Duurzaam ondernemen maakt ons bedrijf innovatiever

Verschenen in Vallei Business nummer 3 2025

'Duurzaam ondernemen maakt ons bedrijf innovatiever'

De transportsector is op weg naar een duurzame toekomst. Dat juist in deze sector veel te winnen is, bewijst Van Heugten Transport. Door het beter benutten van laadruimte, zuiniger rijden en positief coachen op rijgedrag van chauffeurs zet dit bedrijf flinke stappen op het gebied van duurzaamheid. Het mes snijdt aan twee kanten, want het verlagen van de uitstoot werkt ook kostenverlagend. De directeur van Van Heugten Transport, Gijs van den Broek, neemt ons mee in de innovaties waar het bedrijf aan werkt om per vervoerde eenheid minder brandstof te verbruiken.

Het internationale transportbedrijf uit Scherpenzeel is ontstaan vanuit een tapijtfabriek: Van Heugten Tegeltapijt. De familie Van Heugten richtte in de jaren vijftig van de vorige eeuw in Amersfoort deze fabriek op. 'Daarbij ontstonden natuurlijk vervoersstromen,' vertelt Van den Broek. 'Gaandeweg combineerde de onderneming steeds meer het vervoer van lading voor derden met de lading van de eigen fabriek.' Het huidige Interface nam de tapijtfabriek over en in 1988 werd het transportgedeelte afgestoten. 'Interface is naast ons gevestigd op industrieterrein 't Zwarte Land in Scherpenzeel en is tot op de dag van vandaag een zeer gewaardeerde klant. De helft van onze omzet komt van 't Zwarte Land. Er zijn in deze omgeving veel bedrijven, waaronder ook Modiform en Moba, waar we graag voor werken,' aldus Van den Broek.

Jongensdroom

Van jongs af aan heeft Van den Broek de droom gehad om het bedrijf over te nemen. 'De toenmalige eigenaar was mijn buurman en ik ging samen met zijn dochter naar school. Zo ben ik begin jaren tachtig bij Van Heugten Transport gestart met het wassen van vrachtwagens. Dit bijbaantje deed ik met veel plezier in de weekenden en vakanties.' Na zijn opleiding Autotechniek kwam Van den Broek in loondienst en ging hij in de werkplaats werken. Hij haalde ook zijn vrachtwagenrijbewijs, zodat hij de weg op kon. Later ging hij als planner op kantoor aan de slag en leerde zo het bedrijf door en door kennen. In 2010 werd zijn droom werkelijkheid en nam Van den Broek het bedrijf over. 'De toenmalige eigenaar had geen opvolger binnen de familie en ik was al een tijdje zijn rechterhand,' aldus Van den Broek.

Vitale werkgever

Er werken 130 mensen bij Van Heugten Transport. 'Dagelijks rijden ongeveer 90 Van Heugten Trucks met allerlei soorten droge goederen op de Europese wegen.' Het bedrijf viel in de prijzen als het vitaalste bedrijf van Midden-Nederland. Van den Broek vertelt trots: 'We blinken uit in een heel laag ziekteverzuim. Truckers hebben van nature een ongezond beroep, omdat het veelal zittend is. Daardoor krijgen ze te weinig lichaamsbeweging. Daarnaast is het werk enorm onregelmatig, je hebt niet elke avond om pak-weg vijf uur een bordje warm eten voor je staan of ?berhaupt toegang tot een gezonde maaltijd. Daarom organiseren we jaarlijks een vitaliteitstrai-ning voor onze mensen, om ze te helpen met een gezonder leefpatroon. Dat werkt.'

Dubbele laadvloer

Van Heugten Transport is continu op zoek naar vernieuwing en efficientie. Op dit moment loopt er een onderzoek naar verdubbeling van de laadvloercapaciteit. 'Een dubbele laadvloer is ideaal in situaties waarin lading niet op elkaar gestapeld kan worden. Door een tweede, beweegbaar dek te creeren, kunnen we het volledige laadvermogen van een vrachtwagen benutten,' legt Van den Broek uit. 'De opleggers die we hiervoor gebruiken, komen van een ander bedrijf waar ze geen klandizie meer hadden hiervoor. Omdat wij juist een klant hadden die hierin geinteresseerd is, gingen we ermee aan de slag. We zijn met een carrosseriebouwer aan het puzzelen hoe we de goederen via een stellage tussen de staanders in de vrachtwagen krijgen,' vertelt Van den Broek. Als dit lukt, betekent het een aanzienlijke reductie van het aantal ritten om eenzelfde lading ter plaatse te krijgen en dus ook een vermindering van uitgaven aan chauffeurs-, tol- en brandstofkosten.

BigMile

Als gevolg van afspraken in het Klimaatakkoord zijn transportbedrijven verplicht om hun CO2-uitstoot terug te dringen. 'We moeten dan eerst de huidige CO2-uitstoot van ons wagenpark vaststellen,' stelt Van den Broek. 'In het programma BigMile verzamelen we allerlei data waarmee we de vervoerde kilometers, de daarmee gepaard gaande brandstof en vervoerde laadmeters in kaart brengen. Zo kunnen we de verbruikte brandstof afzetten tegen de vervoerde laadmeters.'

BigMile laat zien dat Van Heugten Transport 45% minder CO2 uitstoot in vergelijking met vijftien jaar geleden. Nieuwe technieken op de vrachtwagens dragen hieraan positief bij, evenals het toevoegen van het brandstofbesparende product XMILE. Van den Broek: 'Ook de coaching van chauffeurs helpt. We leiden ze op om een zuinige en veilige rijstijl vast te houden. Snelheid, uitrollend vermogen, stationair verbruik en het toerental zijn daarbij belangrijke aandachtspunten.'

Emissiearm transport

Sinds 2010 heeft Van Heugten Transport van alles ondernomen om zoveel mogelijk brandstof te besparen. Van den Broek: 'Het zetten van een volgende stap kost veel geld. Of je het nu hebt over elektrificatie, waterstof of het tanken van HVO, het emissiearme alternatief voor diesel. Een kwart van ons wagenpark tankt HVO. Hiermee kunnen we enorme stappen zetten om onze CO2-footprint nog verder naar beneden te brengen, maar duurzaamheid is niet gratis.'

Volgens Van den Broek is de rek er financieel uit in de transportsector. 'Wij zijn al jaren bezig om ons transport slimmer, beter en duurzamer te maken. De innovaties die we hebben toegepast op ons rijgedrag, onze technieken en brandstof hebben ertoe geleid dat we per vervoerde eenheid minder brandstof zijn gaan verbruiken. Duurzaam ondernemen maakt ons bedrijf dus ook innovatiever.' De inzet van elektrische trucks en alternatieve brandstoffen is zonder financiele ondersteuning nu nog niet aantrekkelijk. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht een grote groep bedrijven sinds 2024 om te rapporteren over duurzaamheid en de emissies van het transport. Van den Broek: 'Klanten die kiezen voor de vrachtwagens van Van Heugten Transport die op HVO rijden, kunnen dit goed gebruiken in hun CSRD-rapportage.'

Groen industrieterrein

Ook bedrijventerrein 't Zwarte Land I, waarop Van Heugten Transport is gevestigd, staat voor grote verduurzamingsuitdagingen. Nieuwe klimaatregels, hittestress en regenwateroverlast willen ondernemers van het bedrijventerrein gezamenlijk gaan aanpakken. Er was hiervoor een projectvoorstel ingediend bij Werklandschappen van de Toekomst. Dit is een initiatief, dat mede mogelijk gemaakt wordt door het Nationaal Groeifonds, om bedrijventerreinen te transformeren naar natuurrijke, bedrijvige en gezonde gebieden. Helaas is het projectvoorstel is in de finale gestrand en is de subsidie niet toegewezen.

Desondanks willen de partijen door en wordt er gekeken naar andere (subsidie)mogelijkheden. 'Dit industrieterrein stoot behoorlijk wat warmte uit,' weet Gijs van den Broek. 'Als het gaat regenen, zorgen al onze platte daken voor een behoorlijke wateroverlast. Daarvoor is water- en klimaatbeheersing nodig. Dus verkoeling bij warme dagen en het goed afvoeren van regenwater bij hoosbuien.' Met het aanleggen van groen kan schade en overlast door klimaatverandering worden tegengegaan. 'Een groen bedrijventerrein maakt ons bedrijventerrein niet alleen klimaatbestendiger, maar ook biodiverser en aantrekkelijker,' aldus Van den Broek. Zo moet 't Zwarte Land in de toekomst misschien wel 't Groene Land gaan heten.

Dit artikel komt uit de zevende editie van het online magazine Innovatiemonitor Regio Foodvalley. Meer inspirerende verhalen van innovatieve ondernemers lezen? Kijk dan op:

https://innovatiemonitor.regiofoodvalley.nl

Tekst: Noen Lambers-Jukema Christelijke Hogeschool Ede Beeld: Elsbeth Burger Treffend & Co en bedrijfsfotografie

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media