Column Lagarde

Magazines | Vallei Business nummer 6 2018

lagarde groep column

Uw klant maakt gebruik van de moderne communicatiemogelijkheden

uw organisatie ook?

Op welke manieren is uw organisatie bereikbaar? Hoe eenvoudig gaat het doorverbinden naar de juiste persoon? En hoe snel wordt er op een e-mail of chat gereageerd? Steeds vaker constateer ik dat slechte (of beperkte) bereikbaarheid een ergernis is bij (potenti?le) klanten. En dat voelt de ondernemer in de portemonnee. Om nog maar te zwijgen over de slechte reclame. Ik verzeker u dat er veel mogelijkheden zijn om de communicatie met de klant effici?nter in te richten.

Groeiend aanbod van kanalen

U kunt ongetwijfeld beamen dat (potenti?le) klanten u de afgelopen jaren op verschillende manieren hebben benaderd. Telefonisch, per e-mail, chat, wellicht zelfs via WhatsApp?

Hoe gaat uw organisatie om met deze 'wildgroei' aan kanalen? Mijn advies: Meebewegen!

De klant bepaalt op welke wijze hij/zij met u communiceert. Of dat nou via een direct tele-foonnummer, e-mail, chat of via social media is. Ik hoor u al denken: 'Hoe gaan we al deze communicatiestromen managen?' Een professioneel ingericht communicatieplatform biedt uitkomst.

Communicatieplatform, de nieuwe norm

Het liefst kijk ik met mijn klanten naar het 'totaalplaatje'. Waar ik enkele jaren terug vooral adviseerde over telefooncentrales en de inrichting hiervan, praat ik tegenwoordig over een communicatieplatform. Wat houdt dit in? Kort gezegd: Het managen van alle commu-nicatiestromen in ??n omgeving, altijd en overal beschikbaar, voor al uw medewerkers (eventueel met verschillende rechten).

Een mooi voorbeeld van de functionaliteit van zo'n platform is de koppeling met bedrijfs-software, zoals een ERP-systeem. De klant belt en direct komen zijn/haar gegevens ?n relevante informatie in beeld. Een perfecte manier om een 'betrokken indruk' achter te laten bij uw klant.

Altijd en overal bereikbaar

Nog een voordeel van een communicatieplatform is bereikbaarheid. Het verbaast me hoe vaak het nog voorkomt bij organisaties dat medewerkers niet (goed) bereikbaar zijn. En dat alleen omdat diegenen niet 'op locatie' zijn. Juist als medewerkers vaak onderweg zijn ?n nu het 'flexwerken' helemaal hot is, zou bereikbaarheid hoog op de agenda moeten staan.

Herkenbaar? Heeft u al eens gedacht aan 'vast-mobiel integratie'? Alle functionaliteit van uw vaste toestel ook op uw mobiel. Kortom, het maakt niet meer uit welk device u hanteert, u bent bereikbaar.

Analyse, analyse, analyse

Ik vind het wat clich?matig om te zeggen, maar 'meten is weten'. Ook bij communicatie. Doordat u met een digitaal platform werkt, zoals een voip centrale, wordt alle data opge-slagen. Gaat u maar eens na welke informatie u uit de rapportages haalt: Hoe lang duurt een gesprek gemiddeld? Hoe goed zijn we bereikbaar? Wat is de gemiddelde wachttijd? Kortom, hele nuttige informatie waar u als organisatie weer actie op kunt nemen.

Een investering?

'Wat zijn de kosten?' Een veelgehoorde vraag wanneer ik de meerwaarde van moderne communicatiemogelijkheden toelicht. Ik merk dat veel ondernemers het beeld hebben dat dit een aanzienlijke investering vergt, maar dat geldt lang niet in alle gevallen. Ik kom graag eens een inventarisatie maken en de mogelijkheden bespreken. Die blijken soms verrassend eenvoudig en toegankelijk.

Martin Gol, salesmanager Lagarde

www.lagarde.nl

delen:

Vallei Business nummer 6 2018

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by