Rabobank: aanjagen en verbinden om duurzaam te ondernemen

Magazines | Vallei Business nummer 1 2023

Verduurzamen is noodzakelijk om aantrekkelijk te blijven voor afnemers, leveranciers en de arbeidsmarkt. We gaan immers naar een economie waarin afval niet meer bestaat en waarbij we meer oog hebben voor elkaar en voor toekomstige generaties. Rabobank helpt ondernemers bij deze transitie. We gaan daarom in gesprek met Maya Smits over de circulaire uitdagingen van morgen, waarvoor vandaag al actie nodig is.

Toekomstbestendig

We zijn bij Rabobank in Ede, in het kantoor aan de Galvanistraat, waar we Maya Smits spreken. Ruim een jaar is zij directeur Coöperatieve Rabobank Vallei en Rijn. Duurzaamheid en ondernemen is een hot topic, ook voor Maya. Gepassioneerd steekt zij van wal: "Er is geen weg meer terug", zo begint zij de oproep aan ondernemers om hun bedrijf toekomstbestendig te maken. "We weten waar we naartoe op weg zijn: naar een duurzame, sociale en inclusieve economie. Een schone, circulaire wereld voor onze kinderen en kleinkinderen, waar iedereen kan meedoen en kan meedelen in de welvaart. Het is belangrijk om als ondernemer de boot niet te missen. Dus sta eens stil bij de ESG-maatregelen (Environmental, Social en Governance) in jouw bedrijf. Sterker nog: duurzaam ondernemen wordt de norm", stelt Smits. Volgens de Europese richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zijn grote bedrijven verplicht om jaarlijks te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid. De CSRD vraagt grotere bedrijven om te kijken in de keten, dus ook het mkb en kleinere organisaties krijgen hiermee te maken. "Voor het mkb een extra reden om met het onderwerp aan de slag te gaan. Als je niets aan duurzaamheid doet, ben je niet meer aantrekkelijk als toeleverancier of afnemer. Bovendien verlies je dan je aantrekkingskracht als werkgever; mensen willen graag werken bij een bedrijf waarmee ze zich kunnen associëren, een werkgever die oog heeft voor het klimaat en voor het welzijn van z'n medewerkers."

Eigen tempo

Investeren in duurzaamheid loont. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat consumenten meer sympathie hebben voor bedrijven of merken die maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maya: "Stappen van ondernemers om te verduurzamen kunnen daarom een concrete bijdrage zijn aan het bouwen van een sterk merk met een groene reputatie. Daarnaast ontstaan steeds meer wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid. Denk aan verplichte energielabels, eisen voor het krijgen van een financiering of belastingvoordeel. Door nu alvast aan de slag te gaan met verduurzaming en niet langer af te wachten, kun je dit op je eigen tempo uitvoeren. Zo spreid je de investeringen die je moet doen uit over een langere tijd." Verduurzaming kan in eerste instantie een investering vragen. In geld, tijd of gedragsverandering. "En", zegt Maya: "Vaak zorgt verduurzaming ook voor kostenbesparing. Denk aan een lagere energierekening, gebruik kunnen maken van aftrekregelingen of subsidies of korting op je financiering".

Doorslaggevend

Mogelijk spreekt het je als ondernemer aan om met een duurzamere strategie en beleid nieuwe klantgroepen aan te trekken. Maya: "We zien dat duurzaamheid steeds vaker een doorslaggevende factor wordt bij een aankoop. Jouw investeringen kunnen dus ook leiden tot een hogere omzet. Ook biedt de duurzaamheidsmarkt nieuwe zakelijke kansen. Zo groeide de markt in zonnepanelen exponentieel en zijn steeds meer mensen op zoek naar alternatieven voor aardgas. Duurzame oplossingen bieden dus ook voldoende mogelijkheden voor jou als ondernemer." Toch zou volgens haar het belangrijkste motief om je bedrijfsvoering te verduurzamen moeten zijn dat je met duurzaam ondernemen bijdraagt aan een betere wereld. "Je draagt bij aan een positieve impact op de samenleving. Doe je dit vanuit een intrinsieke motivatie dan zul
je zien dat duurzaamheid niet langer ‘een moetje’ is, maar dat het behoort tot de kern van je bedrijf of businessmodel”.

