Barneveld groeit naar de toekomst

Verschenen in Vallei Business nr 1 2015

“De hele FoodValley regio is een groeiregio, en Barneveld zelf is al jaren een heel sterke groeier”, aldus Van de Hengel. “In 2030 willen we 70.000 inwoners hebben, waar we er nu bijna 55.000 hebben.” Die toename moet natuurlijk gefaciliteerd worden met enkele andere zaken: wonen, werken, recreëren, onderwijs, sport, enzovoort. In 2008 is daarom een strategische visie opgesteld voor de periode tot 2030, deze wordt komend jaar herijkt.

Barneveld is natuurlijk voornamelijk bekend om zijn pluimveesector. Maar Barneveld heeft veel meer te bieden. Van de Hengel: “We hebben drie pijlers waar onze bedrijvigheid voornamelijk op stoelt: food en feed – die pluimveesector – , logistieke dienstverlening, en als grootste schepper van werkgelegenheid: toerisme. Maar daarnaast is de ICT een grote speler.”

Dat steeds meer (internationale) bedrijven de regio Barneveld als vestigingsplaats kiezen, is niet zo verwonderlijk: de ligging aan de A1 en A30, het arbeidsethos van de inwoners, de ruimte, de voorzieningen, enzovoort. Die toestroom moet natuurlijk wel mogelijk zijn, letterlijk plaats kunnen vinden. Daarom neemt Barneveld samen met Nijkerk de zorg voor nieuwe bedrijventerreinen voor zijn rekening. Van de Hengel: “De komende 20 jaar ontwikkelen we zo’n 75 hectare bedrijventerrein erbij. Die nieuwe terreinen hebben we echt hard nodig om ons eigen bedrijfsleven te faciliteren, maar daarnaast zijn er ook bedrijven van buiten de regio die graag bij de FoodValley willen zitten.”

Daarbij is de logistiek, de bereikbaarheid, heel belangrijk. Vandaar dat Barneveld hoog inzet op de komst van een railterminal om als logistiek hart voor de regio te kunnen fungeren.

Van de Hengel benadrukt toch nog eens het belang van de pluimveesector: die is volgens hem erg aan het veranderen. Ging het voorheen voornamelijk om vlees en eieren, de toekomst ligt in de zogeheten bioraffinage: bepaalde stoffen uit de eieren, zoals zuiver eiwit dat onder andere wordt gebruikt bij therapieën voor kankerbestrijding. Barneveld heeft daartoe ontwikkelingstrajecten opgezet met Leiden en Wageningen.

Daarnaast wordt veel geïnvesteerd in pluimveehouderij onderwijs, met het PTCplus en natuurlijk het Poultry Expertise Center, het PEC. Zo wordt gestreefd naar een volwaardige hbo-opleiding op het gebied van pluimveehouderij. Geen wonder dat dit alles de aandacht heeft getrokken van partijen van over de gehele wereld, zeker ook omdat pluimvee een uitstekende en door iedereen geaccepteerde vorm van voedselvoorziening kan bieden. De wethouder: “We hebben daar dus een heel mooie asset mee in handen. Maar die kun je alleen maar behouden als je die verder ontwikkelt. En daar zijn we dus stevig mee bezig.”

Van de Hengel sluit af: “De samenwerking in Food Valley verband is heel belangrijk, want in de toekomst zijn regio’s veel belangrijker dan individuele gemeenten. Samen sterk, schouders eronder, als we elkaar daarin ondersteunen en aanvullen is er voor de FoodValley een gouden toekomst weggelegd.”

www.barneveld.nl

vallei business | nummer 1 | maart 2015

De gemeente Barneveld heeft ambitieuze groeiplannen qua aantallen inwoners en bedrijven. We spraken hierover met wethouder Gerard van de Hengel.

Barneveld groeit naar

de toekomst

Bedrijfshuisvesting

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Vallei Business nr 1 2015

SB Business Communicatie: ‘Alles draait om de klant’PaperFoam zoekt samenwerking in SmartFoodIndustrySmartFoodIndustry in FoodValley regioTrends 2015 volgens trendwatcher Adjiedj Bakas: ‘Wie als ondernemer even indut, verliest’De derde vhm | vallei rally: Uitdagende businessrally voor ondernemers Ben Smeenk over zakelijk retail financieren bij Rabobank Vallei en Rijn: Online aangevraagd, persoonlijk besprokenVan Veen Advocaten breidt uit met sectie pensioen Werkgeversvereniging VNO-NCW Midden: Het effect van een goede lobbyEvidence-based ontwerp: nuttig?ActiVast Bedrijfshuisvesting: Actief in Vastgoed!Barneveld groeit naar de toekomstHoud ongenode gasten buiten de deur!Professionele kookstudio Klein Wittenoord: De keuken: ontmoetingsplek bij uitstekTheater als zakelijke locatie: Op de rode loperRCT de Vallei stimuleert innovaties: Geld verdienen met een goed ideeDe nieuwe WKR: wat verandert er?SB Business Communicatie 'Alles draait om de klant'FoodValley nieuwsTrends 2015 volgens trendwatcher Adjiedj BakasUitdagende businessrally voor ondernemersColumn Advocatenkantoor WoltersBen Smeenk over zakelijk retail financieren bij Rabobank Vallei en RijnToplocatiesVoor u gelezenBusinessflitsenHet effect van een goede lobbyEvidence-based ontwerp nuttig?BOB-Borrel in Amrâth Hotel MaarsbergenProfessionele kookstudio Klein WittenoordTheater als zakelijke locatieTheater Cultura: Verras uw relaties of medewerkers met een bijzondereRCT de Vallei stimuleert innovatiesWKR biedt kansen! / Column bureau Streefkerk
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media