Topregio voor een topsector

Magazines | Vallei Business nr 2 2012

Regio FoodValley

Topregio voor een topsector

Tekst Arnoud leerling

In 2011 is de Regio FoodValley officieel opgericht. Acht gemeenten hebben de handen ineen geslagen en een gezamenlijke ambitie geformuleerd. De gemeenten willen een topregio zijn die de thuisbasis vormt voor bedrijven en instellingen in de agro&foodsector. Die sector blijkt steeds duidelijker een belangrijke speler voor de Nederlandse economie. Niet voor niets heeft het Kabinet deze sector verkozen tot één van de topsectoren.

De regio heeft een sterk profiel gekozen: Food Valley. Een ijzersterk concept dat in de afgelopen jaren over heel de wereld bekendheid heeft gekregen. Het is een merk waar kennis over de agro- en de foodsector achter schuil gaat. Juist die kennis wordt internationaal gewaardeerd. Om die reden heeft het bestuur van Regio FoodValley voor die naam gekozen.

Daarmee is de vraag gerezen welke waarde de regio hecht aan non-foodbedrijven. Maar ook is de vraag opgekomen hoe de foodsector er eigenlijk uitziet; wat is de definitie van een foodbedrijf en welke bedrijven zijn gerelateerd aan de foodsector.

Eerste onderzoeken naar deze vragen geven een interessant beeld: de regio huisvest veel bedrijven en instellingen die aan foodbedrijven zijn gerelateerd. Denk aan machinefabrieken, logistieke bedrijven, maar ook banken en onderwijsinstellingen.

Steeds meer partijen zien kansen in het Food Valley concept. Het geeft de regio een eigen gezicht, waarmee ze zich onderscheidt in Nederland, maar ook buiten de nationale grenzen. Dat biedt ook kansen voor bedrijven en instellingen die op het eerste oog weinig te maken hebben met de foodsector.

Een gemeente die de waarde van Food Valley is gaan ontdekken, is Nijkerk. Deze stad aan de noordkant van de regio blijkt veel foodbedrijven te huisvesten. Klinkende namen zijn Struik, Arla, Bieze en Twosisters Storteboom. Bedrijven waar vooral geproduceerd wordt. Maar er zijn vooral ook veel logistieke bedrijven gevestigd: Bouw Logistics belevert alle Gall&Gall’s en Mitra-winkels in Nederland. Ebo van de Bor is groothandel voor de horeca. Huuskes belevert vanuit Nijkerk verzorgingshuizen en restaurants in heel Nederland.

Maar in Nijkerk is ook het Aziatische bedrijf Sea Value gevestigd. Anders dan het kleine gebouw met vier man doet vermoeden, schuilt hier het Europese hoofdkantoor van het Thaise Sea Value. Een visbedrijf dat inmiddels jaarlijks $ 600 mln omzet.

Juist ook foodbedrijven vragen om gekwalificeerd personeel. De uitzendorganistie Covebo voorziet hierin. Gestart in Nijkerk in 2001, is het bedrijf in ruim 10 jaar uitgegroeid tot een europese speler met vestigingen in Polen en Hongarije. Samen met Arla en Twosisters Storteboom, zal Covebo in deze special aan het woord komen. Het is een impressie van een mooi foodcluster in Nijkerk, dat volwaardig onderdeel is van de FoodValley regio.

Arnoud Leerling

Regio FoodValley

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement