Tien succesfactoren van FoodValley

Magazines | Proeftuin FoodValley

FoodValley is de bakermat van succesvolle samenwerkingen en er vinden aan de lopende band innovaties plaats. Wat maakt dit gebied zo succesvol? Een opsomming van tien succesfactoren.

Tekst: Arnoud Leerling
Fotografie: Sjef Prins - APA Foto

1. Samenwerking

FoodValley is vooral een succes doordat partijen elkaar weten te vinden. Het concept stimuleert diverse partijen samen te werken, kennis en ervaring te delen en samen projecten te realiseren. Acht lokale ondernemerskringen weten elkaar steeds beter te vinden; onderwijsinstellingen van universiteit tot praktijkonderwijs werken aan doorlopende leerlijnen, creëren nieuwe opleidingen en werken samen in projecten. Overheden werken samen aan slimme programma’s. Gezamenlijk presenteren de partijen zich onder meer in Brussel. Daar is steun voor regionale programma’s die breed worden gedragen.

2. Innovatie

De aanwezigheid van kennisinstituten, scholen, bedrijven en goede faciliteiten biedt ondernemers een ideale omgeving voor innovatie. Grote researchinstituten en kleine startups ontwikkelen nieuwe concepten: voor ontwikkeling van aardappelzaad, betere faciliteiten voor jonge kuikens, machines voor oogsten van champignons, slimmere logistiek in food tot energie opwekken uit afval.

3. Vastgoedmonitor

Ondernemers, onderwijs en overheid werken samen aan analyse van de vastgoedsector in FoodValley. Jaarlijks voeren ze gezamenlijk een scan uit van de woningmarkt, de markt van bedrijfsonroerendgoed en van algemene trends in het vastgoed. Het legt de basis voor gezamenlijke plannen en beleid.

4. Sterke bedrijven

In FoodValley is ruimte voor ondernemerschap. Bestuurders zijn bereid in te spelen op wensen van ondernemers, ook al wijken die af van bestaande patronen. De regio kent een groot aantal bedrijven in de agrofoodsector. Veel van de bedrijven werken business-to-business; sterke bedrijven, maar niet altijd zichtbaar voor de consument. Ook zijn ze sterk internationaal georiënteerd. De uitdaging voor de regio is de samenwerking tussen de bedrijven te versterken en de relatie met kennisinstellingen te verbeteren.

5. Onderwijscluster

De regio prijst zich gelukkig met een groot en hoogwaardig onderwijscluster annex researchcomplex. Naast een universiteit en 2 hbo-instellingen, kent de regio diverse mbo-scholen en instellingen voor praktijkonderwijs. De Wageningen Universiteit is gelieerd aan 10 researchinstellingen die op Wageningen Campus gevestigd zijn. In Wageningen en Ede zijn hiernaast nog diverse researchbedrijven gevestigd die internationaal hoog staan aangeschreven.

6. Grensoverschrijdend

In de FoodValley regio werken gemeenten samen uit de provincies Gelderland en Utrecht. Dit vraagt niet alleen afstemming tussen gemeenten, maar ook tussen provincies. Een van de wapenfeiten is de arbeidsmarktregio FoodValley, waar partijen met elkaar afspraken maken over afstemming tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Recent werd onderzoek verricht naar de vraag naar ICT-personeel. Uitkomsten van dit onderzoek zijn aanleiding geweest voor het opstarten van een nieuwe ICT-opleiding op niveau 5. Hiermee speelt de opleiding in op actuele wensen van het bedrijfsleven.

7. Campusontwikkeling

De regio profileert zich sterk met Wageningen Campus, erkend als een campus van (inter)nationaal belang. De groei is hier zichtbaar. Vanwege forse toename van het aantal nationale en internationale studenten, zijn onderwijsfaciliteiten in korte tijd uitgebreid. Studentenhuisvesting wordt gerealiseerd. Met PlusUltra is een hoogwaardige faciliteit gecreëerd voor bedrijven van diverse aard. Deze campus wordt verbonden met andere campussen en clusters in de FoodValley regio. De Kennisas Ede-Wageningen verbindt de Wageningen Campus met de Kenniscampus Ede, het station Ede-Wageningen en het nieuw te ontwikkelen World Food Center. Verder liggen er verbindingen met de ICT-campus in Veenendaal, het Poultry cluster in Barneveld en het Foodproductie cluster in Nijkerk.

8. Buitengebied

Regio FoodValley gooit hoge ogen met haar eigen programma voor het buitengebied. Met de zogenoemde Menukaart kunnen agrarische bedrijven zich ontwikkelen en uitbreiden. Ook ontwikkelingen die niet binnen een  bestemmingsplan passen, maken met de Menukaart toch een kans, als de ondernemer de dialoog aangaat met de buurt en een percentage van zijn ontwikkelkosten besteedt aan een tegenprestatie. In samenspraak met omwonenden krijgt een ondernemer de mogelijkheid om zijn plan in te passen in de omgeving.

9. World Food Center

Naast het nieuw te realiseren station Ede-Wageningen ontwikkelt een publiek-privaat consortium het World Food Center, met een Experience Center voor Food. Een concept waarbinnen veel partijen uit de agrofoodsector met elkaar samenwerken aan een presentatie voor het grote publiek: laten zien wat de sector in huis heeft op gebied van innovatie. Mensen laten ontdekken hoe ons voedsel geproduceerd wordt, wat er voor nodig is om het in de supermarkt te krijgen. Een omvangrijk en complex vastgoedproject dat gepaard gaat met een ingrijpende gebiedsontwikkeling.

10. WEpods

De regio is geschikt als proeftuin voor nieuwe concepten. Niet alleen voor het produceren van nieuwe foodproducten, maar ook voor fysieke projecten. De WEpods zijn hier een mooi voorbeeld van. Nieuwe concepten vragen om bestuurders en ambtenaren die bereid zijn verder te kijken dan bestaande regelgeving. Innovatie vraagt om ruimte in beleid en regelgeving. Iets toestaan wat eerder niet was toegestaan. Overheden, bedrijven, onderwijsinstellingen: allemaal werken ze mee om dit project tot een succes te maken. De een zorgt voor een passende route, de ander voor een garage voor de voertuigen. n

 

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by