Als verhuurder van woonruimte kunt u te maken krijgen met een wanbetalende huurder. Dit kan reden zijn om de huurovereenkomst niet langer voort te willen zetten. Een huurovereenkomst kan echter niet zomaar worden beëindigd. Huurders van woonruimte worden in verregaande mate beschermd. Een ontruimingsprocedure bij de rechter kan uitkomst bieden. Om succes te behalen, is het belangrijk de goede stappen te zetten.
Afwijzing vordering tot ontruiming
In een procedure voor de rechtbank Rotterdam vordert een verhuurder de ontruiming van een woning in verband met een huurachterstand.[1] In beginsel is de achterstand hoog genoeg voor toewijzing van deze vordering. De verhuurder heeft echter niet voldaan aan op hem rustende verplichtingen op grond van artikel 2 van het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening. De vordering wordt afgewezen.
Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening
Artikel 2 Bgs verplicht verhuurders van woonruimte om een betalingsachterstand van een huurder tijdig te melden bij de gemeente. De gemeente kan dan schuldhulpverlening aanbieden, om een mogelijke huisuitzetting te voorkomen. Recente rechtspraak laat zien dat de rechter een ontruimingsvordering dikwijls afwijst, wanneer aan verplichtingen uit dit artikel niet is voldaan.
De verhuurder moet bij een betalingsachterstand door een huurder in beginsel in elk geval de volgende stappen ondernemen, voordat kan worden ingezet op ontruiming:
1. Treed in persoonlijk contact met de huurder
In dit persoonlijk contact kan de huurachterstand besproken worden. De verhuurder moet de huurder wijzen op mogelijkheden om betalingsachterstanden te voorkomen en te beëindigen. Mogelijk kunnen betalingsafspraken worden gemaakt.
2. Wijs de huurder op de mogelijkheden voor schuldhulpverlening
Gemeenten bieden mogelijkheden voor schuldhulpverlening. De verhuurder moet de huurder op deze mogelijkheden wijzen. Een huurder weet dan waar hij hulp kan zoeken bij financiële problemen.
3. Stuur een schriftelijke herinnering over de betalingsachterstand
De verhuurder dient de huurder ten minste eenmaal een schriftelijke herinnering te sturen om de huurachterstand te voldoen.
4. Meldingsplicht bij de gemeente
In de schriftelijke herinnering moet de verhuurder aan de huurder aanbieden om met toestemming van de huurder zijn contactgegevens en de hoogte van de huurachterstand met de gemeente te delen. Stemt de huurder in of reageert de huurder niet (afwijzend), dan moet de verhuurder tot melding bij de gemeente overgaan. Als de huurder expliciet toestemming weigert, dan hoeft de verhuurder geen melding te maken.
De genoemde stappen vormen een belangrijk deel van de voorbereiding voor het behalen van succes in een ontruimingsprocedure. Uiteraard zijn er meer factoren. Heeft u te maken met een wanbetalende huurder? Laat u op tijd adviseren door één van onze specialisten, zodat u niet voor verrassingen komt te staan!
Willemijn van ’t Hul
is als jurist verbonden aan Wolleswinkel Hofman Advocaten in Barneveld.
info@wolleswinkelhofman.nl
www.wolleswinkelhofman.nl
Stationsweg 43 | 3771 VC Barneveld | 0342 49 1028
Stationslaan 32 – 34 | 8071 CM Nunspeet | 0341 23 0580
Vallei
Business
☰
Noord-Limburg Business
Achterhoek Business
Rivierenland Business
Vallei Business
Utrecht Business
Driesteden Business
Arnhem Business
Nijmegen Business
Op de hoogte blijven van onze updates?
Vallei Business nummer 2 2025
Directeur Regio Foodvalley Monique Esselbrugge: 'Het goud ligt op de straat, we moeten alleen nog beter oogsten'BIK-voorzitter Jaap van Beek schrijft samenwerking met hoofdletters: 'Verbinding zoeken brengt regio verder'Hotel ’t Paviljoen op de Grebbeberg in Rhenen: kwaliteit en kleinschaligheid in het groenWeg met communicatiechaos in je bedrijf: zo verlaag jij je werkdruk vandaag nog! Op de koffie bij... Jan Willem Nuis en Frederik van de CraatsISO Groep – Jouw partner voor IT en digitale veiligheid Circulaire koplopers van 2025Agile werken: waardegedreven succesvol verandering realiseren Column MKBTR CTS IT: Strategische veiligheid in een tijdperk zonder grenzen Tweede editie Women & Business EventVan IQ naar VQ: Hoe BergTopper met VerticalQ de sleutel biedt tot toekomstbestendig leiderschap Column Wolleswinkel Hofman Advocaten: Wanbetalende huurder? Voer een sociaal incassotraject!