Hannes de Paauw over de kernwaarden van CTS IT

Magazines | Vallei Business nummer 2 2023

CTS IT viert dit jaar haar 35-jarige bestaan en daarmee is dit bedrijf uit Ede een van de nestors in de branche. Algemeen directeur Hannes de Paauw (43 jaar): “Wij zijn niet alleen een IT-bedrijf met veel ervaring, maar ook een voorloper in de branche. Dat kregen we voor elkaar door een sterke visie te formuleren en daar aan vast te houden. Op dit moment zijn er volgens onderzoek nog zo’n 9.000 IT-bedrijven actief in Nederland. Daarvan zijn er over vijf jaar nog zo’n 2.000 over en daar zitten wij bij. Daar wordt door een fijne groep bevlogen medewerkers elke dag hard aan gewerkt.”
 
Het was Adri Pater die op 18 augustus 1988 besloot om zijn baan als MBO-docent op te geven en met CTS (Computer Technology Services) een eigen IT-bedrijf op te richten. CTS IT richtte zich toen op netwerkbeheer en softwareontwikkeling. Toen Adri Pater in 2009 onverwacht overleed zette zijn zwager en accountant Frans Kennepohl het bedrijf voort. In 2014 kwam Hannes de Paauw in dienst. CTS IT had toen tien medewerkers. “Ik maakte met Frans Kennepohl de afspraak dat wanneer ik er in slaagde binnen een jaar een aantal KPI’s te realiseren, ik 15% van de aandelen mocht kopen. Dat lukte, maar ik stelde voor om niet 15% maar 50% te verwerven. Geen goed idee vond Frans, neem dan maar het hele bedrijf over, want twee kapteins op één schip ging volgens hem niet werken. In 2015 werd ik volledig eigenaar.”
 
Kernwaarden
Hannes de Paauw nam drie maanden de tijd om zich volledig in het bedrijf te verdiepen. “Die tijd had ik nodig om een doel en een plan te formuleren. Ik wilde CTS IT financieel gezond maken en leren wat het is om ondernemer te zijn. Dat was een zeer intensief jaar, waarin ik in de nodige valkuilen ben gestapt. Ik had een duidelijk doel voor ogen en ik heb eigenlijk meteen een complete transitie in gang gezet. De Cloud werd voor ons leidend en ik maakte ook keuzes in leveranciers, zoals Microsoft. Dat was niet eenvoudig, je gaat de winkel verbouwen tijdens openingstijd, maar het is gelukt. Ik wilde een toekomstbestendig bedrijf en een voorbeeldbedrijf zijn voor onze klanten. De naam CTS IT stond niet langer voor Computer Technology Services maar voor Connect, Treasure en Simplify, in gewoon Nederlands verbinden, koesteren en vereenvoudigen. Dat zijn onze kernwaarden en dat is in feite de basis van alles wat we vandaag de dag doen. Verbinding maken met medewerkers, leveranciers en klanten, die relaties koesteren we. Vereenvoudigen staat voor de IT-processen die we zelf, maar ook voor onze klanten gebruiken. Klanten zijn natuurlijk essentieel, maar ze moeten wel bij ons passen, anders is een relatie gedoemd te mislukken. Ik stel nieuwe klanten dus altijd de vraag hoe zij hun IT-omgeving zien. Is IT in hun ogen een noodzakelijke kostenpost of een manier om bij te dragen aan de continuïteit en groei van hun onderneming? Als ze het als een noodzakelijk kwaad zien is er geen basis voor samenwerking. Dat klinkt misschien hard, maar het is gewoon een manier om toekomstige ergernis en ellende te voorkomen.”
 
