemand heel makkelijk doorklikken naar de vacaturebank. Zo leidt een persoonsprofiel tot een zoekprofiel, rekening houdend met de door de bedrijfsarts ingevulde Functionele Mogelijkhedenlijst. Ondertussen zorgen wij voor de wettelijk vereiste rapportages en houden we in de gaten dat de cliënt bij alle aspecten binnen de gestelde limieten blijft. Als een docent die het huiswerk controleert, zeg maar. We sturen erg op zelfredzaamheid en borgen de wettelijke kaders.” AFSTAND TOT ARBEIDSMARKT Met succes schreef Tramm zich een jaar geleden in op een tender van het UWV. “Deze bestaat uit drie componenten,” vertelt Gresnigt. “Het Modulaire Traject richting zich op sociale activering, eventueel in combinatie met coaching. Het Werkfit Traject maakt iemand klaar voor sollicitatie en voor de arbeidsmarkt, ook op persoonlijk vlak. Bij het Naar Werk Traject komt het aan op de daadwerkelijke sollicitatie en het inzetten van het netwerk om een passende baan te vinden. Het gaat om een doelgroep van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die in een bepaalde vorm wél kunnen werken. Wanneer ondernemers ervoor open staan om hen een kans te geven, liggen er interessante subsidiemogelijkheden. Wij hebben een ‘etalage’ vol gemotiveerde kandidaten en gaan voor ieder van hen op zoek naar een optimale match met een werkgever. Vaak blijkt de afstand tot de arbeidsmarkt een heel stuk minder groot wanneer iemand op de juiste plek zit en werk kan doen dat in zijn of haar straatje past.”

OUTPLACEMENT
De database van beroepen en vacatures komt uitstekend van pas bij outplacement, een andere specialisatie van Tramm. “Dan werken we min of meer op dezelfde manier als bij re-integratie, alleen zonder dat er wettelijke kaders gelden,” geeft Koole aan. “Naast de software hebben we loopbaantesten en gesprekken, waar we de kandidaat uit zijn of haar comfortzone trekken en de stoutste dromen naar boven halen. Daarbij bestaan mogelijkheden om, indien nodig, een specifieke opleiding te volgen. Meer algemeen is een cursus Mindful Analysist de moeite van het vermelden waard. Dan ga je twee weken lang opdrachten op en neer mailen tussen jou en een coach die je bewust niet persoonlijk ontmoet. Zo schrijf je dingen van je af en dat werkt echt verbluffend. Je vindt dit terug in de Traject Shop op onze website, net als vele andere pakketten op het gebied van tweedespoortrajecten, casemanagement, loopbaanbegeleiding en outplacement. Om een greep te doen: arbeidsdeskundig onderzoek, budgetcoaching, empowerment en 60+ financieel gezond met pensioen. Met name die laatste is uniek. Als werkgever kun je voor een oudere werknemer het afkopen van een pensioengat berekenen wanneer de persoon in kwestie eerder zou stoppen.”

TOEGEVOEGDE WAARDE
Bij alle vormen van dienstverlening focust Tramm zich op één hoofddoel: voor iedereen een passende plaats vinden op de arbeidsmarkt. “Het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium, met een grote betrokkenheid bij de medewerker,” benadrukt Gresnigt. “Zo helpen we hem of haar een mooi toekomstperspectief te creëren, terwijl we voor de werkgever de schadelast beperken. Wie een blik werpt op onze Traject Shop, krijgt meteen een indruk van onze gerichte en ondernemende aanpak, waarin creativiteit vaak tot effectieve en efficiënte oplossingen leidt. Er is niets mis met coaching, maar laten we het aanwenden voor situaties waar het echt toegevoegde waarde biedt, zonder het als een standaard in re-integratietrajecten te beschouwen. Immers, alle partijen hebben baat bij het systeem zoals de Wet verbetering poortwachter het omschrijft: de kortste weg naar arbeid hanteren.

Meer informatie: www.tramm.nl
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by