Orlando Heijmerink, partner bij Lagant Groep

Verschenen in Vallei Business nummer 6 2025

Orlando Heijmerink, partner bij Lagant Groep

'Veranderen lukt pas als mensen dat z?lf willen'

Orlando Heijmerink is volgens intern jargon Verandergids bij Lagant, een organisatie die bedrijven helpt bij verandertrajecten. Zijn aanpak is helder: 'Je moet de verandering van binnenuit laten komen. Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden.' Heijmerink combineert kennis van processen met diepgaand inzicht in menselijke dynamiek om organisaties structureel vooruit te helpen.

De Lagant Groep bestaat uit twee werkmaat-schappijen met elk hun eigen specialiteit: Van Aetsveld, specialist in Verander- en Projectmanagement levert Senior Project- en programmamanagers, de zogenaamde Resultaat Regisseurs. Lagant Academy verzorgt trainingen en biedt een platform waarop diverse project- en agile trainingen in de markt te volgen zijn. Bij de verandertrajecten die Heijmerink voor klantorga-nisaties begeleidt, stuit hij vaak op bestaande patronen die doorbroken moeten worden om ruimte te maken voor nieuwe structuren.

nummer 6 | december 2025 | Vallei Business

Dat is volgens hem niet enkel een kwestie van processen of systemen, maar vooral van gedrag en cultuur. 'Vertrouwen is daarbij cruciaal. Je moet beginnen met begrijpen wat er speelt in een organisatie. Wie zijn de spelers, wat zijn de spelregels, en hoe werkt de onderlinge dynamiek? Pas wanneer je dat scherp hebt, kun je werken aan echte verandering,' begint hij. De kameleonmetafoor die op de website van Van Aetsveld terugkomt, sluit naad-loos aan bij die aanpak: veranderaars moeten zich kunnen inleven in hun omgeving om draagvlak voor verande-ring te cre?ren.

Constructief in conflict

Een voorbeeld illustreert Heijmerinks punt. Bijvoorbeeld dat van een offerte-traject waarbij twee teams uit verschillende organisaties moesten samenwerken. 'Op het moment dat de druk het hoogst was, ging de boel mis. Het vertrouwen verdween plots en al snel werd er een conflict uitgevochten in plaats van samengewerkt. Achteraf vroegen ze ons om het hele proces te evalueren.' Daar kwamen veel emoties bij naar boven, maar ??k inzichten. De les? 'Teams moeten leren een construc-tief conflict aan te gaan, elkaar aan te spreken en samen naar een resultaat toe te groeien.'

In een ander project werkte Heijmerink met twee ziekenhuisafdelingen die moesten integreren. 'Je stapt dan in een compleet nieuwe situatie. Ik voelde, zoals vaker, een beetje wedstrijdspan-ning toen ik daar voor het eerst binnenliep. Maar dat houdt me extra scherp en helpt me om snel samenwer-kingsverbanden en processen in beeld te krijgen. Je moet je steeds weer inle-ven in wat er echt speelt, voelen hoe de dynamiek is, en tegelijkertijd aan de slag gaan met teamontwikkeling en procesverbetering.' Wat volgens

Heijmerink belangrijk is, is dat organi-saties begrijpen dat verandering een continu proces is. 'Je kunt niet zomaar een oude situatie 'uitzetten' en een nieuwe 'aanzetten' z?nder weerstand. Mensen moeten wennen en het waarom begrijpen. Zonder die intrin-sieke motivatie is er geen duurzame verandering mogelijk.'

Methode Resultaat Regisseur

Het opbouwen van vertrouwen is een terugkerend thema in Heijmerinks werk. Ook bij klanten die sceptisch of wantrouwend tegenover verandering staan, moet hij snel een relatie opbou-wen. Zijn geheim? 'Gewoon jezelf zijn. Authentiek zijn. Dat is de enige manier om vertrouwen te winnen. Daarnaast gaat het om de juiste vragen stellen, luisteren en laten zien dat je echt mee-denkt. En ja, een beetje humor helpt ook.'

Lagant onderscheidt zich met de methode Resultaat Regisseur, die harde resultaten met menselijke aspecten van verandering combineert. 'Deze methode richt zich op vier belangrijke aandachtsgebieden: ga terug naar het waarom van de beoogde verandering, stel duidelijke prioriteiten, vergroot het eigenaarschap bij teams en individuen, neem zorgen serieus en blijf communi-ceren over de bedoeling. Je moet de klant helpen het resultaat te bereiken, maar hen ook verandervaardiger maken voor de toekomst. Dat doen we door samen verantwoordelijkheid te nemen en kennis over te dragen. Bij Lagant vinden we dat we klaar zijn met onze opdracht zodra de klant zelf in staat is verder te kunnen zonder externen.'

Praktisch gezien betekent dit dat teams worden begeleid, maar ook getraind. 'We hebben met de Lagant Academy een eigen trainingsbureau. Zo kunnen we naast het realiseren van veranderin-gen ook duurzame vaardigheden

bijbrengen. We helpen organisaties met die werkwijze niet alleen om dit traject succesvol te doorlopen, maar bereiden ze bovendien voor op toekomstige ver-anderingen.' Heijmerink voegt daaraan toe dat het talent binnen organisaties vaak groter is dan mensen zelf denken. 'Onze taak is niet om een oplossing op te leggen, maar om teams z? te bege-leiden dat ze het zelf ontdekken. Het mooiste moment is wanneer mensen zeggen: 'Dit idee hebben wij zelf bedacht', want dan zie je dat het ver-trouwen groeit en het draagvlak van binnenuit komt.'

De uitdaging van gedrag en cultuur

Verandermanagement is volgens Heijmerink meer dan alleen het imple-menteren van nieuwe systemen of processen. 'Als je gedrag en cultuur wilt veranderen, moet je op een diepere laag werken. Dat begint bij het door-breken van bestaande patronen. Soms is dat simpel: als je een oud systeem uitschakelt en een nieuw systeem acti-veert, moeten mensen wel aan de slag met het nieuwe systeem. Maar vaak ligt de echte uitdaging dieper, namelijk bij intrinsieke motivatie. Mensen willen zelf de verandering omarmen, niet opgelegd krijgen.' Hij haalt er een tref-fend voorbeeld bij aan: 'Er is zo'n stripje waarin iemand vraagt: 'Willen jullie veranderen?' en iedereen roept meteen enthousiast 'Ja!'. Maar zodra de vraag komt: 'Wie gaat er beginnen met veranderen?' wijst iedereen naar elkaar. En dat is nu precies de kern. Je moet mensen laten inzien wat ze zelf kunnen doen en bijdragen.'

De aanpak van Lagant richt zich vaak op de teamdynamiek. Heijmerink ver-telt hoe hij bij een groot traject ontdekte dat de onderlinge relaties tus-sen teams vaak de bottleneck zijn. 'Je ziet daar dat een gebrek aan vertrou-

nummer 6 | December 2025 | Vallei Business

wen de samenwerking belemmert. Het is mijn rol om nieuwe interacties en verbindingen tussen collega's tot stand te brengen, zodat die kunnen leiden tot nieuwe inzichten en nieuw gedrag dat helpend is om gewenste resultaten te realiseren. Dat kunnen soms ook dwarsverbanden zijn die ik zie tussen teams en waar in de operationele samenwerking winst mee te behalen is. Als bestaande en ontstane teams het idee hebben dat ze zelf de oplossing voor positieve verandering bedacht hebben, is mijn werk geslaagd.'

De wereld beter achterlaten

Heijmerinks antwoord op de vraag of Lagant ook maatschappelijk verant-woord ondernemen stimuleert tijdens verandertrajecten, laat zien dat kleine haalbare stappen vaak heilzaam en motiverend zijn in de beweging naar een gesteld doel. 'Onze missie is sim-pel: de wereld een beetje beter

achterlaten. Dat betekent dat we ver-spilling in projecten proberen te verminderen. Denk aan de enorme IT-projecten; uit talloze onderzoeken blijkt dat ze falen. Daarin zit verspilling in de vorm van onnodige kosten en tijdverlies, zoals het inzetten van te veel resources zonder dat dit waarde toe-voegt. Dergelijke verspilling willen wij beperken.' Maar de verduurzamings-missie gaat breder want ook kleinschalige maatschappelijke initia-tieven, zoals Kika en Vluchtelingenwerk, worden door Lagant Groep gesponsord.

Klant moet z?lf willen

Volgens Heijmerink weten de meeste organisaties overigens best wat er mis-gaat. 'Ze weten vaak wel waar het probleem zit, maar krijgen het net niet voor elkaar om in beweging te komen. Dan zijn er 'vreemde ogen' nodig om het proces vlot te trekken. Wij helpen

klanten inzichten te krijgen, eigenaar-schap te cre?ren en mensen met elkaar te verbinden.'

Een valkuil bij veel organisaties is het terugvallen in oude gewoonten na een succesvol traject. 'Je moet het zo prakti-sche en makkelijk mogelijk maken. Denk aan na het douchen in een hotel-kamer. Tegenwoordig wijzen alle hotels op de duurzaamheid van hergebruik van je handdoek. Dat doe je door je handdoek op te hangen en niet op de grond te gooien. Als er vervolgens geen haakje is om je handdoek aan op te hangen, loop je ertegenaan dat mensen wel hun gedrag willen veranderen, maar niet kunnen omdat de situatie dat niet mogelijk maakt. Shape the path, wordt dit ook wel genoemd. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat mensen weer terugvallen in hun oude manier van werken.'

Heijmerink benadrukt tot slot het belang van leiderschap: 'Een verander-traject slaagt alleen als de opdrachtgever er volledig achter staat, want veranderen lukt pas als mensen dat z?lf willen. Visie, durf en verbin-dend gedrag zijn daarbij onmisbaar. Daarom communiceren wij continu over de bedoeling en zorgen we ervoor dat mensen het waarom begrijpen. Blijf je dat doen totdat iedereen denkt: ja, n? weet ik het wel, dan zit je goed.'

Zit je vast met je team? Heb je behoefte aan meer energie, plezier en resultaat in je verandertraject? Neem dan contact met ons op! We helpen je organisatie vooruit, niet alleen van-daag, maar ook voor morgen.

Lagant Groep

Stationsplein 26

3818 LE Amersfoort

info@lagant.nl

+31 (0)41 322 4106

nummer 6 | december 2025 | Vallei Business

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media