Kan ik met AI-tools SEO-content maken?
In de afgelopen jaren hebben we een ongekende opkomst van AI-tools en toepassingen gezien. Deze worden toegepast door grote bedrijven, maar zeker ook in het mkb. Van eenvoudige tekstgenerators tot complexe systemen die menselijke creativiteit proberen te benaderen. De mogelijkheden lijken eindeloos
Deze technologische vooruitgang heeft geleid tot een trend waarbij bedrijven massaal AI-tools inzetten om grote hoeveelheden SEO-content te produceren. Regelmatig hoor ik uitspraken zoals: "Marco, we cre?ren wel tien SEO-pagina's per dag!"
Het onderliggende idee lijkt te zijn: hoe meer content, hoe beter. Maar klopt dit wel?
De groei van SEO en de rol van AI-tools
SEO, oftewel Search Engine Optimization, is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Bedrijven zijn de torenhoge kosten van Google Ads beu. Inzetten op social media is leuk, maar leidt meestal onvoldoende naar conversies. Steeds vaker kiezen mkb-bedrijven daarom voor SEO als een duurzame manier om hun online zicht-baarheid te vergroten.
Dit geldt vooral voor consumentenwebwinkels en websites met hoge zoekvolumes en een breed bereik. Sommige webwinkels trekken dagelijks duizenden bezoekers aan dankzij effectieve SEO-strategie?n.
Wat er meestal gebeurt, is dat met beginnende ervaring met diverse AI-tools mooie prompts in elkaar worden gezet. Lengte: 1.000 woorden, zoekwoord en zoekwoordverbasteringen, zoek-woorddichtheid, ruwe indeling van het artikel en binnen een handomdraai verschijnt daar de 'SEO-tekst'.
Het idee is eenvoudig: meer content betekent meer kansen om hoger te scoren in de zoekre-sultaten. Deze gedachtegang is vaak gebaseerd op de overtuiging dat kwantiteit, gecombineerd met zoekwoordoptimalisatie, de sleutel is tot SEO-succes. Hoewel deze logica in het verleden heeft gewerkt en op het eerste gezicht aantrek-kelijk lijkt, schuilt er een groot gevaar in het klakkeloos inzetten van AI-tools voor dit doel.
Kwaliteit boven kwantiteit
De gedachte dat meer content automatisch leidt tot betere SEO-resultaten is een hardnek-kige misvatting. Hoewel dit in het verleden misschien waar was, is het anno 2024 niet langer het geval.
Zoekmachines zoals Google zijn steeds geavan-ceerder geworden. Ze richten zich nu meer op de kwaliteit van content dan op de kwantiteit. Googles algoritmes evolueren voortdurend.
online marketing
De focus ligt nu op het leveren van de meest relevante, informatieve, nuttige en waardevolle resultaten aan gebruikers.
Content die simpelweg is gegenereerd om zoek-woorden te vullen of om zoekmachines te ma-nipuleren, zal niet slagen. Het internet staat nog steeds vol met dit soort lage kwaliteit content. Google heeft echter duidelijk aangegeven dat het dergelijke websites actief zal weren.
Dit betekent dat het willekeurig inzetten van AI-tools om grote hoeveelheden SEO-content te cre?ren een verspilling is van tijd en energie. Sterker nog, het kan zelfs schadelijk zijn voor je website, omdat zoekmachines je domein kunnen afstraffen.
De waarde van AI-tools in SEO: kwaliteit boven kwantiteit
Hoewel AI-tools snel grote hoeveelheden tekst kunnen genereren, zullen ze zonder een door-dachte strategie en menselijke tussenkomst niet bijdragen aan een hogere positie in Google.
Het gaat niet om de hoeveelheid content, maar om de kwaliteit van de informatie die je aan-biedt. Kwalitatieve content houdt rekening met de zoekintentie van de gebruiker. Het biedt ant-woorden op specifieke vragen en brengt vooral de menselijke ervaring in.
Hoe AI-tools w?l kunnen helpen bij SEO
Dit betekent echter niet dat AI-tools geen waarde kunnen toevoegen bij het cre?ren van SEO-content. Integendeel, wanneer AI-tools op de juiste manier worden ingezet, kunnen ze een krachtig hulpmiddel zijn om je content te verbe-teren en je SEO-doelen te bereiken.
Hier zijn enkele taken waarbij AI-tools echt een verschil kunnen maken:
1. Zoekwoord- en zoekintentieonderzoek
AI-tools kunnen snel en grondig onderzoek doen naar de mogelijke zoekintenties (de vraag achter een zoekopdracht) die horen bij een bepaald thema of zoekwoord. Ze kunnen inzicht geven in de problemen, zorgen en wensen van mensen die zoeken op Google.
Ook het analyseren van concurrenten op basis van zoekwoorden verloopt bijzonder effici?nt met behulp van AI-tools. Al deze input is het fundament voor kwalitatieve SEO-content.
2. Onderzoekswerk
Voorheen was het voor mij als SEO-contentschrijver een flinke klus om me in te lezen. Vaak interviewde ik medewerkers van het bedrijf van mijn klant om de nodige informatie te verzamelen.
Tegenwoordig kan ik dit onderzoek eenvoudig laten uitvoeren door AI-tools, wat me veel tijd en moeite bespaart. Met een doorontwikkelde prompt weet ik binnen een handomdraai zowat alles wat ik over een product of dienst weten moet.
3. Pakkende titels bedenken
Een artikel is zo goed als zijn titel. Vaak heb ik een idee voor een titel in mijn hoofd. Maar wanneer ik AI-tools hierbij betrek, krijg ik al snel tien gerichte suggesties, wat het eenvou-diger maakt om de juiste keuze te maken.
4. Redigeren
Dit zal niet voor iedereen nodig zijn, maar ik laat mijn uiteindelijke artikel altijd redigeren door AI-tools zoals ChatGPT omdat ik dyslec-tisch ben. Ik geef specifieke instructies mee, zoals de aanspreekvorm (je of u), de notatie van de bedrijfsnaam, de informatiewinst en vraag om een grondige controle op spelling, grammatica en interpunctie.
Door AI-tools voor deze taken in te zetten, kan ik veel effectiever echt kwalitatieve SEO-content maken. Ik bepaal zelf de strategie en opbouw van het artikel, ik besteed veel tijd aan de menselijke ervaring en laat AI-tools mij uitstekend assis-teren om de beste pagina voor dat zoekwoord online te maken.
Conclusie: gebruik AI-tools als assistent
De explosie van AI-tools heeft zeker nieuwe mo-gelijkheden geopend voor bedrijven die willen investeren in SEO. Het idee dat meer content automatisch leidt tot betere SEO-resultaten, is onjuist.
In plaats van AI-tools blindelings te gebruiken om grote hoeveelheden content te genereren, is het veel effectiever om AI-tools in te zetten als assistent in je concentratieproces.
Door AI-tools verstandig te gebruiken, kun je niet alleen effici?nter werken, maar ook daadwer-kelijk waardevolle, behulpzame en kwalitatieve content produceren die bijdraagt aan je SEO-succes.
Marco Bouman is Online Groei Consultant voor B-C mkb-bedrijven. Hij helpt hen online te groeien door actuele CRO- en SEO-strategie?n te implementeren die gericht zijn op de gebruiker. Sinds 2007 heeft hij meer dan 400 mkb-bedrijven geholpen met effectieve, helpful content en unieke merkstrategie?n, wat resulteert in hogere online betrokkenheid en meer conversies. Kijk voor meer informatie op marcobouman.com.