Flexaforte: ‘Juiste mensen op de juiste plek’

Magazines | Vallei Business nr 5 2012

Online assessment Flexaforte

‘Juiste mensen op

de juiste plek’

Tekst teun van thiel fotografie joost franken

Iedere werkgever wil gemotiveerde werknemers. Mensen die van hun baan houden, hun mogelijkheden en capaciteiten benutten en er zo voor zorgen dat de organisatie topprestaties levert. Maar hoe krijg je de juiste mensen bij elkaar? En belangrijker: hoe krijg je ze op de juiste plek? Flexaforte biedt een online assessment dat hierbij helpt. We namen zelf de proef op de som.

Als Berend van Berkel (Flexaforte) gaat vertellen over de mogelijkheden van het online assessment, dan proef je zijn enthousiasme. Het is dan ook een bijzonder instrument bij het samenstellen van de juiste club mensen binnen een organisatie. Eenvoudig gezegd werken medewerkers (of bijvoorbeeld sollicitanten) tijdens hun online assessment vier tests af: een prestatieverificatietest, een persoonlijkheidstest, een duplicatietest en een IQ-test. Dat kan in een rustige ruimte op kantoor, waar je twee uur kunt zitten zonder gestoord te worden, of bijvoorbeeld gewoon thuis. Uit al die vragen komen resultaten, die door de mensen van Flexaforte geanalyseerd gaan worden en waar een rapport uit voortkomt. Van daaruit kan Flexaforte tijdens een evaluatiegesprek vervolgens advies geven aan organisatie en medewerker.

Positieve insteek

Berend van Berkel: “Het assessment geeft inzicht in jezelf en geeft het bedrijf inzicht in de persoon. Het is bovendien geen stok om mee te slaan, maar is er echt voor bedoeld om te ontdekken waar mogelijkheden en capaciteiten van de desbetreffende persoon liggen en waar het plafond van hun kunnen is.” De insteek is dus positief, benadrukt hij: “We gaan kijken waar je talenten liggen. Dingen waar je minder in bent en waarvan blijkt dat ze je gewoon niet liggen, daar hoef je geen extra energie in te steken. Dat kun je beter doen in gebieden waar je talenten blijken te liggen.” In bedrijven zitten vaak ook verborgen talenten, die zelf ook niet in de gaten hebben dat hun plafond veel hoger ligt. Ze denken hun werk wel prima te vinden, maar zouden diep van binnen gelukkiger kunnen zijn. Ook die mensen krijgen nieuwe inzichten.

Kar

“We hebben met het assessment echt al mooie situaties meegemaakt”, vertelt Van Berkel. “We hebben mensen écht zien doorgroeien. Maar eerlijk is eerlijk, we hebben ook situaties gezien waarbij uit nieuw verkregen inzichten bleek dat beter afscheid van iemand genomen kon worden. Daar wordt dan eerst moeilijk over gedaan, maar als iemand niet op zijn plek zit, dan kan daar beter iemand komen die er wel hoort. Degene die weg gaat kan bovendien iets gaan doen wat hij écht leuk vindt en waar hij echt goed in is. Ook daarin kunnen wij ze begeleiden met als resultaat twee echt tevreden partijen. Bedrijven zijn soms nog te gefocust op de mensen, terwijl het beter is te focussen op resultaat.” Van Berkel en consorten vergelijken een bedrijf regelmatig met een kar. Sommige mensen werken hard, willen vooruit en trekken aan de voorkant van de kar. Sommige mensen willen wel, duwen wel mee, maar doen dat met net wat minder overtuiging en anderen hangen achter de kar en remmen de boel af. Het uiteindelijke doel? De juiste groep samenstellen, de pionnen op de juiste plek krijgen en iedereen die wil meewerken aan het voortbewegen van die kar. En daar helpt ons assessment dus bij.

Zelf ondergaan

Volgens Berend van Berkel is er geen betere manier om te begrijpen wat het assessment inhoudt, dan door het zelf te ondergaan. “Zelf ben ik er ook zo mee in aanraking gekomen”, zegt hij. “Ik heb het zelf gedaan en het ook het personeel hier laten doen. Mijn conclusie was: dit moet iedereen eigenlijk doen. Bij mij komt er serieus nooit meer iemand in, zonder zo’n assessment. Vooraf moet je dan niet kijken naar wie je zoekt, maar naar wat voor iemand je zoekt. Met de test weet je vervolgens of iemand aan dat profiel voldoet. Het is overigens wel een áánvulling op de procedure, want ook dat goede gevoel en een leuk gesprek moeten natuurlijk blijven.”

www.flexaforte.nl

Handig bij:

- sollicitatieprocedures;

- functioneringsgesprekken;

- opstellen van een Persoonlijk

Ontwikkel Plan;

- doorgroei in functie;

- overstap naar een ander filiaal;

- verlenging van tijdelijke contracten;

- omzetten van een tijdelijk naar een vast contract;

- overname van flexkrachten.

