Ook grip op logistiek bevordert duurzaamheid

Magazines | Vallei Business nummer 6 2019



Interne logistiek is op zich al een flinke puzzel, tel daar de verantwoordelijkheid voor efficiënt en duurzaam transport bij op en je hebt een aardig beeld van de kluif waar Chiel de Bruijne, Directeur Supply Chain, dagelijks zijn tanden in zet. Samen met Facility Manager Jos van Zijl en andere collega’s wordt doorlopend gewerkt aan een actueel beeld van de complete magazijnvoorraad, elke productbeweging in het warehouse en aan de tijdige uitlevering aan de klant. Dankzij het geavanceerde Warehouse Management Systeem kan bovendien adequaat worden ingespeeld op plotselinge veranderingen in voorraadbehoefte bij de klant. Terwijl Bieze Food Group (BFG) ook qua duurzaamheid blijft bewegen.


Jos van Zijl gaat voor naar de koffie. De bonenmachine staat in een sfeervol ingerichte ruimte. Het is een verzameling van zitjes en hoekjes waar medewerkers onder het genot van koffie of thee met elkaar kunnen overleggen. De mix van gezellige informaliteit en industriële doelgerichtheid die de ruimte uitstraalt kan op het conto van Jos geschreven worden, want hij was bij de inrichting ervan betrokken. Terwijl de koffie in mijn kopje loopt, is op twee meter afstand een groepje collega’s aan een hoge ruwhouten tafel bezig met het verder ontwikkelen van de koppeling van een nieuw ERP-pakket (Enterprise Resource Planning) met het Warehouse Management Systeem (WMS). Ze zitten voor een groot scherm en voeren mutaties in. “Ons WMS biedt op elk moment de exacte virtuele weergave van de fysieke werkelijkheid in onze magazijnen. Zo houden we grip op onze voorraden, op waar producten staan, op hoe ze precies bewegen en komen we dus nooit voor verrassingen te staan.” Het is Van Zijls speerpunt om te zorgen dat verschillende collega’s elkaar in deze ruimte tegenkomen. “Die verbinding, dat directe contact, het is essentieel voor ons reilen en zeilen. Zeker in de bedrijfsgroep die wij zijn, komen veel collega’s elkaar anders vrijwel niet tegen.”

LOGISTIEK MET TOEGEVOEGDE WAARDE
Het interessante aan logistiek is dat, zonder dat je specifiek over duurzame maatregelen hoeft te praten, je het in feite al over duurzaamheid hébt. Door efficiënte goederenstromen treedt immers een minimum aan verspilling op in producten, tijd en energie. Zo kunnen door de flexibiliteit van het aansturende WMS alle goederen fysiek zo geplaatst en verplaatst worden dat orderpickers in een minimaal aantal voetstappen hun order bij elkaar hebben. Daarnaast helpt de flexibiliteit van de logistieke aansturing om uitzonderingen op de regel soepel op te vangen. “We kunnen het systeem op elk moment aanpassen. Dus als een orderflow op een bepaalde wijze is ingericht en een klant vraagt bijvoorbeeld het product te voorzien van een extra sticker, dan kunnen we deze flow met een simpele toevoeging zelf voorzien van een extra functionaliteit, waardoor het ook daadwerkelijk gelabeld wordt.” Value Added Logistics heet dat met een mooi woord, afgekort: VAL. Wat inhoudt dat naast de standaardactiviteiten van inen opslag en van orderpicking, BFG Warehousing ook producten voor de klant verpakt of ompakt of van een label voorziet.

Weten wat je doet, daar begint de slag naar optimale efficiency van je processen. Door de systematiek waarmee BFG Warehousing werkt, zijn alle relevante logistieke data helder in beeld en door de flexibiliteit van het systeem kunnen productbewegingen desgewenst snel omgelegd worden. Handig, en helemaal in een evenementenmaand als december. “Zeker”, reageert Van Zijl, “want al krijgen we goede forecasts van klanten als Albert Heijn en Jumbo omtrent de bestellingen van onze producten, in feestperiodes maar ook door bijvoorbeeld onverwachte weersomstandigheden, kunnen wensen plotseling veranderen. Denk bijvoorbeeld aan een onverwachte temperatuurstijging naar bijvoorbeeld 30 graden. We weten dat dit impact heeft op de verkoop en dus de bestellingen van onze zuivelproducten. Zo is bijvoorbeeld gebleken dat bij een dergelijke temperatuur er meer karnemelk en minder gewone melk gedronken wordt. Daar kunnen we snel op inspelen. Ons systeem maakt het bovendien mogelijk om producten die vooraf besteld zijn weliswaar tussen de andere goederen te stallen, maar dat tevens als afgescheiden, gereserveerde voorraad te doen. Zodat op dag X de juiste hoeveelheid van product Y in ons warehouse staat te wachten om aan klant Z uitgeleverd te worden.”

GEEN KILOMETER TE VEEL
Maar hoe goed de logistieke ketenpartners ook communiceren en hoe efficiënt er ook wordt besteld en vervoerd, je blijft altijd wel met een restantje producten ‘over’ zitten, zegt Van Zijl. “Die producten rijden we wekelijks naar de voedselbank in Arnhem, om zo ook in het uiterste geval verspilling te voorkomen.” Duurzaamheid is het gespreksonderwerp tegenwoordig en het thema kent vele facetten. Dat is ook terug te zien bij een bezoek aan het bedrijvencluster BFG. “In ons magazijn slaan we niet alleen de salades, rauwkost en andere producten van Bieze op, maar ook de kruiden, specerijen en marinades van Epos en de zuivelproducten van De Zuivelmaatschappij en Twente Foods. Deze partijen horen bij de Bieze Food Group.

Juist als cluster is er buiten de inbound- ook in de outbound logistiek veel te winnen. Van Zijl, die op allerlei manieren aan hechtere verbindingen werkt, zowel tussen de mensen als tussen de bedrijfsonderdelen, is zodoende al jaren betrokken bij het efficiënter maken van dat proces. Dat dit lukt, heeft vaak te maken met het goed uitnutten van een gegeven situatie. “Wij besloten welbewust om een iets groter pand neer te zetten om dan de extra ruimte te verhuren. Onze huurder werd Müller, de transporteur van CêlaVíta, die wij kenden van toen dat nog onder BFG viel. Ik had dus al goede contacten met dat bedrijf dat in Holten, even achter Deventer, gevestigd is. Bij een overslag en X-dock in ons centraal gelegen warehouse zou Müller zich veel kilometers kunnen besparen. Uiteindelijk is het niet alleen bij huur gebleven, maar heeft Müller nu ook het transport van BFG overgenomen en dat naar volle tevredenheid. Dat heeft als extra voordeel dat we onze klantzendingen als cluster kunnen aanbieden. Daardoor is het aantal gereden kilometers gereduceerd en zijn de vervoerskosten gedaald.”

VAN EXCELLENT NAAR OUTSTANDING
En dan nog even terug naar duurzaamheid. Het nieuwe warehouse aan het Riddererf op industrieterrein de Flier in Nijkerk werd in 2015 onder Van Zijls regie neergezet, met mogelijkheden tot uitbouw. Drie kilometer verderop staat het magazijn aan het Riddererf 2. Er is substantieel geïnvesteerd in verduurzamingsmaatregelen. Zo liggen er bijvoorbeeld ruim tweeduizend zonnepanelen op het dak. Van Zijl: “Nu bezitten wij al het BREEAM-excellent certificaat, maar het is onze ambitie om volgend jaar door te groeien naar het certificaat BREEAM-outstanding. Onder andere omdat wij het essentieel vinden dat onze mensen in een goed klimaat werken. Zo is er bijvoorbeeld klimaatbeheersing op de kantoren en zorgen we voor regelmatige luchtverversing in de magazijnen. Omdat we tien koelingssecties in ons pand hebben, kunnen we de koelinstallatie zodanig inregelen dat niet alles tegelijk, maar gefaseerd in werking is zonder daarmee tekort te doen aan de benodigde temperatuur van 4 graden Celsius. Zo besparen we energie, wat we ook doen door TL-buizen te vervangen voor LEDverlichting.” Ofwel; helder licht om bij te werken en bovendien lagere energiekosten. Zo slaat BFG twee vliegen in één klap. En Van Zijl is van plan er nog veel meer te slaan, want duurzaamheid is speelt bij elke overweging mee. “Een ondernemer kijkt altijd naar zijn investeringsrendement, maar soms moet je daar overheen stappen en denken aan het milieu.”

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by