Op de koffie bij het Inclusief Ondernemers
Netwerk (ION) Vallei
'Inclusief ondernemen wordt het nieuwe normaal'
Dat iedereen die kan werken ook de kans daartoe krijgt, is het uitgangspunt van een inclusieve arbeidsmarkt. Maar hoe is het om iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek te geven in je bedrijf? "Het is makkelijker dan je denkt", zegt Lianne Schonewille, community manager bij het Inclusief Ondernemers Netwerk (ION) Vallei. "Inclusief ondernemen is een kwestie van doen."
Toyota Van Gent is een van de bedrijven in Regio Foodvalley die met succes topkrachten vond via ION Vallei. Van Gent is blij dat ze mensen de kans kunnen geven die anders misschien moeite hebben om een plekje op de arbeidsmarkt te bemachtigen. Het bedrijf krijgt daar veel voor terug. "De nieuwe medewerkers lopen met een smile van oor tot oor in het bedrijf rond", weet Schonewille. "Ze zijn dankbaar en trots, ze dragen hun positieve ervaring uit en worden zo ambassadeurs."
ION Vallei is enkele jaren geleden opgezet door ondernemers die actief bezig zijn met het bieden van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het netwerk is bedoeld om onderne-mers te steunen, ervaringen uit te wisselen en sparringpartner te zijn. Laagdrempelig en actiege-richt. ION werkt nauw samen met het Werkgevers Servicepunt (WSP) en de betrokken overheden, net-werken, re-integratiebureaus en het onderwijs uit de regio. ION bemiddelt niet, maar zet in op ver-binding en samenwerking. Het netwerk geeft mede invulling aan het thema Inclusiviteit van de Human Capital Agenda in Regio Foodvalley.
Inclusief ondernemen is met de krapte op de arbeidsmarkt voor iedereen van belang. "We kun-nen het ons niet permitteren om mensen langs de kant te laten staan", zegt Schonewille. De groep mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is heel breed. Statushouders, jongeren die niet schools kunnen leren, mensen met ADHD of autisme, de
groep is nauwelijks te defini?ren. "Het is ??k een kweekvijver van talent", benadrukt Schonewille. Inclusief ondernemen levert economisch gewoon voordeel op. "Denk aan versterking van je merk of voordeel bij aanbestedingen. Je krijgt er als onder-nemer vooral een goede kracht bij", stelt ze voorop.
Loyaal en betrokken
Ondernemers zien vaak belemmeringen, ervaart Schonewille. Werkgevers verwachten van iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een lagere pro-ductiviteit en hogere kosten. Maar in de praktijk blijkt er nauwelijks verschil te zijn. "De medewer-kers zijn juist loyaler en meer betrokken." Meer dan de helft van de werkgevers maakt bovendien hele-maal geen kosten voor aanpassingen aan de werkplek. En als dat wel nodig is, dan blijven die kosten gemiddeld onder de 480 euro, haalt Schonewille aan uit onderzoek.
Ze begrijpt dat ondernemers zich overweldigd kun-nen voelen door het regelwerk. Per gemeente kunnen de regels verschillen. "Daarom is het fijn als je met een lokale collega-ondernemer kunt sparren. Het werkt als er ondernemers naast je staan, die de stap al hebben gemaakt", zegt Schonewille. Voor een goede begeleiding van de nieuwe medewerkers kunnen ondernemers een beroep doen op samen-werkingspartners in het netwerk. Zo blijven medewerkers langer behouden. En lukt dat niet, dan wordt gekeken of herplaatsing bij een ander bedrijf in het netwerk mogelijk is.
nummer 6 | december 2025 | Vallei Business
nummer 6 | December 2025 | Vallei Business
Human Capital in Regio Foodvalley
Bouwen aan een duurzame, gezonde en toonaangevende Regio Foodvalley is mensenwerk. Mensen zijn de drijvende kracht en waardevolle bron van onze regio. De sleutel tot succes is een sterke samenwerking. In Regio Foodvalley werken we aan een toekomstbe-stendige arbeidsmarkt waarin ondernemers, vakmensen en kenniswerkers elkaar versterken. In een krappe arbeidsmarkt, waarin meer en andere vaardigheden nodig zijn van werknemers, is het voor ondernemers een uitdaging om voldoende en passende men-sen te vinden. Daarom is talent aantrekken, boeien, (leven lang) ontwikkelen en vitaal houden essentieel. We stimuleren vakman-schap en zorgen dat het opleidingsaanbod aansluit op de praktijk, zodat mensen zich een leven lang kunnen blijven ontwikkelen. We ondersteunen goed werkgeverschap en innovatie zodat een goede match tussen vraag en aanbod en een inclusieve arbeidsmarkt ont-staat. Met deze aanpak leggen we de basis voor een arbeidsmarkt waarin iedereen kansen krijgt ?n pakt. Benieuwd waar Regio Foodvalley zich mee bezighoudt? Kijk op www.regiofoodvalley.nl/programmas/human-capital
kan een interventie zijn om het gevoel van niet mee te tellen te doorbreken. Inclusief ondernemen brengt bedrijven en werkgevers ??k veel. Het heeft een positief effect op de bedrijfscultuur, stelt Schonewille. "Je krijgt verschil-lende typen mensen over de vloer. Dat doet iets met je bestaande medewer-kers en hun kijk op 'normaal' zijn."
Regio Foodvalley is bij uitstek een regio waar er naar elkaar wordt omge-keken, ziet Schonewille. "Vanuit omzien naar elkaar zoeken naar wat er kan, hangt samen met de sterke chris-telijke ader van de regio", signaleert ze. "Dat moet je als regio echt koeste-ren." Het helpt volgens haar als ondernemers zich in elkaar herkennen. "In het netwerk moeten ondernemers het samen doen, wij helpen de bewe-ging naar inclusief ondernemen als het nieuwe normaal op gang te brengen." De komende tijd zet ION onder meer
in op het verder bundelen van infor-matie en groei van het netwerk. "Neem contact met ons op en ontvang de whitepaper over inclusief onderne-men", roept Schonewille op. "Maak zichtbaar wat je belemmeringen zijn en ga het gesprek aan in het netwerk. Dan zal je zien dat je lijstje verdwijnt en kunnen we de eerste stap maken."
De koffiebeker gaat naar
de Christelijke Onderwijs Groep waar het Technova college en andere MBO- onderwijsinstellingen onder val-len. Het gesprek zal dan gaan over Leven Lang Ontwikkelen. Met de kof-fiebeker gaan alvast de volgende vragen mee: Hoe zorg je ervoor dat een leven lang ontwikkelen voor iedereen toegankelijk is? En hoe zor-gen we ervoor dat werkgevers en werknemers het ook echt gaan toepassen?
Het blijkt dat van alle MKB-ondernemers 60 procent wel inclusief wil ondernemen, maar dat 18 procent dat nu daadwerkelijk doet, weet Schonewille. "Als je de barri?res die werkgevers in gedachten hebben kunt ontkrachten, dan ontstaat er ruimte en lucht", ziet ze het potentieel. "In het netwerk van ION is het fijn dat een collega-ondernemer kan zeggen: Ik begrijp je. Doe gewoon een proef-plaatsing, dan ervaar je hoe het werkt." Inclusief ondernemen is volgens Schonewille een kwestie van 'doen'. "Zolang je het niet probeert, kom je ook niet tot concretere vragen."
Praktisch ingesteld netwerk
Hoe kun je het bedrijven makkelijker maken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen en ze te helpen in de begeleiding, zonder dat het te veel tijd kost? Op deze vraag, die
Joop van Veelen met de koffiebeker meegaf, biedt het netwerk van ION uitkomst. "We zijn een praktisch inge-steld, lerend netwerk", zegt Schonewille. Er wordt informatie gedeeld, bijvoorbeeld via white papers, trainingen en een werkgevers-helpdesk. Waar mogelijk wordt informatie gebundeld, maar ook maat-werkvragen worden beantwoord. Via netwerkbijeenkomsten en het delen van best practices leren ondernemers van elkaar. Inmiddels zijn ruim 70 ondernemers in Regio Foodvalley bij ION aangesloten.
Een kans geven aan mensen die willen werken, maar die een steuntje in de rug nodig hebben, heeft veel beteke-nis, laat Schonewille zien. "Een baan doet iets met je eigenwaarde, je hoort ergens bij." Geen werk betekent risico op sociale uitsluiting en dat heeft ook effect op partner en kinderen. Werk
nummer 6 | december 2025 | Vallei Business



.gif)
.jpg)




