Mercedes-Benz-dealer Stern: "Alles draait om communicatie"

Magazines | Vallei Business nummer 1 2021

De inzet van elektrische bedrijfswagens is op dit moment beperkt, maar niet lang meer. “De vraag neemt enorm toe, zeker sinds we weten dat in 2025 veertig Nederlandse gemeenten de emissie in de binnenstad naar nul willen brengen,” zegt Ben Huiskamp, accountmanager bedrijfswagens bij Stern. “Mercedes-Benz speelt daarop in en daarbij krijgt communicatie een steeds belangrijker rol.”

Tekst: Aart van der Haagen


“Je kunt je voorstellen dat de leveranciers in de binnensteden dus straks voor een probleem komen te staan,” zegt Huiskamp, die de Stern-vestigingen in Veenendaal, Nijkerk en Amersfoort vertegenwoordigt op het gebied van bedrijfswagens. “Straks kan een middenstander zijn eigen zaak niet eens meer bevoorraden. Gelukkig volgen de ontwikkelingen in de transitie naar emissievrije voertuigen elkaar nu snel op. Althans, bij Mercedes-Benz, dat binnen afzienbare tijd in elk segment een bestelwagen zal aanbieden. Naast de reeds beschikbare eVito en de eSprinter komt Mercedes-Benz medio 2022 met de geheel nieuwe eCitan. Daarmee is het productgamma compleet en helemaal klaar voor de toekomst.” Met de evolutie zal volgens de accountmanager ook de inzetbaarheid toenemen, nu nog een kritisch punt. “Op dit moment onderscheiden we vooral doelgroepen als de bouw, service, goederen, post, en groepsvervoer, die in een straal tot vijftig kilometer rondom hun vestigingsplaats opereren en vijf tot tien adressen per dag bezoeken. Denk aan onderhoudsbedrijven en woningstichtingen. Indien de voertuigen ’s avonds op de zaak terugkeren, valt het laadgedrag prima in te regelen.”

LAST MILE DELIVERY
Een opkomend fenomeen is last mile delivery. “Je ziet het al in Amsterdam en Utrecht. Vrachtwagens transporteren goederen naar hubs oftewel overslagpunten aan de rand van de stad, waar elektrische bestelwagens de producten oppikken en ze in het centrum bezorgen. Amazon geeft in Europa het goede voorbeeld. Dat heeft bij Mercedes-Benz 600 eVito’s en 1200 eSprinters besteld, met een range van om en nabij de 130 kilometer. Gezien de korte afstanden kunnen ze de hele dag af en aan blijven rijden, mede door de mogelijkheid om tijdens de pauze van de chauffeur in twintig minuten tijd het accupakket weer voor tachtig procent te vullen via een snellader. DHL nam in november een vloot eVito’s in gebruik, die onder andere vanaf het distributiepunt in Ede de weg op gaan. In dezelfde plaats heeft Noot, specialist in groepsvervoer, honderd eVito’s Tourer laten afleveren, bedoeld om kinderen van en naar school te brengen. Die behalen een actieradius van 360 kilometer en hoeven dus niet dagelijks te worden opgeladen. Dat gebeurt nu om en om, met het oog op de infrastructuur. Overigens lanceren we in het vierde kwartaal van dit jaar een eVito in bestelversie met een range van 360 kilometer en een snellader.

CONNECTIVITEIT
De accountmanager van Stern zoomt in op de techniek. “Als één van de zeer weinige autofabrikanten ontwikkelt en produceert Mercedes-Benz zelf zijn elektromotoren, batterijen en alle technologie daaromheen. Dat heeft belangrijke voordelen in de zin van het aansturen van verbruikers en gebruikers en het integreren van telematica, inclusief connectiviteit. Alles draait om communicatie. De voertuigen worden online gekoppeld aan het platform Mercedes PRO, dat wagenparkbeheerders in de gelegenheid stelt om een aantal zaken te monitoren, zoals de termijn tot de servicebeurt, de bandenspanning, het energiepercentage in de accu’s en het laadgedrag van de gebruikers. Het systeem informeert een bestuurder over onregelmatigheden en zal bij een technische storing de dealer informeren, die de fleetowner contacteert. De berijder kan het voertuig op afstand voorverwarmen, laadpercentage van de batterij inzien en zien wanneer het een onderhoudsbeurt behoeft. In de nabije toekomst zullen, binnen een samenwerking met externe partijen, meer koppelingen en diensten beschikbaar komen, bijvoorbeeld rittenregistratie en logistiek ondersteunende diensten. Zo blijft Mercedes PRO zich ontwikkelen.”

SUBSIDIE
Duurzame mobiliteit staat bij ondernemers extra in de belangstelling sinds de overheid op 15 maart jongstleden een subsidiepot opende voor de aanschaf van nieuwe elektrische bedrijfswagens. “Dan geldt er een ‘korting’ van 5000 euro exclusief BTW op de aanschafprijs,” zegt Huiskamp. Daarnaast bestaan er enkele andere fiscale regelingen, namelijk de kleinschaligheidsaftrek en de milieu-investeringsaftrek. Bij de KIA geldt een vast percentage, terwijl de MIA verschilt per type, uitvoering en inzet van het voertuig. In aanvulling daarop passen gemeenten soms een lokale subsidie toe. Het is best complexe materie, al zullen de meeste boekhouders tot op zekere hoogte wel weten hoe het zit. De Mercedes-Benz-organisatie wil haar klanten maximaal laten profiteren van de beschikbare regelingen en werkt daarom nauw samen met Heleen Elbert, een fiscalist die de wagenparkbeheerder rechtstreeks kan adviseren op dit gebied.” Stern zelf ontzorgt ondernemers met zaken als de aanleg van een laadpaal en het verkrijgen van een mobiliteitspas. Wie wil ontdekken of en hoe een elektrische Mercedes-Benz of Smart in zijn bedrijf past downloadt de gratis app EQ Ready. “Die registreert na toestemming de ritten en vertelt of je die met een bepaald model uit ons programma ook elektrisch had kunnen afleggen.”

24 UUR
Menig ondernemer weet wellicht niet dat Stern zich onderscheidt met een professionele dienstverlening, speciaal afgestemd op bedrijfswagens. “Naast de standaard-openingstijden van de werkplaats, doordeweeks van 08.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 14.00 uur, zijn we 24 uur per dag bereikbaar voor spoedreparaties en kunnen we in overleg avonduren reserveren wanneer speciale voertuigen overdags onvoorwaardelijk beschikbaar moeten blijven. Duurt een reparatie langer dan de planning van de klant toelaat, dan hebben we binnen de Stern Groep een gigantische vloot aan vervangend vervoer in alle en soorten en maten.” Dat zal echter veelal niet nodig blijken, gezien de gedrevenheid bij de monteurs die Huiskamp schetst. “Je proeft bij onze medewerkers de passie voor transport en logistiek. Ze snappen dat stilstand géén optie is. Bij een klant die internationaal levende dieren transporteert of een ambulance kun je niet even een ander voertuig gaan inzetten.

SOS-KNOP
Binnen heel Europa garandeert MercedesBenz de mobiliteit van alle bedrijfswagengebruikers via het programma MobiloVan. “Die geldt voor voertuigen tot en met dertig jaar oud, ongeacht de kilometerstand, mits ze bij de officiële dealer onderhouden worden. In alle nieuwe modellen zit een SOS-knop om direct hulp in te schakelen bij pech, een ongeval, een gebruikersfout - zoals verkeerd tanken - of om vragen te stellen, bijvoorbeeld als je wilt weten waar je een coronateststraat vindt of met welke maatregelen je na het passeren van een landsgrens rekening moet houden. Zoek je een apotheek? Dan stuurt de - altijd Nederlandstalige - medewerker de route naar je navigatiesysteem. We helpen, hoe dan ook, zelfs met een hotelovernachting wanneer we een mobiliteitsprobleem niet binnen 24 uur weten op te lossen. O ja, over zekerheden gesproken: we leveren alle elektrische bedrijfswagens van MercedesBenz af inclusief vier jaar onderhoud zonder meerkosten, twee jaar onbeperkte garantie en daarna nog eens zes jaar, tot maximaal 100.000 kilometer. Bij de accu’s garanderen we na acht jaar een restcapaciteit van 66 ampère-uur.” Ook daarin ligt dus geen bezwaar om de overstap naar duurzame, emissievrije mobiliteit te maken.

Meer informatie: www.stern.nl/ mercedes-benz
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement