Reclame weetjes
De eerste spam werd
verstuurd op 3 mei 1978.
Dit gebeurde op de voorloper van het huidige internet; het ARPANET.
Het computerbedrijf DEC lanceerde een
nieuwe computer en systeem met ARPANET support. Bij de marketing vonden ze dit zo
relevant dat ze de adressen van gebruikers
opzochten en het nieuws verzonden naar
600 ontvangers. Het bericht werd
slecht ontvangen door gebruikers en
het was daarmee ook het laatste
spambericht tot aan de uitvinding van het internet.
De allereerste tweet werd op
21 maart 2006 geplaatst door de
bedenker van twitter Jack Dorsey
(@jack). De tweet ââ¬ËJust setting up
my twttrââ¬â¢ was het begin van een medium waar inmiddels meer dan zes miljard
tweets per week op worden geplaatst.
De eerste officiële tweet had
volgnummer 20, de eerdere 19
tweets gebruikte Dorsey om
Twitter te testen.
Feiten over
reclame
Reclame bestond al in
het Romeinse Rijk. Men prees
hun producten of diensten aan in
de vorm van graffiti. Overigens zijn
er ook reclame-uitingen gevonden
bij opgravingen in Babylonië en
zijn er papyrusrollen in Egypte
gevonden die 3000 jaar oud zijn.
Deze rollen worden beschouwd als de eerste advertenties.
De langstlopende
merkcampagne van Nederland is
ââ¬Ëeven Apeldoorn bellenââ¬â¢. Aad Muntz,
een werknemer die van 1985 tot 1995
directeur van het bedrijf was, bedacht
de bekende slogan in 1984.
De eerste e-mail via een computerverbinding werd
in 1971 door Ray Tomlinson
verstuurd. Zijn bericht bestond
uit het bekende ââ¬Ë@ââ¬â¢. Het versturen van e-mails werd pas rond 1995
echt populair toen internet
als medium steeds meer
gebruikt werd.
De marketingoorlog tussen
Gillette en Wilkinson is de
eerste en langstlopende merkoorlog ter wereld. Sinds King Camp
Gillette in 1901 zijn beroemde
wegwerpscheermesjes bedacht,
bevechten de twee merken
elkaar over de patenten op
scheergebied.
Het apenstaartje lijkt heel modern maar is
eigenlijk eeuwenoud. Het teken bestaat al sinds
de vroege middeleeuwen. Monniken deden in die tijd wat internet nu doet; ze schreven, vertaalden, verstuurden en kopieerden teksten en boeken. De teksten waren vaak lang en daarom begonnen ze afkortingen te bedenken. Zo is het @
een afkorting voor het Latijnse ââ¬Ëadââ¬â¢. In die tijd werd de ââ¬Ëdââ¬â¢
geschreven als een omgekeerde ââ¬Ë6ââ¬â¢ en zodoende ontstond ons
apenstaartje. In de 15e eeuw kwam het teken terug als aanduiding
bij Spaanse handelaren. Zij gebruikten het om de gewichtsaanduiding
ââ¬Ëarrobaââ¬â¢ aan te duiden (ongeveer 11,52 kg). Het werd vooral gebruikt
om het gewicht van stieren en wijn te meten. In de renaissance
dook het @ op als een manier om de prijzen van postadressen bij
te houden. Een postadres van bijvoorbeeld 100 franc werd in
de boeken geschreven als; ââ¬Ë@ F100,-ââ¬Ë Tot slot dook het teken
nog op tijdens de industriële revolutie waar het werd gebruikt
voor boekhoudkundige doeleinden. Dit is ook de reden
waarom het voor de uitvinders van e-mail op het
toetsenbord te vinden was. Het teken is zo belangrijk
geworden dat het in 2004 zelfs een eigen
morsecode heeft gekregen; kort-lang-lang-
kort-lang-kort.
Het eerste reclamebureau ter
wereld werd in 1843 door Volney Palmer in Philadelphia opgericht.
Het eerste Nederlandse
reclamebureau ontstond in 1846
uit de Rotterdamse boekhandel
Wijt en Zonen.
De eerste advertentie
verscheen op 4 juli 1631 in
de Franse krant ââ¬ËGazette de
Franceââ¬â¢. Het betrof een promotie voor mineraalwater. In eerste
instantie waren krantenuitgevers
huiverig voor het plaatsen van
advertenties. Ze vonden dat het ten koste ging van de inhoud van de krant.
Het eerste reclamespotje in
Nederland werd op 2 januari 1967 uitgezonden. De reclame toonde een graafmachine die was ingepakt in
krantenpapier, met de slogan; ââ¬ËU kunt geen dag zonder de krant, want de krant graaft toch dieperââ¬â¢. Het spotje was
een initiatief van de Nederlandse
dagbladen die concurrentie van
de televisie vreesden.
De eerste reclamezuil werd op 15 april 1855 geplaatst in Berlijn door de plaatselijke drukker Ernst
Litfass. De zuil stond in de
Müntzstrasse, dicht bij de
Alexanderplatz, en had als bijnaam
ââ¬Ëpeperbusââ¬â¢. De grondlegger van
de buitenreclame is begraven
op de plek waar de pilaar
verscheen.
Vallei Business nr 4 2012