In de praktijk dichtbij

Als het om duurzaam ondernemen gaat, is er nog een wereld te winnen. Maar het bewustzijn groeit, ook in regio Gelderland-Zuid, waartoe het gebied van Vallei en Rijn behoort. Maya vervolgt: "Steeds meer ondernemers komen in beweging of bundelen de krachten. Heel dichtbij zie ik dat in het Living Lab regio Foodvalley Circulair. Rabobank is ruim drie jaar geleden een van de initiatiefnemers geweest. Inmiddels hebben meer dan 60 partners uit bedrijfsleven, onderzoek onderwijs en overheid zich hierbij aangesloten". Maya is binnen dit living lab als bestuurslid actief in De Versnellingskamer, het bestuur van het collectief. "Living Lab regio Foodvalley Circulair is het netwerk in de regio dat leidend is in de transitie naar een circulaire samenleving. Een sterk en actief netwerk dat elkaar en anderen inspireert en versnelt de ontwikkeling van de circulaire economie in deze regio. Ik heb het stokje overgenomen van mijn voorganger bij Rabobank, Mariska de Kleijne, die het Living Lab Circulair mede geïnitieerd heeft. Daar ben ik heel blij mee. Het is een mooi initiatief dat zijn vruchten heeft afgeworpen én nog steeds prachtige resultaten boekt. Ik doe graag mee aan het aansturen van het Living Lab Circulair. Binnen de Versnellingskamer ben ik een van de verbinders in het samenbrengen van partijen. Ook omdat wij binnen Rabobank een heel groot kennisnetwerk hebben met economen en onderzoeksafdelingen die overal in en bij zitten. Maar we hebben ook ons netwerk van klanten, kennisnetwerken in de regio, overheden, het onderwijs en andere stakeholders. Als een bepaaldvraagstuk aan de orde is, kunnen wij heel snel een verbinding maken en daarin heel goed faciliteren. Dat zie ik als mijn rol: verbinden, het samenbrengen van mensen en het aanjagen van mooie initiatieven. Ik wil graag mijn kennis en netwerk delen en zelf intrinsiek een bijdrage leveren. Wat het oplevert om partijen met elkaar te verbinden heb ik in mijn werk voor Rabobank al op verschillende manieren mogen zien. Door bedrijven in de keten bij elkaar te zetten, bleek dat een bedrijf - dat afgeschreven kunststof pallets altijd liet vernietigen - deze nu door een ander bedrijf laat gebruiken om opnieuw pallets of andere kunststoffen van te maken. En lege sausemmers van snackbars worden nu ingezameld, schoongemaakt en gebruikt in de verfindustrie. Geweldig toch? Dit soort initiatieven is mogelijk door partijen bij elkaar te brengen. In de regio hebben we heel veel mooie bedrijven die met elkaar samenwerken en elkaar weten te versterken. Als je dat soort partijen bij elkaar kunt brengen en zulke gave initiatieven ziet, dan is dat hartstikke mooi."

Duurzame Innovatieprijs

Ook op andere vlakken stimuleert Rabobank innovaties in het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld door jaarlijks de Duurzame Innovatieprijs te organiseren. Ondernemers en hun innovaties krijgen een landelijk podium en de waardering voor hun vernieuwing. In drie categorieën worden de winnaars gekozen: Voedseltransitie, Energietransitie en Inclusieve samenleving & Gezondheid. De afgelopen jaren stonden verschillende bedrijven uit de regio Foodvalley op het landelijke podium. Een erkenning voor het innovatieve ondernemerschap dat in onze regio plaatsvindt. Maya: "De Rabo Duurzame Innovatieprijs staat voor ondernemers met innovatieve oplossingen die er echt toe doen. Als deelnemer kom je terecht in een wereld van innovatief ondernemerschap en in contact met collega-ondernemers en financiers: ideaal voor het uitbreiden van je netwerk. De winnaars van de drie categorieën ontvangen ieder 20.000,- om hun innovatie verder te ontwikkelen en 2.500,- tegoed om te besteden aan trainingen van innovatie coaches van het Open Innovation Team van Rabobank en haar partners. Het mooie van ons als coöperatieve bank is dat we onze leden erbij betrekken. Tussen 10 april en 1 mei 2023 mogen de ruim 2 miljoen leden van Rabobank via onze app een stem uitbrengen op de slimste of best toepasbare innovatie. De winnaar ontvangt op 16 mei 2023 de Rabo Duurzame Innovatie Ledenprijs". Maya Smits zegt tot slot: "Je ziet het: als coöperatieve bank willen we samen naar een betere wereld met onze klanten en de regio. Dus ik zeg: doe ook met ons mee, dan geven we samen invulling aan onze missie: Growing a better world together!"

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by