De kip en het ei veroveren de wereld

Magazines | Vallei Business nr 1 2012

Vlnr: Ab Jansen van Jansen Poultry Equipment, Jos Berkvens van de gemeente Barneveld,

Jan Harthoorn van Harthoorn Logistics en Alicia Abraham-Overeem van MOBA

Barneveld

De kip en het ei

veroveren de wereld

Barneveld is een van de acht gemeenten die de handen ineen hebben geslagen om FoodValley

regio te laten uitgroeien tot een top-5 regio voor gezonde en duurzame voeding in Europa. Dat doen zij samen met onderzoeks- & kennisinstellingen en het bedrijfsleven binnen het concept FoodValley regio. Nu onderzoeken zij gezamenlijk hoe ze dit concept kunnen versterken en uitbouwen.

In deze en de komende uitgaven gaat

Vallei Business met gemeenten en bedrijven om tafel om steeds een bijzondere kant van deze topregio uit te lichten.

Barneveld bijt hierbij de spits af. Het is een gemeente waar veel gebeurt op het gebied van Food en in het bijzonder op het gebied van de pluimveehouderij.

Barneveld, de kip en het ei zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Aan tafel zitten Ab Jansen, directeur Jansen Poultry Equipment, Jan Harthoorn, commercieel directeur Harthoorn Logistics, Alicia Abraham- Overeem, PR Officer Moba en Jos Berkvens, adviseur economische zaken en bedrijfscontacten gemeente

Barneveld. Berkvens is tevens adviseur van het Dutch Poutry Centre (DPC), een samenwerkingsverband van industriële bedrijven binnen de Nederlandse pluimveesector.

Profileren

Veel Barneveldse bedrijven zijn betrokken bij het Dutch Poultry Centre, omdat ze het essentieel vinden om gezamenlijk naar buiten te treden. Abraham verwoordt: “Voor ons is het belangrijk om ons als

Nederlandse pluimveesector te profileren.” De vogelgriep die bijna tien jaar geleden haast alles platlegde, was voor de gemeente Barneveld ook een reden om zich vanuit de pluimveesector beter te organiseren en nog meer de samenwerking te zoeken. Berkvens: “Daar is het DPC uit ontstaan en zijn de contacten met Food Valley begonnen. We merken dat het concept Food Valley nog wel lastig is voor het MKB, omdat ze het doorgaans erg druk hebben met hun eigen business.” Er zijn wel contacten onderling of met kennisinstellingen, zo werkt Jansen al vele jaren samen met Wageningen University & Research centre (WUR). “We vragen hen elk jaar om onze verkopers bij te spijkeren over bijvoorbeeld voersystemen, zodat ze up to date blijven. Daarnaast werken we nu een nieuw soort testruimte voor kippen uit voor Wageningen UR.”

Samen sterk

Ontwikkeling staat ook bij Moba hoog in het vaandel, maar Food Valley is voor het bedrijf nog niet heel tastbaar. Abraham: “Wij zijn een technisch en innovatief bedrijf dat continu in ontwikkeling is en kijken altijd naar wat de markt doet. Waar we tegenaan lopen is het vinden van technisch goed opgeleide of ervaren mensen die bij ons willen werken. In Barneveld zit zoveel techniek, maar het is moeilijk om de juiste mensen hier te krijgen. Het maken van

eiersorteermachines klinkt misschien niet erg aantrekkelijk, maar het is ontzettend innovatief, je kunt er letterlijk je ei in kwijt. De vraag is dan: hoe zorg je ervoor dat potentials het interessant vinden om in deze regio aan het werk te gaan.” Ook voor Harthoorn is specifiek wetenschap-pelijk onderzoek op het gebied van food minder interessant, maar kennis op het

gebied van logistiek of energie past wel bij zijn bedrijf. Kennis over randvoorwaarden is voor veel bedrijven in de regio van belang en Harthoorn pleit er dan ook voor dat Regio Food Valley meer die richting op moet gaan. “Je hebt het allemaal druk, maar als een regiomanager bij al die bedrijven langs zou gaan om te kijken waaraan er behoefte is en welke bedrijven iets voor elkaar kunnen betekenen, dan zou dat echt een meerwaarde zijn. De samenwerking mag veel intensiever, ook buiten het kennisgebied om. Probeer bedrijven samen sterk te maken, want dat is wat we nodig hebben.” Berkvens valt hem bij, het is een punt dat ook door andere bedrijven uit de regio naar voren is gebracht. “We moeten naar de ondernemers toe en dat is precies een punt wat we gaan oppakken.”

Problemen en kansen

De ideeën en problemen die aangekaart worden, staan ook bij de gemeente en

andere partijen op de agenda. Het tekort aan goed opgeleid technisch personeel is al jaren een probleem en is een van de zaken waaraan gewerkt wordt. “Opleidingen zijn versnipperd”, merkt Berkvens op. “Dat is niet alleen een Nederlands, maar ook een West-Europees probleem. Vanuit de WUR is al gezegd dat we meer zouden moeten clusteren om competitief te blijven met bijvoorbeeld Australië en Amerika. Daar zijn al een soort Poultry Academies ontstaan en doordat PTC+ (Practical Training Center) en het Groenhorst College willen vernieuwen is het in een stroomversnelling gekomen om dat ook hier op te zetten. Vanuit DPC hebben we gezegd dat je de Poultry Academy als nationaal cluster voor de pluimvee hier zou moeten concentreren. Dat plan wordt op dit moment uitgewerkt.” Een ander probleem dat door de gesprekspartners gesignaleerd wordt, is dat de ruimte om te kunnen groeien beperkt is. Jansen: “We willen allemaal vooruit, maar dan moet er ook over de infrastructuur worden nagedacht. Als we tot de top van de wereld willen behoren, dan moet de

basis goed zijn.” Harthoorn deelt die

mening van harte: “Het belang van infrastructuur, bereikbaarheid, uitbreiden van bedrijventerreinen et cetera zijn de

ontwikkelingen die er ook toe leiden dat Barneveld de kansen kan benutten.” De taak van de gemeente is om voor dergelijke voorwaarden te zorgen en dat is een

onderdeel dat in regionaal verband hoog op de agenda staat. Berkvens: “We zijn er druk mee bezig om voor voldoende ontwikkelruimte te zorgen, maar het is een lastig punt. Maar we realiseren ons absoluut dat het hard nodig is.” Abraham geeft tot slot nog een punt van aandacht mee en dat is: “zorg voor voldoende hotelfaciliteiten, want die ontbreken op dit moment.”

Imago verbeteren

De wereldeconomie blijft toenemen en intensieve veehouderij wordt daardoor steeds belangrijker. Maar juist die sector kampt met een slecht imago en dat merken ze ook in Barneveld. De markt vraagt om diervriendelijke, milieuvriendelijke én gezonde oplossingen, maar wel met het oog op massale consumptie. Juist dan zou het oog van de wereld op deze regio gericht moeten zijn, want hier zijn de bedrijven en kennisinstellingen hard aan het werk om de beste systemen te ontwikkelen. Zo worden er naast de stalinrichting van Jansen, die een model heeft ontwikkeld waarbij kuikens niet in de eigen mest hoeven te lopen, ook andere systemen getest, zoals het Rondeel (een volièresysteem met een aparte uitloop) en De Plantage (een systeem met natuurlijke elementen de dagbesteding van de kip volgt). Beide modellen zijn ontwikkeld door WUR en worden getest in Barneveld. Berkvens: “We willen ze juist hier in dit gebied hebben staan, want dit is toch het modelgebied. Het is als het ware een etalage voor de wereld als het gaat om pluimveehouderij. Zo kunnen we het innovatieve van Nederland op het gebied van food en in het bijzonder op het gebied van pluimvee nog meer naar buiten brengen. Het is nodig om dit te promoten, want het imago van de pluimveesector is slecht, terwijl het juist een innovatieve en boeiende sector is.” Abraham legt uit dat deze sector juist innovatief is, omdat de industrie razend snel verandert. “Zeker internationaal speelt er veel. In Nederland is bijvoorbeeld het sorteren van eieren heel normaal, maar dat is niet in alle landen zo. Daar proberen wij de mensen te laten zien hoe belangrijk het is voor de voedsel-

veiligheid en je eigen welzijn. Dat moet

je niet in je eentje doen, de hele keten moet daaraan mee doen. En daar zou FoodValley aan kunnen bijdragen.”

Barneveld wil binnen de Food Valley regio een centrum zijn voor de pluimveehouderij. Berkvens sluit het gesprek af door het mooie streven van Regio FoodValley te verwoorden: “Nederland moet top zijn op het gebied van food en Barneveld moet daar een landmark van zijn. De ambitie is dat Food Valley in 2020 tot de top 5 van de wereld behoort op het gebied van innovatie en kennisontwikkeling van food. En daar werken we met zijn allen hard aan.”

Over Regio FoodValley

Binnen regio FoodValley werken acht gemeenten samen met kennis-

& onderzoeksinstellingen en het bedrijfsleven om de FoodValley regio te ontwikkelen tot hét agrofoodcentrum van Europa. Deze ambitie staat omschreven in de FoodValley Ambitie 2020, een initiatief van

Wageningen UR, Stichting Food Valley, Oost NV, Biopartner Wageningen en de Rabobank. De gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk,

Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen hebben als belangrijkste doelstelling het creëren van een goed vestigingsklimaat en een hoogwaardige leefomgeving. Alle samenwerkende partijen streven ernaar om ervoor te zorgen dat Food Valley de internationale topregio voor kennis en innovaties op het gebied van gezonde en

duurzame voeding wordt. Van Food Valley maakt ook het Dutch

Poultry Centre (DPC) deel uit. Berkvens: “Het DPC heeft haar zetel

in Barneveld. Van hieruit wordt samengewerkt om Nederland als

pluimveeland op de wereldmarkt te profileren.”

Over Moba

De naam Moba staat voor Mosterd Barneveld. Job Mosterd heeft in 1947 in een schuurtje achter zijn huis een eiersorteermachine ontwikkeld en daarmee is de basis gelegd voor een groot bedrijf met vestigingen over de hele wereld. Abraham: “Het hoofdkantoor met 330 medewerkers, is gevestigd in Barneveld, maar we hebben ook kantoren in onder andere Azië en Amerika. We maken nog steeds eiersorteer- en verpakkingsmachines. Tegenwoordig is alles volautomatisch en kunnen de eieren met een snelheid van 1600 tot 180.000 eieren per uur gesorteerd worden op bijvoorbeeld gewicht, kleur en bloed in het ei. Als je kijkt naar ons aandeel op de wereldafzetmarkt, dan mogen wij ons met trots marktleider noemen.

Over Harthoorn Logistics

Harthoorn Logistics is een familiebedrijf dat in 1957 is opgericht die zich bezig houdt met logistieke dienstverlening van diepgevroren en gekoelde voedingsmiddelen. Harthoorn; “Onder deze groep behoren drie specialistische ondernemingen die zich elk toeleggen op een deel van de totale logistieke keten: “ Harthoorn Coldstores” voor op- en overslag, “Harthoorn Packaging” voor het verpakken voor de retail, foodservice & industrie en “Harthoorn Forwarding” voor alle transportbewegingen. We zijn als groep sterk gelieerd aan de pluimveebranche. Onze visie is dat we Nederland op de kaart willen zetten en dat is iets wat je door samenwerking kunt bereiken.”

Over Jansen Poultry Equipment

Vorig jaar heeft Jansen Poultry Equipment het 25-jarig bestaan gevierd. Jansen: “Het is begonnen als een eenmansbedrijfje en nu zijn er 120 medewerkers. We maken stalinrichtingen voor onder andere legkippen en vleeskuikens. We werken veel in het Midden-Oosten en Azië. We hebben systemen ontwikkeld waardoor vleeskuikens kunnen groeien zonder antibiotica. In West-Europa wordt gezegd dat het goed is voor kuikens om in stro te lopen. Dat is goed, maar dan moet je er geen massa kuikens over laten lopen, want dan werkt het averechts. Na drie dagen zit er al mest door dat mooie strooisellaagje en na vijf weken is het aan het broeien, waardoor de voetzolen gaan ontsteken en er ammoniakdampen vrij komen. Wij halen de kuikens uit de mest, zodat ze in een schone lucht en op een schone grond kunnen lopen.”

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by