11 december 2020
11 december 2020
Iedereen heeft recht op geld waar hij of zij voor heeft gewerkt. Als je dan facturen stuurt en klanten betalen niet op tijd, dan gaat dat na een tijdje irriteren. Je moet er steeds achteraan en misschien moet je wel een tweede betalingsherinnering sturen.
Hoe gaat dat in zijn werk? In het begin stuur je vaak een herinnering, via de mail of per post. Maar wat als er dan nog niet op wordt gereageerd? Soms word je er moedeloos van, je hebt namelijk recht op dat geld en het is vervelend als de klant er geen gehoor aan geeft.
Openstaande facturen wat nu?
Hoeveel openstaande facturen heb je nog? Welke klanten hebben er nog niet betaald? Om wat voor bedrag gaat het? Het is vervelend als er bedragen open blijven staan waar je recht op hebt. Daarom is het wel eens nodig om aan de slag te gaan met betalingsherinneringen.
Als je je klanten op een vriendelijke manier er aan wil herinneren dat ze nog een betaling bij je open hebben staan dan kun jij altijd een betalingsherinnering sturen. Dit is namelijk een vriendelijke herinnering, je wijst hen er op dat er nog een openstaande factuur is en daardoor denken zij er aan om hem te betalen.
Je kunt dit ook een tweede keer doen, als zij niet reageren. Sommige mensen kiezen dan ook voor een aangetekende brief (de klant moet dan tekenen bij ontvangst), dan weet jij zeker dat zij hem hebben ontvangen.
Aandachtspunten betalingsherinnering sturen
Als je een betalingsherinnering wil sturen dan denk je misschien dat er vaste eisen of verplichtingen voor bestaan, maar deze zijn er niet. Je hebt dus zelf in de hand hoe het er uit komt te zien en wat jij er in zet. Het is in ieder geval fijn om te vermelden om welk bedrag het gaat, het factuurnummer zou je kunnen vermelden, ook de verstreken factuurdatum (vervaldatum) kun je vermelden en eventueel klant- en ordernummer.
Wat ook van groot belang is, is dat je aangeeft binnen welke termijn de klant alsnog het openstaande bedrag kan betalen. Of dat je de betalingsherinnering nou per post of per e-mail gaat sturen, de opties zijn beide rechtsgeldig. Meestal worden ze per e-mail verzonden, omdat het gewoonweg sneller is.
Tips tweede betalingsherinnering sturen
Als je een keer een betalingsherinnering moet sturen, dan kun je dat vaak nog wel begrijpen, maar een tweede keer kan het toch anders aanvoelen. Toch wil je alsnog vriendelijk blijven, want je wil niet dat het ten koste gaat van de zakenrelatie. Hoe pak je dit aan?
Hoe gaat dat in zijn werk? In het begin stuur je vaak een herinnering, via de mail of per post. Maar wat als er dan nog niet op wordt gereageerd? Soms word je er moedeloos van, je hebt namelijk recht op dat geld en het is vervelend als de klant er geen gehoor aan geeft.
Openstaande facturen wat nu?
Hoeveel openstaande facturen heb je nog? Welke klanten hebben er nog niet betaald? Om wat voor bedrag gaat het? Het is vervelend als er bedragen open blijven staan waar je recht op hebt. Daarom is het wel eens nodig om aan de slag te gaan met betalingsherinneringen.
Als je je klanten op een vriendelijke manier er aan wil herinneren dat ze nog een betaling bij je open hebben staan dan kun jij altijd een betalingsherinnering sturen. Dit is namelijk een vriendelijke herinnering, je wijst hen er op dat er nog een openstaande factuur is en daardoor denken zij er aan om hem te betalen.
Je kunt dit ook een tweede keer doen, als zij niet reageren. Sommige mensen kiezen dan ook voor een aangetekende brief (de klant moet dan tekenen bij ontvangst), dan weet jij zeker dat zij hem hebben ontvangen.
Aandachtspunten betalingsherinnering sturen
Als je een betalingsherinnering wil sturen dan denk je misschien dat er vaste eisen of verplichtingen voor bestaan, maar deze zijn er niet. Je hebt dus zelf in de hand hoe het er uit komt te zien en wat jij er in zet. Het is in ieder geval fijn om te vermelden om welk bedrag het gaat, het factuurnummer zou je kunnen vermelden, ook de verstreken factuurdatum (vervaldatum) kun je vermelden en eventueel klant- en ordernummer.
Wat ook van groot belang is, is dat je aangeeft binnen welke termijn de klant alsnog het openstaande bedrag kan betalen. Of dat je de betalingsherinnering nou per post of per e-mail gaat sturen, de opties zijn beide rechtsgeldig. Meestal worden ze per e-mail verzonden, omdat het gewoonweg sneller is.
Tips tweede betalingsherinnering sturen
Als je een keer een betalingsherinnering moet sturen, dan kun je dat vaak nog wel begrijpen, maar een tweede keer kan het toch anders aanvoelen. Toch wil je alsnog vriendelijk blijven, want je wil niet dat het ten koste gaat van de zakenrelatie. Hoe pak je dit aan?
- Reken nog geen extra kosten als je een betalingsherinnering stuurt, je wil namelijk de klant er op attenderen dat er nog een openstaande factuur is. Je wil niet dat het ten koste gaat van de samenwerking.
- Voeg de factuur of facturen toe waar het om gaat, zo kan de klant ook sneller over gaat tot actie: dus betalen.
Op de hoogte blijven van onze updates?