Forum: Valleiregio bereikbaar

Magazines | Vallei Business nr 1 2012

Vlnr: Peter Bakker, Diana Beukhof, Arian Snetselaar, Arjan Nap, Sietze Ketelaar, Joep Rhebergen, Ruben van den Hamsvoort

Valleiregio bereikbaar

Over de noodzaak om de Valleiregio bereikbaar te houden zijn alle aanwezigen het eens. De uitdagingen liggen voornamelijk bij de ontsluiting van de bedrijventerreinen. Ruben van den Hamsvoort werkt in de regio samen met verschillende overheden en het bedrijfsleven om de verkeersdruk in de spitsuren te verminderen: “Wij stellen als doel dat er vijf procent minder auto’s op de weg komen. Er moeten minder knelpunten in de infrastructuur komen, maar ook bedrijven moeten hun werknemers stimuleren om voor alternatieven te kiezen.”

Dat er maatregelen gewenst zijn, blijkt uit de ervaringen van de verschillende transportbedrijven die zijn aangeschoven. “Wij zitten op de Kievitsmeent en dat is goed bereikbaar”, vertelt Diana Beukhof. “Ik merk alleen wel dat het met de fiets lastig is, het fietspad ligt er wel maar is niet verlicht en dat weerhoudt medewerkers ervan om op de fiets te komen. Ik vind dat wel een punt wat moet worden aangepast, wij willen mensen stimuleren om op de fiets te komen en dan is verlichting op het fietspad wel belangrijk.”

Een knelpunt om fietsen te promoten

bij werknemers zit hem volgens Joep

Rhebergen in de veiligheid op en rondom de industrieterreinen. “Er is vaak te weinig oog voor een goede infrastructuur voor fietsers. Als je in de spits kijkt en je ziet welke capriolen fietsers moeten uithalen om hun bedrijf te bereiken of om van een terrein weg te komen, dan is dat soms levensgevaarlijk. De paden moeten eigenlijk los staan van de weg en een veilige mogelijkheid bieden om het industrieterrein op en af te kunnen.”

“Het industrieterrein waar Plantion is gevestigd is heel slecht bereikbaar middels het openbaar vervoer”, zegt Peter Bakker. “Er zijn gewoon geen alternatieve manieren om ons terrein te bereiken dan de auto. Ik vind het een basisvoorwaarde dat het openbaar vervoer goed is geregeld. Wat spitstijden betreft zijn wij wel een buitenbeentje denk ik. Onze dag begint om vier uur ’s ochtends dus dan is het rustig. Onze klanten die rond een uur of negen bij ons vertrekken komen wel vast te staan richting de snelweg.” Ruben van den

Hamsvoort kent de problemen en inventariseert samen met bedrijven de problemen waar ze tegenaan lopen. “Wij stellen de gemeenten op de hoogte wat knelpunten zijn en wat er beter kan. Er wordt goed geluisterd, maar het kost tijd om dingen voor elkaar te krijgen. Toch moet ik zeggen dat we in deze regio goed bezig zijn om de bereikbaarheid te verbeteren.”

A30

Aan een goede ontsluiting van de regio wordt hard gewerkt. De snelwegen

worden verbreed en de regionale en lokale infrastructuur wordt op de schop genomen. Een heet hangijzer is de vraag of de A30 aansluiting moet krijgen op de A15. Volgens de deelnemers is dit essentieel om de doorstroming op gang te houden.

“De Noord-zuidverbinding is vanuit de Valleiregio een knelpunt”, zegt Peter

Bakker. “Als je de A30 doortrekt en aan laat sluiten op de A15 en daarnaast bij Nijkerk op de A28 aansluit, krijg je een doorgaande route die parallel loopt aan de A2. Je ontlast het hoofdverkeer ermee, nu rijdt iedereen eerst naar de A2 en gaat dan richting het noorden of zuiden. Door de snelwegen slim met elkaar te verbinden loopt het ook elders minder snel vast omdat je alternatieven hebt.”

Het doortrekken van de A30 heeft naast een betere doorstroming volgens Arian Snetselaar positieve gevolgen voor de uitstoot. “Nu rijd je in beide richtingen in een fuik en sta je vast, dan moet je optrekken en weer afremmen. Een wagen die gewoon blijft rijden, stoot veel minder uit.”

Daarmee snijdt hij een ander punt aan waarmee de transportsector veel mee te maken heeft; MVO. Als het om uitstoot van CO2 gaat, wordt de sector als eerste verdachte aangemerkt en gezien als grote vervuiler. Toch wordt er door de bedrijven hard gewerkt en is de uitstoot de afgelopen jaren drastisch omlaag gebracht.

Arjan Nap: “Wij doen heel veel met Het Nieuwe Rijden. Voor ons zijn de brandstofprijzen en uitstoot belangrijke thema’s. Door onze chauffeurs continu bewust te

laten zijn van hun verbruik en de punten waarop besaard kan worden, levert veel op. Je moet er als werkgever wel steeds mee bezig blijven en de discussie binnen de organisatie levendig houden. Maar er komen ook steeds meer technische mogelijkheden die helpen om schoner en zuiniger te vervoeren, de motoren worden zuiniger en de formaten van de banden veranderen, al die beetjes helpen.”

Voorzitter Sietze Ketelaar vraagt zich af in hoeverre klanten MVO als eis stellen aan hun vervoerder.

“Wij zien dat het niet echt een eis is, maar er wordt wel naar gevraagd”, vertelt Diana Beukhof. “Wij rijden op groengas en laten een extern bedrijf onze bandenspanning

regelmatig controleren. Wij hebben

technische hulpmiddelen in onze auto’s

ingebouwd om de chauffeur te helpen om zuinig te rijden. De reacties hierop zijn wel altijd positief.”

Verantwoord vervoer speelt bij bedrijven en er is vraag naar, maar volgens Arian Snetselaar hangt de mate waarin ook vaak af van de economische toestand. “We

hebben klanten die voorwaarden hebben vastgelegd waaraan een transporteur moet voldoen. Helaas merken we ook dat er in wat mindere tijden sneller van de eisen wordt afgestapt. Voor ons heeft het wel

positieve effecten gehad, door de voorwaarden die klanten stelden, zijn wij ook veel bewuster geworden. Als de hele keten zich ermee bezig houdt, trek je vanzelf de andere mee.”

Personeelstekort

Een zeer actueel thema zijn de dreigende personeelstekorten. Vooral voor de

komende jaren wordt dit probleem naar verwachting steeds nijpender. Bedrijven in de sector nemen steeds vaker buitenlandse chauffeurs in dienst die goedkoper zijn.

“Het is voor ons lastig om aan goede chauffeurs te komen”, vertelt Arjan Nap. “Wij gebruiken geen buitenlandse chauffeurs omdat wij een persoonlijke band met onze klanten hebben. Het gaat om een stukje kwaliteit die wij eisen en die standaarden liggen hoog. Nieuwe chauffeurs worden door ons opgeleid omdat ze in het begin niet aan de kwaliteitseisen van onze klanten voldoen. Bij veel Oost-Europese chauffeurs ligt dat niveau gewoon veel

lager. Maar we hebben er wel mee te

maken gehad, klanten gingen gebruik

maken van goedkopere krachten en dan valt er voor ons een stukje handel weg. Toch is dat voor ons geen reden om op kwaliteit in te boeten.”

Joep Rhebergen denkt dat het efficiënt

inzetten van de verschillende vervoersmiddelen een groot deel van eventuele problemen op zal vangen. “Ik denk dat je gebruik moet maken van de innovaties die op dit gebeid spelen. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van multimodaal vervoer, kan er op een snelle en goedkopere manier vervoerd worden, plus dat het uitstoot scheelt.”

Ook Peter Bakker denkt dat innovatief vervoer een belangrijke rol gaat spelen in de toekomst. “Transport is een essentieel onderdeel van een hele keten. Wij zien dat er steeds meer mogelijk is, de sector gebruikt sinds kort bijvoorbeeld treinen om planten te vervoeren, dat was twee jaar geleden nog ondenkbaar. De ontwikkelingen zijn nog steeds gaande en ik verwacht dat we daar als hele sector veel gaan winnen.”

Het Nieuwe Werken

Voor de ontwikkeling van de Valleiregio is het van essentieel belang om de regio mobiel te houden. Ook in de vervoerssector wordt Het Nieuwe Werken gepromoot. De transporteurs aan tafel maken ook gebruik van flexibele oplossingen, een chauffeur moet nou eenmaal rijden, maar er is de afgelopen jaren veel veranderd in de manier waarop met ze worden ingezet. “Vroeger had een chauffeur een eigen wagen en daar reed hij altijd mee”, zegt Arian Snetselaar. “Nu delen twee of meer chauffeurs een vrachtauto, dat scheelt aanzienlijk in het wagenpark, maar door de sociale controle gaan de mensen ook netter met het materiaal om.”

Arjan Nap: “Wij houden rekening met de aanrijdtijden van onze medewerkers. We willen chauffeurs efficiënt inzetten en ook op de kosten letten. We hebben dus liever mensen uit de buurt die op de fiets kunnen komen of met het openbaar vervoer. Ze bezetten dan wel geen kantoorruimte, maar het scheelt toch allemaal wel.”

Ruben van den Hamsvoort tot slot: “Ook bedrijven in de transport en logistiek

kunnen hun werknemers slim inzetten. Kijk bijvoorbeeld naar de werktijden van kantoorpersoneel, niet iedereen hoeft

perse van half negen tot vijf aanwezig te zijn, het kan ook een uurtje later of er kan met de technische mogelijkheden ook

vanuit huis worden gewerkt. Wij maken gebruik van ons netwerk in de regio om bedrijven van elkaar te laten leren en

kennis te laten maken met elkaars oplossingen. De samenwerkingsverbanden die we in de regio hebben, kan ik succesvol noemen er valt nog veel te doen, maar we zijn op de goede weg.”

Voor een economisch sterke regio zoals de Gelderse Vallei is een goede bereikbaarheid essentieel. Ondanks de vele wegverbredingen en verbeteringen, blijft het maar de vraag of de wegen niet dicht zullen slibben. Vallei Business vroeg bedrijven in de

regio om plaats te nemen aan tafel om te praten over de bereikbare Vallei en voor welke uitdagingen de transportsector staat.

Deelnemers:

Arian Snetselaar DB Schenker BV

Arjan Nap Nap Internationaal transport                        

Ruben van den Hamsvoort Mobiliteitsmakelaar

De Bereikbare Vallei

Peter Bakker Plantion

Joep Rhebergen DB Schenker BV

Diana Beukhof B&M Koeriers                                               

Voorzitter: Sietze Ketelaar Dissel Development

Locatie: L’Orage Ede

Tips&Tricks

Joep Rhebergen: “Denk eens out of the box. Wees niet bang om eens heel rationeel te kijken waar je kan besparen.”

Peter Bakker: “Probeer je gezondheidsgedrag in te bedden in je dagelijkse praktijk. Maak gebruik van de dingen die mensen eigenlijk al doen en bouw dat uit.”

Ruben van den Hamsvoort: “Probeer dingen eens uit en laat je medewerkers mogelijkheden ervaren. Experimenteer met mogelijkheden.”

Arjan Nap: “Kijk niet alleen naar je eigen organisatie, maar ook naar je leveranciers, bijvoorbeeld je vervoerder. Samen kan je op innovatieve ideeën komen.”

Arian Snetselaar: “Iedereen moet vaker de tijd nemen om naar zichzelf en de hele keten te

kijken. Hou jezelf een spiegel voor.”

Diana Beukhof: “Probeer jezelf te verplaatsen in een ander, dat levert weer hele nieuwe inzichten op.”

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by