Ruim zeventig Michelin-sterren bij Chefs at the Parc

Magazines | Vallei Business nummer 4 2023

Op Culinair Landgoed Parc Broekhuizen in Leersum vond medio mei de tweede editie plaats van het Internationale Gourmet Festival ‘Chefs at the Parc’. Op uitnodiging van Boerma deelden ruim dertig nationaal en internationaal bekroonde chefs – samen goed voor 72 Michelin-sterren – drie dagen hun kookkunsten met de honderden gasten van dit unieke evenement.

GROTE NAMEN

Het evenement is een initiatief van voormalig driesterrenchef Jacob-Jan Boerma, sinds 2017 als Consulting Chef betrokken bij Parc Broekhuizen en restaurant Voltaire (1 ster). Brands Love People was verantwoordelijk voor de organisatie van Chefs at the Park, van marketingstrategie tot logistieke afstemming met de chefs, sponsoring, styling en entertainment. Boerma vertelt dat Parc Broekhuizen zelf en zijn eigen ervaringen als chef-kok de grote inspiratiebronnen waren voor Chefs at the Parc. “Ik heb bij veel internationale culinaire events mogen koken. Dit waren altijd fantastische en leerzame ervaringen om met andere culturen, andere gasten en met name andere collega’s te werken. Je wisselt dan zoveel ideeën uit en doet inspiratie op. Deze ervaringen nam ik mee terug naar Parc Broekhuizen; een unieke Nederlandse locatie die perfect geschikt is voor een groot culinair event, omdat we op het landgoed beschikken over Restaurant Voltaire met een grote keuken; Bistro LOF met een mooie open keuken, het Koetshuis met een keuken waarbij we op een grote LED-wall alle handelingen in de keuken kunnen laten zien, maar ook de moestuin en alle terrassen geven zoveel ruimte voor een gevarieerd en mooi programma. Met ‘Chefs at the Parc’ kon ik heel snel al grote internationale 1-, 2- en dit jaar bijzonder veel 3-sterrenchefs enthousiasmeren om te komen.”

TALENT
Met het organiseren van het festival hoopt Boerma iets terug te doen voor de internationale chefs die hem steeds uitgenodigd hebben. “Het was fantastisch om ze hier aan het werk te zien. Maar het is ook indrukwekkend om te horen hoe alle chefs genoten hebben van de locatie bij elkaar is om kippenvel van te krijgen en je voelt direct de verbondenheid en het vakmanschap. Natuurlijk ben ik ook erg trots op het feit dat de lunch en alle diners helemaal vol zaten en dat we van de gasten zoveel complimenten gekregen hebben. Zij hebben de bijzondere onderlinge sfeer gevoeld en geproefd in unieke settings. Echt zo mooi. Ten slotte wilde ik heel graag twee andere dingen bereiken: jong talent een podium geven en het vak promoten. Dat is hopelijk gelukt. En ik vind het heel belangrijk om Nederland culinair op de kaart te zetten. Dit probeer ik op diverse manieren te doen en daar was dit een uitgelezen gelegenheid voor. Kortom, veel doelstellingen, maar we hebben samen ontzettend veel bereikt!”

CONCEPTEN
De trends die tijdens Chefs at the Parc te zien waren, zullen ook bij andere restaurants opduiken, daarvan is Boerma overtuigd. “Met name het feit dat zulke sterke concepten zo succesvol zijn, was heel duidelijk zichtbaar. Elke chef kiest bewust zijn eigen weg met producten, met topkwaliteit, met combinaties van ingrediënten, met zeer veel gevoel voor maatschappelijke dillema’s zoals milieu, personeel en de veranderde wensen van gasten. Maar ook de creativiteit wordt zeer gezocht door gasten en beloond.”

MARKETING
Sijpelen deze trends uiteindelijk ook door in de hotelrestaurants? Volgens Boerma zijn het allang geen onderschoven kindjes meer. “Eigenlijk zie je hoe 1+1 samen veel meer dan 2 wordt bij een goed restaurant in een hotel. Ze versterken elkaar. Je kunt hiermee in de beste hotelgidsen en netwerken je verhaal vertellen maar ook in de restaurantnetwerken: kortom, dubbele marketing.” Anita Bos, general manager van Parc Broekhuizen, kan dit beamen. Volgens haar stelt de zakelijke gast steeds meer eisen aan een restaurant of catering. “Ook voor deze gast moet je onderscheidend durven zijn, steeds weer nieuwe dingen toevoegen, blijven inspelen op al trends en zelfs af en toe vooruit proberen te lopen. Als je dit dan ook nog goed weet te communiceren en doet wat je belooft, dan kom je heel ver. De kleinste details zijn cruciaal. De druk is vaak enorm groot tijdens een event, er hangt voor de zakelijke boeker steeds meer vanaf waar hij/zij een product presenteert, een vernieuwend idee wil laten zien of een lastige board meeting moet beleggen. Als locatie wil je van elke aanvraag iets unieks maken en wil je altijd alles een stap voor zijn. Je voorbereidingen zijn cruciaal, waardoor je voor de gast rust creëert.”

UNIEKE BELEVENISSEN
Maatwerk blijkt daarbij het toverwoord. “Het gaat om het neerzetten van unieke belevenissen”, zegt Boerma. “Die worden verwacht of zelfs geëist. Als je dat aankunt, dat leuk vindt en je daarin kunt onderscheiden, dan kom je vandaag de dag heel ver. Bijzondere locaties zoals Parc Broekhuizen, zijn hierdoor zeer in trek. Ze worden door een steeds weer op maat gemaakte verpakking nog mooier en unieker gemaakt. Zeker als je daar met de keuken ook nog waarde aan toe kunt voegen en creatief in kunt zijn. Als je dan ook nog eens in kunt spelen op vega, vegan en unieke lokale producten kunt bieden, dan willen gasten daar ook echt geld voor neerleggen.
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by