Voorstelronde genomineerde bedrijven Business Event Veenendaal

Magazines | Vallei Business nummer 3 2022

Vol spanning wachten negen kandidaten op de verkiezing Ondernemer van het Jaar 2022, het hoogtepunt van het Business Event Veenendaal. We stellen de genomineerden, verdeeld over drie categorieën, graag aan u voor. Maak vooral van de gelegenheid gebruik om via de website www.businesseventveenendaal.nl uw stem uit te brengen in het kader van de Rabo Publieksprijs!
 
Categorie ‘Jonge ondernemer/onderneming’
 
BVS Sociaal Metaal (Jolanda van Soest) - www.bvs-sociaalmetaal.nl
 
De naam BVS Sociaal Metaal impliceert al dat deze onderneming alle ruimte biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Of er nu sprake is van een aangeboren aandoening, de gevolgen van een ongeval of ziekte of een andere situatie, de nadruk bij dit hoogwaardige metaalbewerkingsbedrijf ligt niet op de beperkingen, maar op wat iemand kan. Lassen, zetten, knippen, boren, ponsen, assembleren, het gebeurt allemaal volgens de strikte kwaliteitsnormen die opdrachtgevers verlangen, zoals in de automotive-industrie, de bouw- en de kunstsector. Jolanda van Soest en de persoonlijk begeleiders hebben een enorme drive om zowel de onderneming als de medewerkers te laten groeien.


 
VANcreators.nl  (Ron G.J. Bolderman) - www.vancreators.nl
 
Oorspronkelijk actief in personenvervoer zag Ron Bolderman zich bij het uitbreken van corona genoodzaakt het roer om te gooien. Hij sprong in op de exploderende markt voor kampeermiddelen en lanceerde VANcreators.nl, een bedrijf dat met een frivole twist Volkswagen T5- en T6-modellen transformeert in sfeervolle en praktische buscampers. Dat gebeurt geheel op maat, naar klantspecificaties, met de inbreng van een creatieve en inventieve kunstenares. Zeker sinds een recente televisieuitzending staat de telefoon roodgloeiend en moet het bedrijf alle zeilen bijzetten om de vraag bij te benen. Elke week verlaat een unieke buscamper het pand, samengesteld door een enthousiast team inclusief mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.



Bar & Borrels (Erik van Engelenhoven) - www.barenborrels.nl
 
Terwijl zijn omgeving zich afvroeg of een cocktailbar niet vooral in Amsterdam zou thuishoren startte Erik van Engelenhoven in Veenendaal met Bar & Borrels… een dag voordat de tweede lockdown uitbrak. Ai, wat nu? Innovatief nadenken over kansen, met als resultaat een pop-up store en een webshop waar mensen pakketjes kunnen bestellen om zelf thuis cocktails te maken. Wie liever voor gemak kiest, laat de exotische drankjes kant en klaar thuisbezorgen, desgewenst geheel verzorgd in het kader van een feestje. Aangevuld met de verkoop van streetfood ontstond een nieuwe tak van sport, die de veerkracht illustreert van een ondernemer die een serieuze tegenslag te verwerken kreeg. Bar & Borrels kent inmiddels weer zijn oorspronkelijke functie.


 
Categorie ‘Mkb/detailhandel’
 
All Care (Johan Aalbers) - www.all-care.eu
 
Circulariteit en duurzaamheid krijgen hoge prioriteit bij All Care, fabrikant en importeur van een breed scala aan hygiëneproducten voor business-to-business. Dat gaat van handdoekendispensers tot complete desinfecteerzuilen, veelal uitgevoerd in roestvrijstaal, dat lang meegaat en zich goed laat refurbishen. De wc-borstels zijn juist weer van hout, om het plasticgebruik te helpen minimaliseren. Bij hun ontwerpen houden de designers een andere functie in de toekomst voor ogen, in het kader van circulair denken. Voor het vullen van de dispensers, dat in een sociale werkplaats gebeurt, kiest het bedrijf biologisch afbreekbare producten. Ondernemer Johan Aalbers is ook betrokken bij Extragezond.nu, een project rondom de plaatsing van plukfruitbomen in Veenendaal.


 
Ingenious Group (Johan van den Essenburg) - www.ingenious.nl
 
Vanuit lokale betrokkenheid startte woningbouwontwikkelaar Ingenious Group in 2017 met Tomorrow, een maatschappelijk-culturele divisie die zich ten doel stelt het Veenendaals erfgoed te behouden voor de toekomst. Een voorbeeld is de aankoop van Molen De Vriendschap, waarvoor ondernemer Johan van den Essenburg zich naar eigen zeggen ‘als enige gek’ inschreef. Hij zette de restauratie van dit prachtige stuk historie in gang, riep een stichting in het leven die de exploitatie verzorgt en zal met zijn team garant blijven staan voor het onderhoud. Al net zo tot de verbeelding spreekt de definitieve invulling van het als ‘tijdelijk’ geïnitieerde stadsstrand, nu omringd door horeca, winkels en appartementen in beachstijl. Innovatieve domotica-oplossingen bepalen hier de technologische norm.


 
Cafetaria ’t Huus 2.0 (Nina Visser) - www.cafetariathuus.nl
 
Het getal in de naam Cafetaria ’t Huus 2.0 suggereert een belangrijke evolutie. Die is er, want naast de toevoeging van een restaurantgedeelte bedacht Nina Visser het concept ‘Shake-in’, met vijftig smaken milkshakes, waarvan ze de siropen in eigen beheer produceert. Ook zoiets unieks: Bittergarnituurtje.nl, de thuisbezorgservice voor borrelhapjes met een online-besteltraject. Enthousiaste bezorgmedewerkers springen op de elektrische scooter of e-bike, waarmee het bedrijf de dalmomenten van de dag perfect weet op te vangen. Daarnaast experimenteert de bestlopende cafetaria van Veenendaal met uitzonderlijke gerechten, zoals een patatje softijs of een frikandelcarpaccio. Die hebben zelfs de landelijke media gehaald. Motto: liever zelf iets uitproberen dan de rest van de branche achternalopen.


 
Categorie ‘Grootzakelijk’
 

McDonald’s Veenendaal (Marloes Kamminga) - www.mcdonaldsrestaurant.nl/veenendaal-drive-a12
 
Steevast zit de vestiging McDonald’s Veenendaal in de landelijke top-drie qua omzet. Dat speelde zeker mee in het feit dat Marloes Kamminga in 2021 werd uitgeroepen tot Franchisenemer van het Jaar, maar zij maakte minstens zoveel indruk met haar duurzaamheidsbeleid. Sinds 2020 functioneert het pand gasloos en zorgt een duurzame dakbedekking op zonnige dagen voor een lagere binnentemperatuur. Het plafond bestaat uit gerecycled materiaal, de kliktegels op de wanden lenen zich voor hergebruik en er vindt volledige afvalscheiding plaats. Verder loopt het personeel in duurzaam geproduceerde kleding rond en er wordt acht tot tien uur per dag besteed aan het opruimen van zwerfafval. Bij de gasten stuurt het restaurant via slimme prikkels aan op een gezondere leefstijl.
 


Movexx International (Iris van Ravenswaaij) - www.movexx.com
 
Iris van Ravenswaaij zet op haar eigen manier het werk van haar vader voort en liet Movexx International doorgroeien van mkb naar grootzakelijk. Ze werd dit jaar verkozen tot Jonge Ondernemer van het Jaar binnen VNO-NCW. Qua business draait alles om de ontwikkeling en productie van duwend en trekkend materieel, bestemd voor bedrijven in talloze branches. Dat gaat van winkels en warehouses tot industriële wasserijen, ziekenhuizen en luchthavens. Het betreft ergonomische en efficiënte oplossingen om lading op wielen te vervoeren, met een toenemende robotisering. De afzetmarkt is wereldwijd en momenteel wordt een dochteronderneming in de Verenigde Staten opgezet. Het team werkt hard, maar lol beleven behoort tot de kernwaarden van het bedrijf.


 
Doornenbal Groep (Carel Doornenbal) - www.poedercoaters.nl
 
Na eerst tien jaar meegewerkt te hebben nam Carel Doornenbal in 2012 de twee bedrijven van zijn ouders over. Allereerst Doornenbal Reinigingssystemen, met hogedrukspuiten en constructiewerkzaamheden. Daarnaast Empas, dat hij liet doorgroeien tot een A-merk en marktleider op het gebied van spuitapparatuur voor de tuinbouw, door innovatieve ontwikkelingen om planten beter te behandelen, met een minimum aan verspilling. Ook emissieloos onkruid doden met heet restwater van onder andere biomassacentrales behoort tot de vernieuwende specialiteiten. De derde tak, Poedercoaters, bediende eerst voornamelijk Empas en draaide tien procent extern. Inmiddels is het percentage omgekeerd, dankzij een zeer flexibele aanpak gecombineerd met een hoge kwaliteit coatwerk.
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement