Frank van Woerden (eigenaar KUDO): 'Wij vormen de toekomst'

Magazines | Vallei Business nummer 2 2023

KUDO uit Veenendaal mag je op zijn minst een bijzonder bedrijf noemen. In 2013 gestart als vastgoedontwikkelaar, inmiddels een bedrijf dat bouwen, ontwikkelen, de fabricage van prefab-modules en zelfs een compleet W-installatiebedrijf combineert. Allemaal onder één dak. Inmiddels met 70 medewerkers in een pand van 6.000 vierkante meter. Oprichter Frank van Woerden (algemeen directeur) en Matthijs Natzijl (operationeel directeur) geven tekst en uitleg.
 
De visie van de oprichter wordt al enigszins onthuld als je de entree binnenstapt en een tableau ziet met daarop de tekst: ‘Wie op de wind acht geeft, die zal niet zaaien en wie op de wolken ziet, die zal niet maaien’. Prediker 11:4. In ondernemerstaal is dat te vertalen in: wie eindeloos wacht op ideale condities komt nooit verder. Het is verstandiger om door te pakken wanneer zich kansen voordoen.
 
Alles in eigen hand
Als ontwikkelaar ben je al snel afhankelijk van de kwaliteit en inzet van een bouwer. Frank van Woerden: “Daarom bouwen we vanaf 2017 alles zelf. In 2018 startten we met een eigen ontwerpteam. Omdat wij vonden dat er in het tekenwerk veel miscommunicatie was. Op die manier hebben we dat traject zelf in de hand. Er kwam een nieuwe naam, KUDO, afgeleid van het Oudgriekse Kudos wat staat voor respect en waardering. Er kwam een nieuwe huisstijl. In 2019 begonnen wij de voordelen van prefabbouw in te zien en we besloten vanaf dat moment onze eigen prefabwanden te maken. KUDO-prefabwanden werd een onderneming binnen KUDO. Omdat installatietechniek een steeds belangrijkere rol binnen het bouwproces krijgt, namen we een bedrijf in installatietechniek over. Om verdere groei en professionalisering mogelijk te maken is Matthijs Natzijl in 2021 begonnen als operationeel directeur. Nu werken we met alle verschillende bedrijfsonderdelen gezamenlijk, met name voor eigen projecten. We kopen als ontwikkelaar grond aan of een gebouw dat we kunnen transformeren van bijvoorbeeld kantoor naar woningen en houden het gehele proces van het begin tot en met de oplevering in eigen handen. Daarnaast werken we voor een paar vaste opdrachtgevers in bouwteam.”

Het Handboek
In 2022 werd gestart met het samenstellen van het Handboek, een lijvig boek voor intern gebruik waarin het gehele proces van ontwikkelen en bouwen puntsgewijs wordt beschreven. “Het doel van ons Handboek is de standaard beschrijven, van de manier waarop we willen werken, tot en met de afmetingen van bijvoorbeeld liften voor appartementengebouwen of de belijning in parkeergarages. Als je dat standaardiseert, voorkom je veel fouten en wordt je werk veel efficiënter.” Van Woerden en Natzijl geven een voorbeeld. “Neem bijvoorbeeld de afmetingen van een lift. Wanneer je – zoals wij doen – maar met één maat werkt, maakt dat je werk veel eenvoudiger. Of de belijning op de vloeren van een parkeergarage. Voorheen moest ik daar dagen over vergaderen, tegenwoordig hebben we daar een standaard voor ontwikkeld. Is er dan geen ruimte voor maatwerk? In gevels natuurlijk altijd, elke gevel is anders, maar de praktijk leert ons dat een afnemer in hooguit 20 van de 500 punten een andere oplossing wil. Dat zorgt ervoor dat wij bij oplevering gemiddeld minder dan twee opleverpunten hebben, terwijl dat volgens de Vereniging Eigen Huis normaal gesproken gemiddeld om zo’n achttien punten per woning gaat. Standaard is efficiënt en zorgt meteen voor veel minder faalkosten. Seriematig werken met standaard prefab modules is helemaal passend bij deze werkwijze. In onze fabriek maken wij wanden volgens onze standaardafmetingen, of afwijkend wanneer een klant dat wil, die snel en foutloos naar de plaats van bestemming worden gebracht en in elkaar worden gezet. Zo’n procedure werkt natuurlijk alleen als je per project minimaal zo’n vijftien huizen of appartementen kunt ontwikkelen, meer dan honderd kan ook. Daarom bouwen we jaarlijks in zo’n acht verschillende projecten meer dan 300 seriematige woningen.”
 
Onderscheidend
KUDO is niet alleen onderscheidend in werkwijze, in product en productie, is het bedrijf echt anders. “We werken volledig digitaal in het Bouw-Informatiemodel (BIM), zodat we in controle blijven bij het ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van projecten. Ook leveranciers tekenen rechtstreeks in het systeem, zodat elke aanpassing ogenblikkelijk voor iedereen zichtbaar is. Ontwerpen we bijvoorbeeld appartementen met een balkon, dan kan de leverancier die zelf intekenen, er is dus geen enkele ruimte meer voor miscommunicatie. Wij werken volledig digitaal, de mannen buiten beschikken over tablets en smartphones, papieren tekeningen hebben hun beste tijd gehad.” Er is nog meer dat KUDO onderscheidt. “We werken vooral in een radius van vijftien kilometer rondom Veenendaal, (tussen Arnhem en Utrecht) om te voorkomen dat onze medewerkers uren moeten reizen. Als ze om 16.00 uur stoppen kunnen ze een kwartier later thuis zijn. Er is ook hier in de regio voor ons genoeg werk. We werken met name binnenstedelijk, omdat daar voor ons de grotere uitdagingen zitten. Daar zit onze kennis en toegevoegde waarde. We werken graag aan transformaties van gebouwen, ook dat is een specialisme. We doen niet mee aan tenders en inschrijvingen en we kopen daarom gronden meestal zelf aan. De minimale omvang van een project is vijftien woningen. Onze klanten zijn in zo’n 40% van de gevallen corporaties, 30% zijn particuliere beleggers en 30% gaat naar de vrije verkoop aan particulieren.”

Duurzaam
Binnen KUDO staat duurzaamheid hoog op de agenda. “Dan denk je al snel aan bijvoorbeeld het verantwoord omgaan met afval op de bouwplaats, maar er is meer. Duurzaamheid zit ook al in het ontwerp. Door in standaards te werken bespaar je enorm veel tijd en materiaal, specials hebben namelijk altijd een grotere impact op de leefomgeving. En we hebben ons eigen pand twee jaar geleden bij aankoop ook grondig onder handen genomen. Het had een G energielabel, nu zijn we A+++, onder andere door 850 zonnepanelen op ons dak. We hergebruiken materialen waar we kunnen, circulair is de toekomst, maar daar kan nog veel winst worden behaald. Voor veel wanden in onze kantoren hebben we gebruik gemaakt van hout dat uit oude panden is gehaald. Dat hebben we geschuurd en dat ziet er niet alleen strak uit, het kwam niet in afvalcontainers terecht, daar zit de grootste winst.”

Familiebedrijf
We zijn een jong bedrijf maar wel met de cultuur van een familiebedrijf. We spelen een grote rol bij het jaarlijkse KUDO Bouwdorp in de vakantieperiode voor kinderen vanaf zes jaar, super leuk! Tijdens de Dag van de Bouw ontvangen we samen met collega-aannemers zo’n 700 kinderen die we laten kennismaken met wat we doen. Scholieren van MBO en HBO zijn hier altijd welkom voor (snuffel)stages en daarnaast zijn we actief als sponsor van allerlei lokale maatschappelijke organisaties, waarbij medewerkers zelf doelen kunnen aanbrengen. Wij vinden dat we daar ook een positieve rol in moeten spelen.” De mensen van KUDO zijn dus zeer actief in het maatschappelijke speelveld.
 
ToekomstHoe ziet de toekomst er voor KUDO uit? Frank van Woerden hoeft niet lang na te denken: “Midden-Nederland mooier maken door zelf initiatief te nemen in nieuwe ontwikkelingen, met het hele ontwikkeltraject in eigen beheer, voor de uitvoering van duurzame en gezonde leefomgevingen. Dat is de toekomst. Dat doen we door een gezonde bedrijfsvoering, door te werken met tevreden medewerkers en goede leveranciers voor aantrekkelijke klanten. Er is in mijn ogen geen grens, maar ook geen vastomlijnd bewust doel. We kijken wel altijd naar kansen en als er zich een voordoet, moet je er klaar voor zijn. Dat hebben we tot nu toe gedaan en dat blijven we doen.”

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by