Olenz Notarissen

Magazines | Vallei Business nr 6 2012

Olenz notarissen en het nieuwe notariaat

De maatschappij is fors in beweging en het notariaat beweegt mee. Daarom is een werkgroep opgericht die het afgelopen jaar uitgebreid heeft gesproken over de toekomst van het notariaat. Arnaud Wilod Versprille van Olenz Notarissen heeft daarin meegesproken. Inmiddels is een rapport gepresenteerd genaamd: "Met recht vooruit", dat door het notariaat is omarmd als visie voor de toekomst.

In dit rapport wordt ook nadrukkelijk stilgestaan bij kennis en specialisatie van de notaris. Niet alleen is wetgeving steeds ingewikkelder geworden, maatschappelijke verhoudingen worden er ook niet eenvoudiger op. Een (kandidaat)notaris heeft dagelijks met ingewikkelde problematiek te maken. Het notariaat kent van oudsher een aantal deelgebieden: personen en familierecht (waaronder erfrecht, huwelijksvermogensrecht), Onroerend goed recht, Ondernemingsrecht en Scheidingsrecht. Het agrarisch recht is tegenwoordig ook een aparte specialisatie. Om alle vakgebieden tot in de puntjes te beheersen moet je wel een soort van Supernotaris zijn met bijbehorende “Special Powers”.

Eigenlijk onmogelijk dus! Dit is ook de uitkomst van het rapport. Een notaris kan geen specialist zijn in alle deelgebieden!

De juristen van Olenz Notarissen zijn wel een beetje Supernotarissen met Special Powers. Maar dan wel op een bepaald vakgebied. Onze juristen zijn namelijk al jaren geleden begonnen met specialisatie zodat cliënten optimaal worden begeleid. Olenz notarissen heeft daardoor op alle vakgebieden gespecialiseerde juristen, behalve op agrarisch recht. Zo weet je als cliënt zeker dat je bij alle vraagstukken optimaal wordt geholpen. Maar hoe weet je als cliënt nou dat je met een specialist te maken hebt? Het zelf roepen wil nog niet zeggen dat het ook echt zo is… Daarom zijn er specialistenverenigingen opgericht. Een notaris of kandidaat-notaris mag zich alleen bij die vereniging als lid aansluiten als deze over voldoende gespecialiseerde kennis op dat vakgebied beschikt. Deze leden mogen dit vervolgens ook naar buiten uitdragen.

Welke vakspecialisten zijn er actief bij Olenz notarissen?

Jan-Willem Hermans is naast plaatsvervangend rechter EPN-notaris: specialist op het gebied van erfrecht, huwelijksvermogensrecht en samenwoners en daarmee samenhangende belastingen. Voor ondernemingsrechttoppers is er dit jaar mede door Isabelle Cox een vereniging opgericht: VOC, Vereniging van Ondernemingsrechtspecialisten in het notariaat. Zowel Arnaud Wilod Versprille als Isabelle Cox zijn lid van deze vereniging. Zij zijn ook erkend om andere notarissen en advocaten te doceren, onder andere op het gebied van de Flex B.V.

Leonie Stokkel mag zich notarieel echtscheidingsbemiddelaar noemen en is lid van de VMSN, de verenging voor scheidingsmiddelaars en mediators. Op de afdeling familierecht is Loekie Janssen ook als mediator werkzaam. Als vastgoedspecialisten zijn Marlous Runia- Meijer en Claudia Siewers lid van de Specialistenvereniging voor de Registergoedpraktijk, de NRS.

Vraagstukken zijn vaak gecompliceerd en vragen van meerdere gebieden specialistische kennis. Binnen Olenz Notarissen werken de specialisten samen. U weet dus dat u aan het juiste adres bent met erkende specialisten!

Past uw notaris nog bij u? Weet mijn notaris wel alles om mijn vragen te beantwoorden? Hoe weet ik of ik bij de juiste notaris zit? Terechte vragen waar u niet zomaar antwoord op kunt geven. U gaat er vanuit dat uw notaris alles weet. Maar is dit wel terecht? Voor een antwoord op deze vragen willen wij een aantal belangrijke ontwikkelingen met u delen.

Duizenden euro’s besparen met actief mobiliteitsbeleid

Werkgevers willen momenteel zoveel mogelijk besparen. Bij voorkeur ook op hun zakelijke kilometers. Om dit te bereiken is structureel inzicht in alle kosten en een duidelijk mobiliteitsbeleid noodzakelijk. Desondanks blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Mobility Mixx dat maar één op de drie organisaties daadwerkelijk stuurt op deze kostenpost aan de hand van vastomlijnde doelstellingen. Ook komen alternatieve mobiliteitsvormen nauwelijks ter sprake. Hierdoor lopen werkgevers op jaarbasis onnodig duizenden euro’s mis.

Mobility Mixx onderzocht onder ruim 300 werkgevers in Nederland welke afwegingen zij maken bij de invulling van de zakelijke mobiliteit van hun werknemers. Veertig procent van de respondenten geeft aan graag te willen bezuinigen op hun zakelijke mobiliteitskosten.

Ook zoeken werkgevers steeds meer naar een duurzamere invulling van de zakelijke kilometers. Bijna een kwart van de werkgevers zoekt actief naar minder milieubelastende vervoersalternatieven. Vooral grote bedrijven vinden het belangrijk om het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren. Onder kleine bedrijven is dit nog niet eens tien procent van het totaal.

Ondanks deze wensen maakt het bedrijfsleven nog maar mondjesmaat gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Paul Wessels, directeur van Mobility Mixx licht toe: “Er zijn genoeg efficiënte en duurzame oplossingen voor zakelijk vervoer. Veel bedrijven denken nog in termen van kilometervergoeding of een leaseauto, en vergeten de relatief nieuwe oplossingen als een mobiliteitskaart of een deelauto. Met deze alternatieven kan het bedrijfsleven op jaarbasis bijna 1,4 miljard euro besparen, zo bleek uit eerder onderzoek. Per organisatie is dit per werknemer gemiddeld tot zo’n 200 euro per jaar op.”

Low interest en onwetendheid

Ondanks de bezuinigingsmogelijkheden is de invulling van de zakelijke kilometers in het bedrijfsleven een ‘low interest’-onderwerp. Uit het onderzoek blijkt dat hier maar weinig organisaties structureel over nadenken. Slechts bij een op de tien bedrijven staat het onderwerp maandelijks op de agenda. Iets meer dan een derde van de werkgevers denkt hier zelfs niet eens jaarlijks over na.

Zonde, meent Wessels, want daardoor blijven bedrijven zitten met relatief hoge kostenposten. “Veel organisaties zoeken eenmalig naar een invulling van hun zakelijke kilometers en blijven dit jaar in, jaar uit hanteren. Het is onze ervaring dat er meestal een directe aanleiding, zoals een verhuizing of parkeerproblematiek, nodig is om te zoeken naar een alternatief.”

Inzicht met MobiliteitsMonitor

Om een afweging te kunnen maken welke mobiliteitsvormen het meest efficiënt en effectief zijn voor een organisatie, is het belangrijk dat organisaties volledig inzicht hebben in alle huidige kosten. Wessels: “Omdat het onderwerp nauwelijks op de agenda staat, weet men vaak niet eens van het bestaan van goedkopere alternatieven, zoals de deelauto, een persoonlijk mobiliteitsbudget of een mobiliteitskaart. En bedrijven die wel op de hoogte zijn van de alternatieven, nemen vaak niet alle lasten mee in hun berekeningen. Meestal zijn er namelijk meerdere personen of afdelingen bij betrokken, waardoor de kosten niet transparant zijn. Dit leidt bij de zoektocht naar alternatieve vervoersvormen hoe dan ook tot een scheef beeld.”

Om bedrijven te helpen alle huidige kosten inzichtelijk te maken en de ideale mobiliteitsmix samen te stellen, introduceerde Mobility Mixx de MobiliteitsMonitor. Samen met het onafhankelijke onderzoeks- en adviesbureau CE Delft ontwikkelde de organisatie een methode die analyseert welke mobiliteitsvormen idealiter ingezet moeten worden. Ook wordt berekend wat deze mobiliteitsmix een bedrijf oplevert.

besparen

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by