Proef op de som

Zelf ondergaan is de beste manier om het assessment te leren kennen. De schrijver dezes nam voor u de proef op de som en is aangenaam verrast. Omdat een rustige kantoorplek binnen een uitgeverij soms lastig te vinden is, besluit ik het assessment thuis te doen. Dat werkt eenvoudig: je krijgt een email met inlogcode en kunt aan je eigen keukentafel aan de gang gaan. Zorg dat je naar de wc bent geweest, leg je telefoon uit de buurt en bovenal: zorg dat je twee uur lang niet gestoord wordt. De vier tests bestaan uit vragenlijsten die online zijn in te vullen. Twee uur lijkt daarbij een lange zit, maar door de verscheidenheid aan vragen en opgaven (bij de IQ-test) vliegt het voorbij. Na het invullen is het een paar dagen wachten op een analyse en evaluatiegesprek. Op 1,5 A4-tje worden de bevindingen helder uiteen gezet. En dat gaat dieper dan je op voorhand misschien zou verwachten. Je persoonlijkheid, je capaciteiten, je IQ en veel meer komt voorbij….en alle bevindingen zijn herkenbaar. Met mijn persoonlijke uitkomsten zal ik u niet vermoeien, maar ik durf hier wel te stellen dat ik me aansluit bij Berend van Berkel: ‘Dit moet iedereen eigenlijk doen’. Ook voor de kosten hoef je het niet te laten: voor de basismodule (de vier genoemde tests) betaal je iets meer dan €500,-. Een fractie van de kosten die je maakt als iemand niet functioneert. Aan de basismodule kunnen in een vervolgtraject andere modules (salesmodule, leiderschapsmodule) worden toegevoegd.

Als Berend van Berkel (Flexaforte) gaat vertellen over de mogelijkheden van het online assessment, dan proef je zijn enthousiasme. Het is dan ook een bijzonder instrument bij het samenstellen van de juiste club mensen binnen een organisatie. Eenvoudig gezegd werken medewerkers (of bijvoorbeeld sollicitanten) tijdens hun online assessment vier tests af: een prestatieverificatietest, een persoonlijkheidstest, een duplicatietest en een IQ-test. Dat kan in een rustige ruimte op kantoor, waar je twee uur kunt zitten zonder gestoord te worden, of bijvoorbeeld gewoon thuis. Uit al die vragen komen resultaten, die door de mensen van Flexaforte geanalyseerd gaan worden en waar een rapport uit voortkomt. Van daaruit kan Flexaforte tijdens een evaluatiegesprek vervolgens advies geven aan organisatie en medewerker.

Positieve insteek

Berend van Berkel: “Het assessment geeft inzicht in jezelf en geeft het bedrijf inzicht in de persoon. Het is bovendien geen stok om mee te slaan, maar is er echt voor bedoeld om te ontdekken waar mogelijkheden en capaciteiten van de desbetreffende persoon liggen en waar het plafond van hun kunnen is.” De insteek is dus positief, benadrukt hij: “We gaan kijken waar je talenten liggen. Dingen waar je minder in bent en waarvan blijkt dat ze je gewoon niet liggen, daar hoef je geen extra energie in te steken. Dat kun je beter doen in gebieden waar je talenten blijken te liggen.” In bedrijven zitten vaak ook verborgen talenten, die zelf ook niet in de gaten hebben dat hun plafond veel hoger ligt. Ze denken hun werk wel prima te vinden, maar zouden diep van binnen gelukkiger kunnen zijn. Ook die mensen krijgen nieuwe inzichten.

Kar

“We hebben met het assessment echt al mooie situaties meegemaakt”, vertelt Van Berkel. “We hebben mensen écht zien doorgroeien. Maar eerlijk is eerlijk, we hebben ook situaties gezien waarbij uit nieuw verkregen inzichten bleek dat beter afscheid van iemand genomen kon worden. Daar wordt dan eerst moeilijk over gedaan, maar als iemand niet op zijn plek zit, dan kan daar beter iemand komen die er wel hoort. Degene die weg gaat kan bovendien iets gaan doen wat hij écht leuk vindt en waar hij echt goed in is. Ook daarin kunnen wij ze begeleiden met als resultaat twee echt tevreden partijen. Bedrijven zijn soms nog te gefocust op de mensen, terwijl het beter is te focussen op resultaat.” Van Berkel en consorten vergelijken een bedrijf regelmatig met een kar. Sommige mensen werken hard, willen vooruit en trekken aan de voorkant van de kar. Sommige mensen willen wel, duwen wel mee, maar doen dat met net wat minder overtuiging en anderen hangen achter de kar en remmen de boel af. Het uiteindelijke doel? De juiste groep samenstellen, de pionnen op de juiste plek krijgen en iedereen die wil meewerken aan het voortbewegen van die kar. En daar helpt ons assessment dus bij.

Zelf ondergaan

Volgens Berend van Berkel is er geen betere manier om te begrijpen wat het assessment inhoudt, dan door het zelf te ondergaan. “Zelf ben ik er ook zo mee in aanraking gekomen”, zegt hij. “Ik heb het zelf gedaan en het ook het personeel hier laten doen. Mijn conclusie was: dit moet iedereen eigenlijk doen. Bij mij komt er serieus nooit meer iemand in, zonder zo’n assessment. Vooraf moet je dan niet kijken naar wie je zoekt, maar naar wat voor iemand je zoekt. Met de test weet je vervolgens of iemand aan dat profiel voldoet. Het is overigens wel een áánvulling op de procedure, want ook dat goede gevoel en een leuk gesprek moeten natuurlijk blijven.”

www.flexaforte.nl

autotestdag

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement