ICT discovery: Innoveren begint met inspireren

Magazines | Vallei Business nr 5 2012

Innoveren begint

met inspireren

ICT Discovery maakt deel uit van een Discovery tour die als doel heeft om leerlingen van basisscholen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met technische vakken door ze het te laten ervaren. In de gemeente Veenendaal ligt de nadruk op de ICT-sector. Rob Willemse: “We willen kinderen in de laatste twee jaar van de

basisschool op inspirerende wijze in aanraking laten

komen met ICT. De nadruk ligt op het ontdekken van techniek door de leerlingen zelf vragen te laten stellen en ze op zoek te laten gaan naar de antwoorden. We nemen ze mee om de praktijk te laten zien. Het wordt alleen geen rondleiding door een bedrijf, maar een echte ervaring waarbij de kinderen de praktijk ervaren en ontdekken.”

Rob Willemse wil dat er al op jonge leeftijd begonnen wordt, maar vindt ook dat er aandacht voor techniek en ICT moet blijven in vervolgopleidingen. ICT Discovery zal zich daarom ook richten op leerlingen in de lagere klassen van het voortgezet onderwijs. “Basisschoolleerlingen vinden in het project vooral inspiratie, daar begint het mee. Als je geïnspireerd raakt, ga je nadenken over de mogelijkheden en vragen stellen. Die trend zetten we door in het voorgezet onderwijs. Leerlingen staan dan voor de keuze welke richting ze op willen. Bètaopleidingen lijken vaak zo abstract en dat spreekt niet tot de verbeelding, door de praktijk te ervaren komt het echt tot leven.”

ICT Discovery neemt leerlingen uit de schoolbanken naar de plaatsen waar het echt gebeurt. “We halen de scholieren op met een bus. De klas gaat naar een bedrijf of speciale locatie om daar echt te zien en ervaren wat er gebeurt. We maken er een project van in samenwerking met de scholen en docenten zodat er ook een stukje onderwijs aan gehangen wordt. Het gaat dus niet ten koste van de onderwijsdoelstellingen, maar is er juist een leuke invulling voor. Het accent ligt op onderzoekend en ontwerpend bezig zijn met ICT, denk hierbij aan vragen over hoe glasvezel werkt of hoe je een robot kan programmeren. Onder begeleiding gaan de leerlingen op zoek naar de antwoorden. Het hele traject duurt ongeveer drie weken en aan het einde geven de scholieren een presentatie aan elkaar over wat ze hebben ontdekt of hebben gemaakt.”

Innovatie

Discovery tour is nu nog een pilotproject dat met steun van de gemeente Veenendaal, diverse bedrijven en het onderwijs is gestart. Naast de genoemde ICT Discovery, bezoeken de scholen in de pilot ook Technodiscovery in Ede en WaterDiscovery in Wageningen. “We hebben in Veenendaal veel bedrijven bereid gevonden om hieraan mee te werken, maar we zijn altijd op zoek naar meer mogelijkheden en bedrijven die op deze manier in de toekomst willen investeren en een bijdrage willen leveren.”

De evaluatie van de pilot zal rond mei volgend jaar plaatsvinden. Uit de bevindingen gaan de partijen het project verder uitwerken en uitrollen in de gemeente en de regio. “Het enthousiasme is nu al groot, maar er is nog altijd plaats om deel te nemen. Ik denk dat het een leuk project is voor alle deelnemers en het verbindt ook het onderwijs met het bedrijfsleven. Het is de bedoeling dat deelnemende partijen zelf onderwerpen en thema’s aandragen. Een docent kan bijvoorbeeld aan de hand van een stukje onderwijs een discovery voor zijn klas regelen. Maar ook bedrijven kunnen met ideeën komen die in het onderwijs gepast kunnen worden. Zo versterk je elkaar en maakt de technische sector aantrekkelijk voor de volgende generatie. Toekomstige innovatie begint bij inspiratie.”

De kranten staan vol met berichten over de dreigende tekorten aan technische vakkrachten en goed geschoolde ICT’ers. De animo voor opleidingen in deze sectoren is klein. Rob Willemse startte een project om leerlingen al vanaf de basisschool te inspireren en bekend te maken met techniek in de praktijk en in relatie tot technische beroepen.

Rob Willemse

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by