'Bedrijven beste ambassadeurs voor FoodValley regio'

Magazines | Vallei Business nr 4 2014

Burgemeester Wouter Kolff en wethouder Marco Verloop:

‘Bedrijven beste ambassadeurs voor FoodValley regio’

Tekst Alice van Schuppen fotografie Sjef Prins

Veenendaal profileert zich als hét ICT-centrum in de FoodValley regio. Met een relatief groot aantal bedrijven in de sector en met ambitieuze plannen voor een ICT-campus. ,,Je moet keuzes maken om zichtbaar te zijn’’, zeggen burgemeester Wouter Kolff en wethouder Economie Marco Verloop. ,,Vanuit dit krachtige profiel kunnen we verder bouwen aan de FoodValley regio als ‘place-to-be’ voor innovatieve bedrijven in de sector.’’ Tijdens de Regiotoer op 26 september laat het Veenendaalse bedrijfsleven zien hoe een goed ICT-cluster de regio kan versterken.

Veenendaal is een ondernemende gemeente, met een breed bedrijfsprofiel. ,,Daarom hebben we twee speerpunten benoemd’’, zegt wethouder Verloop: ,,Winkelstad Veenendaal en ICT.’’ Door een uitgesproken keuze voor deze twee profielen is het makkelijker om Veenendaal in de schijnwerpers te zetten, betoogt de wethouder. Met ICT heeft Veenendaal ook een goede aansluiting gevonden in het samenwerkingsverband van de acht gemeenten in de FoodValley regio. ,,Een sterke agro-foodsector kan niet zonder ICT’’, zegt Verloop. ,,En zo zit elke gemeente met een eigen kwaliteit in de samenwerking. Door die verschillende krachten te koppelen, maken we Regio FoodValley tot een succes.’’

Krachten bundelen

Veenendaal werkt nu een paar jaar met Ede, Rhenen, Wageningen, Barneveld, Scherpenzeel, Nijkerk en Renswoude samen in Regio FoodValley. ,,Vroeger waren Ede en Veenendaal als het ware met de ruggen naar elkaar gekeerd’’, roept burgemeester Wouter Kolff nog even in herinnering. ,,Dat werkte averechts.’’ Over de provinciegrenzen heen zijn de gemeenten inmiddels nader tot elkaar gekomen. ,,De samenwerking had aan het begin vooral een bestuurlijk karakter. Dat leidde tot een lijst met 150 speerpunten. Maar ook hier geldt: voor profilering moet je keuzes maken.’’ De samenwerking in de regio heeft zich nu toegespitst op economie, mobiliteit en wonen. ,,Op deze terreinen bundelen we onze krachten en laten we ook naar de provincies en Den Haag onze stem horen.’’

Dat de FoodValley regio de provinciegrens tussen Utrecht en Gelderland overschrijdt, ervaart Kolff, vicevoorzitter van het regiobestuur, niet als een probleem. ,,Natuurlijk verschilt de bestuurscultuur’’, erkent hij. ,,Maar de twee provincies weten elkaar steeds beter te vinden. Dat beide provincies de potentie van het gebied onderkennen, zie ik juist als een voordeel.’’ Veenendaal is dit jaar graag gastheer voor de jaarlijkse Regiotoer, waarvoor ondernemers, raadsleden, statenleden en bestuurders zijn uitgenodigd. Het thema is ‘Food en ICT’ en deelnemers bezoeken twee Veenendaalse bedrijven in de sector. Laten zien hoe de samenwerking in de regio elkaar steekt en wat het oplevert, is een belangrijk doel van de bijeenkomst. ,,Een vitale economie’’, vat Verloop samen, ,,vormt de basis voor een vitale samenleving.’’

Overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen vormen de drie pijlers van de samenwerking in de FoodValley regio. ,,Als overheid hebben we een faciliterende en stimulerende rol’’, zegt Verloop. ,,We organiseren activiteiten, zoals een marktplaats waar onderzoekers van Wageningen UR en bedrijven elkaar kunnen vinden in een onderzoeksvraag. We zetten ons netwerk in, maar vragen dat ook van ondernemers. Daarnaast zoeken we nadrukkelijk de koppeling met het onderwijs, we merken dat bedrijven daar behoefte aan hebben.’’

ICT campus

Naar het voorbeeld van de Eindhovense High Tech Campus, heeft die koppeling inmiddels geleid tot een ambitiedocument waarin samen met bedrijven de plannen zijn geschetst voor een ICT campus in Veenendaal. De ICT campus, met plaats voor opleidingen op alle niveaus en ruimte voor startende bedrijven, zet niet alleen Veenendaal als ICT-centrum beter op de kaart, maar stimuleert ook innovaties. ,,Eindhoven laat zien hoe zo’n campus functioneert als broedplaats voor nieuwe bedrijven’’, zegt Kolff. ,,Ook bestaande bedrijven profiteren van zo’n vruchtbare omgeving en hebben baat bij goede opleidingsmogelijkheden.’’

Een sterke ICT-sector in Veenendaal heeft een positief effect op de hele FoodValley regio, daarvan zijn Kolff en Verloop overtuigd. ,,Food en ICT zijn nauw met elkaar verbonden’’, weet Verloop, die zelf werkzaam is geweest op het snijvlak van de twee vakgebieden. ,,Een oplossing vinden voor de voedselproblematiek op wereldschaal klinkt heel groot, maar dat is wel waar het uiteindelijk om draait. Dat lukt alleen als je over grenzen van vakgebieden heen kijkt. Innovatie ontstaat juist daar waar verschillende domeinen met elkaar in contact komen.’’ Samenwerking tussen Foodbedrijven en ICT-ondernemingen heeft in de regio inmiddels al tot concrete innovatieve projecten geleid, weet Verloop.

Trots

Om de kracht van de FoodValley regio verder uit te bouwen, is volgens Wouter Kolff uithoudingsvermogen nodig. ,,We moeten het merk laden, veel aan marketing en ‘branding’ doen’’, benadrukt hij. ,,Laten zien wat we te bieden hebben en ondernemers enthousiast maken.’’ Dat ondernemers willen weten wat de FoodValley regio concreet voor hen oplevert, begrijpt Verloop best. ,,We moeten duidelijk maken dat de samenwerking rendeert, al duurt het soms even’’, zegt de wethouder. ,,Maar het gaat ook een beetje om trots’’, vindt Kolff. ,,Nu voelen ze zich vooral ondernemer van hun eigen dorp of stad, we hopen dat ze straks ook uitdragen dat ze deel uitmaken van de FoodValley regio. Zodat anderen het gevoel krijgen: daar wil ik bij horen. Voor het succes van de regio zijn de bedrijven zelf de beste ambassadeurs.’’

Wethouder Marco verloop (l) en burgemeester Wouter Kolff (r) in de vernieuwde raadzaal in Veenendaal.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by