Slechts 36% van Nederland denkt positief over datacenters
Uit onderzoek van CyrusOne, een toonaangevende wereldwijde ontwikkelaar en exploitant van datacenters, onder meer dan 13.000 mensen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Spanje, Itali?, Frankrijk en Duitsland, blijkt dat de publieke opinie over datacenters positiever is dan verwacht. In totaal geeft 93% van de mensen aan dat ze positief (51%) of neutraal (42%) denken over datacenters. Het onderzoek toont aan dat 36% van Nederland positief staat tegenover datacenters in het algemeen. Slechts 38% van hen geeft echter aan open te staan voor de komst van datacenters in hun omgeving.
Het onderzoek laat zien dat de positieve me-ning toeneemt onder degenen die weten dat er een datacenter in hun omgeving staat. De resultaten tonen aan dat het benadrukken van de economische voordelen van datacenters kan helpen de publieke acceptatie van mensen te verbeteren.
Kennis en houding in Europa
Hoewel de datacentersector een aanzienlijke groei heeft doorgemaakt in Europa, blijven de uitdagingen bestaan om te voldoen aan de toe-nemende vraag naar capaciteit. Met name als
het gaat om toegang tot betrouwbare energie en geschikte grond. Daarbij zijn ook de zorgen van de plaatselijke bevolking duidelijk zichtbaar en worden deze grotendeels veroorzaakt door misverstanden over de datacenterindustrie. Dit blijkt ook uit het onderzoek, waarin wordt aangetoond dat het begrip over wat datacenters doen relatief beperkt is, met slechts 52% die de juiste definitie weet aan te geven. Daarbij lijkt het erop dat men geen verband legt tussen datacenters en de digitale diensten die ze da-gelijks gebruiken. Zo koos minder dan de helft (45%) van alle respondenten voor datacenters,
wanneer er werd gevraagd welke infrastructuur en technologie?n nodig zijn voor de dagelijkse digitale acties zoals WhatsApp, social media platforms, video vergadertools en andere digitale diensten. Dit laat zien dat de sector nog veel werk te doen heeft om de misverstanden rondom datacenters aan te pakken.
Ondanks dat de houding van Europeanen tegenover datacenters veelal overeenkomt, zijn er grote verschillen in de kennis en opinie in de onderzochte landen. Zo is het begrip van wat datacenters doen veel lager in het Verenigd
DATACENTERS
Koninkrijk (met 38% die koos voor de juiste definitie), in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland (waar 66% de juiste definitie weet te geven), Nederland en Ierland (beide 60%). Dit is opvallend gezien de omvang van de Britse markt en de kracht van de digitale dienstensec-tor.
"Datacenters vormen de ruggengraat van hoe we vandaag de dag leven en werken. Maar toch blijkt uit ons onderzoek dat het grote publiek niet goed weet wat datacenters dagelijks voor ons betekenen," zegt Matt Pullen, EVP en Managing Director Europa bij CyrusOne. "Misverstanden leiden uiteindelijk tot wantrou-wen, en daarom is het van essentieel belang dat men een positieve houding tegenover datacen-ters ontwikkelt. Hierdoor kunnen we blijven zorgen voor de moderne infrastructuur voor de bedrijven die van ons afhankelijk zijn en van positieve waarde zijn voor de plaatselijke bevolking rondom de datacenters. Dit was onze drijfveer om het onderzoek uit te voeren en waarom we de resultaten zo breed delen."
Belang van economische voordelen op het sentiment
Uit het onderzoek blijkt dat men de economi-sche voordelen die datacenters kunnen bieden het meest waardeert. Twee derde (66%) is het ermee eens dat datacenters van toegevoegde waarde zijn door werkgelegenheid te cre?ren, en 62% vindt dat ze bijdragen aan de econo-mische groei in de plaatselijke omgeving. Dit percentage stijgt tot respectievelijk 71% en 68% onder degenen die al een datacenter in hun omgeving hebben.
De resultaten tonen ook een verband aan tussen economische voordelen en publieke acceptatie. Zo zegt 83% van de respondenten die aangeven dat datacenters waarde toevoegen door werkgelegenheid, bereid te zijn om een datacenter in hun omgeving te accepteren. Net als 85% van degenen die geloven dat datacen-ters bijdragen aan economische groei.
Rol van investeren in gemeenschapsprojecten
Kijkend naar de impact die investeringen in de gemeenschap hebben op het bevorderen van de positieve opinie, is 49% van de respondenten het erover eens dat investeringen in gerelateer-de projecten, zoals parken en speelpleinen, een voordeel is dat datacenters bieden. Dit percen-tage stijgt tot 58% onder mensen die in de buurt van een datacenter wonen.
De drie voorzieningen die als meest waarde-vol worden beschouwd, zijn: de aanleg van recreatieve sport- of speelvoorzieningen voor kinderen, het ontwikkelen van gemeenschap-pelijke tuinen en het verbeteren van voetgan-gersgebieden.
Publieke zorgen over datacenters
Hoewel de resultaten aantonen dat zowel de algemene als de lokale bevolking zich bewust is van de negatieve effecten die datacenters kunnen hebben, weegt de positieve houding duidelijk zwaarder dan de negatieve. De meest genoemde negatieve effecten door de respon-denten zijn het hoge energieverbruik (40%), de productie van elektronisch afval (33%) en het gebruik van grond (30%).
Kan de datacenterindustrie de publieke opinie veranderen?
Wanneer men wordt gevraagd wat hen een positiever gevoel over datacenters zou geven, zegt de overgrote meerderheid van de respon-denten (83%) open-minded te zijn en open te staan voor het veranderen van hun mening over datacenters.
De belangrijkste factoren die kunnen bijdragen aan een positieve verandering van de publieke opinie is het vergroten van werkgelegenheid (40%), gevolgd door voorzieningen (37%), zoals biodiverse ruimten voor openbaar gebruik, fietspaden en speeltuinen.
Uit onderzoek blijkt dat meer mensen (31%) be-reid zouden zijn om een datacenter in hun om-geving te ontvangen, wanneer zij zouden weten dat dit zou bijdragen aan de economische groei van de regio. Gevolgd door het aannemen van lokale mensen voor bouw en operaties (27%) en het bieden van opleidings- en stage kansen voor de lokale bevolking (23%).
"Uit het onderzoek blijkt dat de publieke opinie over datacenters positiever is dan verwacht en dat de sector misschien niet altijd wordt gepresenteerd op een manier die laat zien hoe men ?cht over de sector denkt," zei Emma Fryer, directeur Publiek Beleid, Europa bij CyrusOne. "Het is daarom echt belangrijk dat wij, als ont-wikkelaars en beheerders, zorgvuldig luisteren naar de mensen in de omgeving, weten wat hun behoeften zijn en daar naar te handelen, om betekenisvolle lokale voordelen te bieden."