Partnerships
Hetzelfde geldt volgens Hannes de Paauw ook voor de relatie met medewerkers. “Ik geloof in het geven van vertrouwen, veiligheid en vitaliteit, ik verwacht verantwoordelijkheid terug. Zo hebben we in de afgelopen jaren gebouwd aan een hecht team van specialisten, mensen die op hun vakgebied veel slimmer zijn dan ik.” Er werken bij CTS IT nu zo’n 35 medewerkers uit vier generaties, die allemaal hun eigen kennis van de markt inzetten voor het succes van het bedrijf. Zoals Vincent Breas, met zijn 22 jaar toch al commercieel manager. “Hier is leeftijd geen beperkende factor. Niet als je jong bent en ook niet als je al wat meer op leeftijd bent. Het gaat om wat je doet, wat je inbreng is, niet om de kilometers die je op de teller hebt. Natuurlijk hebben wij ook vacatures en kost het ons moeite om de goede mensen in de markt te vinden, maar uiteindelijk blijkt dat mond-tot-mondreclame het meest effectief is. Wij werken hier hard, maar in een informele en plezierige sfeer aan interessante projecten voor mooie klanten en dat gaat rond. Nieuwe gegadigden melden zich regelmatig aan en er is ook nauwelijks verloop.” Hetzelfde traject heeft Hannes de Paauw met leveranciers afgelegd, keuzes gemaakt en gewerkt aan partnerships. “Dat doen we ook met klanten. Als we eenmaal het gevoel hebben dat we een klant echt verder kunnen helpen en er is een match, dan blijven ze vaak lang aan ons verbonden. We doen niet mee aan aanbestedingen, we willen investeren in zo’n partnership, omdat we weten wat we willen en wat we kunnen. Ook hierin zien we nauwelijks verloop. Wat je dan krijgt? Een mooi bedrijf, stabiel, betrouwbaar en degelijk. Wij zijn fixers en vechters, maar ook realisten. Neem IT-security. We zullen er alles aan doen om veiligheidsproblemen te voorkomen, we hebben eigen security officers in dienst, die alle gevaren van het internet kennen en toch blijft elk bedrijf in meer of mindere mate kwetsbaar. Als je preventie klopt, als je systemen goed zijn gesegmenteerd, als je medewerkers weten waar gevaren dreigen, dan nog kun je als bedrijf slachtoffer worden. Dat is gewoon de realiteit, maar dan staan wij naast onze klanten, wat er ook gebeurt en lossen we de zaken in de kortst mogelijke tijd en zo weinig mogelijk schade op.”
 
Diensten
CTS IT ontwerpt toekomstbestendige en veilige IT-omgevingen, waarmee klanten bedrijfsdoelen halen en hun onderneming naar een nieuw niveau tillen. “De relatie is persoonlijk, we kennen onze klanten en hun onderneming. Er zijn vele aanbieders van IT-oplossingen, maar wij maken het verschil door onze mensen, door hun kennis en specialisaties, door hun adviezen die passen bij het bedrijf van de opdrachtgever. Bedenk dat elk bedrijf uniek is, dat behoeften van een bedrijf in de loop van de tijd veranderen en dat wij ze leiden naar oplossingen die meerwaarde bieden. CTS IT is een allround dienstverlener, maar we richten ons sterk op een aantal belangrijke pijlers: cybersecurity staat op 1, op 2 staat hybride werken als de nieuwe realiteit en de nieuwe markt van kunstmatige intelligentie oftewel AI. Dat onderwerp is hot, maar in onze ogen is AI het verhaal van de toekomst en zal het onze wereld binnen vijf jaar ingrijpend veranderen. Dat kun je als een bedreiging zien, maar ook als een kans, waarbij de wetgever ervoor moet zorgen dat de donkere kanten van AI door regelgeving in toom worden gehouden. Wij zijn er al volop mee bezig, we omarmen de verandering. Veiligheid is een ander onderwerp dat altijd en overal serieus moet worden genomen. Niet alleen grotere bedrijven zijn namelijk doelwit, ook ZZP-ers die gewoon door hackers worden gegijzeld. Dat is een realiteit die nooit meer zal verdwijnen.” Hannes de Paauw gelooft heilig in de route die hij in 2015 uitstippelde. “Verbinden, koesteren en vereenvoudigen, daarin schuilt de essentie. Partnerships aangaan met medewerkers, klanten en leveranciers. Persoonlijk en betrokken, met volledige inzet, maar ook in een plezierige werksfeer. Work hard, play hard. Dan staan wij over vijf jaar, als de schifting die nu in de IT-branche gaande is zal zijn afgerond, aan de goede kant van de lijn.”
 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by