Uwkoffieleverancier.nl: 'De kunst van het verkopen is herhaling'

Magazines | Vallei Business nummer 2 2022

Wilfred Pijnacker is al tien jaar een bekend gezicht in Woerden en omstreken. Als leverancier van koffie, thee en aanverwante producten (voornamelijk fairtrade en CO2 neutraal) aan bedrijven en horeca realiseerde Pijnacker onlangs eigen succesvolle franchiseformule: Uwkoffieleverancier.nl.

Het motto van Pijnacker is 'Mensen moeten je blijven zien'. Vandaar ook dat hij voor het 650-jarige bestaan van Woerden een speciale koffie met extra pit ontwikkelde. De betreffende melange met Javaanse bonen ligt onder meer bij Jumbo en Gamma. Pijnacker is iemand die zich ook regelmatig laat zien op ondernemersevents.

"Op zo'n avond zetten we niet zoveel koffie weg, maar als ik er niet ben krijg ik het toch te horen", aldus Pijnacker, die in binnen- en buitenland naam maakte gedurende de coronacrisis. In die periode kwam hij namelijk met het initiatief 'Koffie van de baas'. Werknemers konden met een code op hun thuiswerkplek koffie laten bezorgen, op kosten van de baas. De reacties op het initiatief waren lovend en 'Koffie van de baas' is inmiddels door een inter-nationaal bedrijf in vier landen ontrold.

Dé koffieman

En nu heeft hij dus zijn eigen franchiseformule ontwikkeld. Een franchiseneemster is in de Betuwe druk met het opzetten van haar eigen rayon. Pijnacker licht zijn plannen toe: "Ik ben op zoek naar bekende gezichten in de regio, die over ondernemersinstinct beschikken. Als franchisenemer ben je proactief: stap je zelf bij een bedrijven binnen om je verhaal te doen. Veel bedrijven hebben al een lopend contract. Dat is niet erg, op een gegeven moment durft iemand wél de overstap te maken."

Uwkoffieleverancier.nl werkt daarom niet met contracten. "Het 'enige' wat wij bieden is een lease-, reinigings- en onderhoudscontract van de machine indien gewenst door de ondernemer. Als er een storing is op zaterdag of zondag kom ik zelf wel even langs", verklaart Pijnacker, die in de regio is uitgegroeid tot dé koffieman in vele horecagelegenheden en bij sportclubs.

Crisisperiode

Pijnacker probeerde altijd positief te blijven denken gedurende de coronaperiode. "De horeca stond de afgelopen periode nagenoeg stil, net als het leven op het kantoor. Veel leveranciers zijn daardoor omgevallen ook ik deed een gigantische investering vlak voor de crisis: tientallen hoogwaardige espressomachines van een Italiaanse fabrikant. Hartstikke mooi, maar je begrijpt: die staan nu nog (bijna) allemaal op de plank. Voor de coronacrisis reed ik dagelijks rond met een busje vol koffie (accessoires) verse bonen, herbruikbare bekers, spatels enzovoort. Nu was dat nog maar eens per week."

"De extra tijd gaf me ruimte om na te denken over een eventuele uitbreiding. Zodoende kwam ik via een klant in contact met de franchiseneemster in de Betuwe. Hij reageerde op de oproep die ik deed via LinkedIn: "Wat houdt het in? Mijn dochter is barista en ik zie het haar wel doen. Ze is gewend hard te werken, bovendien draait haar leven om koffie. Een plus."

Groeiproces

Pijnacker is altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen. "Op het moment dat je in een vast ritueel zit, is er juiste mogelijkheid om méér te ondernemen over tien jaar zitten wij hier aan een tafel vol gemotiveerde franchisenemers. Groei gaat gepaard met onzekerheid, maar daar moet je doorheen. Wij begonnen ook met niets. Tien jaar geleden startte ik met wat machientjes kocht ik een koffiebrander, en begon te experimenteren. Daaruit volgde onze WP 7030 en WP 8020 blends."

"Onze eerste grote samenwerking was met branderij Java in 2013. Een grote jongen uit België met veel premium koffie, maar in Nederland nog onbekend. Pas toen distributeur Catunambú zich in 2015 bij ons meldde met de vraag om te gaan verkopen in de regio Utrecht, kreeg ik de bevestiging: we gaan goed! Het was in de horeca behoorlijk roerig. Kwaliteitszaken wilden zich onderscheiden, maar dan niet met de 'Illy's van deze wereld'. Als wij Catunambú lieten proeven, was de klant negen van de tien keer om. Met deze koffie is er een samenwerking ontstaan met onder andere Bistro Lokaat en Brownies & downieS. Later voegde Kalahari een CO2-neutraal koffiemerk zich bij ons en kregen we ons eigen theelabel: Tea Quiero, in ons assortiment", aldus Pijnacker.

"De ultieme kick kwam toen mensen uit het bedrijfsleven ons gingen bellen: 'Bij jou moet ik zijn, heb ik begrepen'. Het leuke is: wij kunnen de grote jongens heel goed aan qua prijs en service. Maar mensen moeten wel van je horen. En dat is precies wat ik tegen onze franchiseneemster zeg: doen! De kunst van het verkopen is herhaling", besluit Pijnacker.

Uwkoffieleverancier.nl

Golf van Biskaje 4 A12

3446 VP Woerden

085 04 83 000

info@uwkoffieleverancier.nl

www.uwkoffieleverancier.nl

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by