Herman Zondag, directeur van het AFAS Theater: 'Direct contact is goud waard

Magazines | Vallei Business nummer 4 2023

Ondernemen en entertainen zijn nauw verweven bij AFAS. Het theater van het Leusdense softwarebedrijf biedt daarvoor een podium bij uitstek. De impact als marketinginstrument is ongekend, weet Herman Zondag. “In het theater kijk je relaties en potentiële klanten in de ogen.”
 
Herman Zondag is al 37 jaar aan AFAS verbonden. Hij werd ooit aangenomen door Piet Mars, een van de oprichters en nu lid van de raad van commissarissen. “Piet gaf me alle ruimte om mezelf te ontplooien. Aan uitdagingen geen gebrek; altijd met druk op de ketel, maar fouten maken mocht.” Zondag trad op zijn dertigste toe tot de directie en was vele jaren operationeel directeur.
 

LANGE SPONSORRELATIES
Sponsoring is voor AFAS een belangrijk middel om naamsbekendheid te vergroten en te laden. Vaak gaat het om lange relaties. Het hoofdsponsorschap van AZ duurde zelfs twaalf jaar; AFAS is nog altijd naamgever van het stadion.
Naast de link met sport is er een nadrukkelijke verbinding met cultuur. Zowel het Scheveningse AFAS Circustheater als AFAS Live verwijzen naar het softwarebedrijf.
“Waar ons product een puur zakelijke toepassing is, zijn de sponsorschappen juist gericht op emotie: sport, theater en muziek,” stelt Herman Zondag. Er wordt vaak gedacht dat sponsoring automatisch effect heeft. “Niets is minder waar. Je moet veel tijd en energie steken in het activeren ervan. Maar slaag je daarin dan kan de impact van sponsoring enorm zijn.”


Vergelijkbare voorziening
Dat een theater prominent onderdeel zou zijn van de nieuwe AFAS Campus in Leusden stond vast. In het vorige hoofdkantoor, schuin aan de overkant, was er al een vergelijkbare voorziening. “Die werd gebruikt om klanten te ontvangen, voor boekpresentaties en events,” zegt Zondag. “Toen ik de tekeningen van de nieuwbouw zag, wist ik direct: ik wil theaterdirecteur worden.” Waarvan akte.
 
Handen gebonden
Het AFAS Theater opende in 2021 de deuren, als prominent onderdeel van het nieuwe hoofdkantoor – of clubhuis zoals AFAS het noemt. “In de beginperiode waren mijn handen als theaterdirecteur vaak gebonden. Tijdens corona konden we korte periodes open maar moesten dan toch weer dicht. Evenementen waren hybride of volledig online, waaronder de viering van ons vijfentwintigjarig bestaan op 1 april 2021. Ook de werving van personeel vond plaats tijdens corona. Al was het een leerzame periode, ik denk er liever niet teveel aan terug.” De officiële opening vond plaats in november 2021.
 
Voor vijf jaar vast
Sindsdien is het AFAS Theater volop in bedrijf. “Zakelijke klanten weten ons in toenemende mate te vinden, vaak door mond-tot-mondreclame. En organisaties die hier te gast zijn geweest, komen terug. Een bedrijf heeft zijn evenement zelfs al voor de komende vijf jaar vastgelegd.”
Faciliteiten en entourage van het theater spreken aan. “Net als onze no-nonsenseaanpak, met een totaalbedrag voor alle diensten zonder verrassingen achteraf. We vinden ons vak vooral ook erg leuk; klanten merken dat.”
 
Band versterken
De grote theaterzaal biedt plaats aan 850 mensen. Daarnaast zijn er vijf kleinere zalen, een bioscoop, twee boardrooms en een tuinkamer. “Ook het atrium kunnen we inzetten bij evenementen,” zegt Zondag. “Die lopen uiteen van seminars en congressen tot productintroducties en beurzen. Gasten maken gebruik van de eigen parkeergarage en in het restaurant kunnen we tot 750 couverts bedienen.”
AFAS host in het theater ook eigen evenementen voor partners en klanten. “Het is fantastisch dat we deze bedrijven en hun medewerkers in eigen huis kunnen ontvangen. Het versterkt onze band.”
 
Verhalen vertellen
Bij evenementen draait het om details. “Rolbanners zorgen vaak voor een rommelige uitstraling. In plaats daarvan gebruiken we digitale schermen, voorzien van een accu dus eenvoudig verplaatsbaar. Het ziet er beter uit én klanten kunnen hun boodschap beter uitdragen. Ander detail: we zijn geen voorstander van goodiebags. Veel van de inhoud wordt thuis ongezien weggegooid; uit oogpunt van duurzaamheid niet meer van deze tijd. Goede content is veel belangrijker. Vertel verhalen die beklijven. Met ondersteuning van onze av-middelen is het theater daarvoor de plek bij uitstek.”
 
In een kathedraal
Het AFAS Theater is primair ontwikkeld met het oog op zakelijke evenementen. “Maar het is zeker onze ambitie de faciliteiten ook in avonden en weekenden maximaal te benutten.” Daar slagen Zondag en zijn team in toenemende mate in. “Er vinden bijvoorbeeld veel klassieke concerten plaats die regelmatig tot de laatste stoel uitverkocht zijn. Met het akoestische systeem waan je je echt in een kathedraal; ook musici zijn onder de indruk. Via een groot scherm achter het podium kunnen bezoekers hun verrichtingen van nabij volgen.”
 
Cruijff komt tot leven
Tienduizenden maakten voor het eerst kennis met het AFAS Theater door 14, de voorstelling over Johan Cruijff. “De kritieken zijn terecht lovend; Nederlands bekendste voetballer komt echt tot leven,” weet Zondag. “Tot nu toe brachten we al 330 voorstellingen van 14 op de planken. Op 29 september start het derde seizoen.”
AFAS stelde regelmatig kaarten beschikbaar voor medewerkers van klanten in de zorg, het onderwijs en bij goede doelen. “Bezoekers hadden een prachtige avond, waren steevast onder de indruk van het theater en de sfeer. Dat straalt ook af op ons bedrijf.”
 
Kansrijke verbindingen
In het nieuwe theaterseizoen concentreert de producent van 14 zich op het artistieke gedeelte. AFAS is verantwoordelijk voor volle zalen. “Daarbij zoeken we naar kansrijke verbindingen, bijvoorbeeld met de supportersvereniging van Ajax en de Johan Cruijff ArenA. Ook samenwerking met partijen als ANWB en De Telegraaf geven de kaartverkoop een impuls. Ondernemen en entertainen gaan zo hand in hand.”
 
Commercieel haakje
Die combinatie is bij AFAS een tweede natuur. “Tijdens evenementen word ik regelmatig gevraagd om op het podium iets te vertellen over dit theater. Natuurlijk maak ik dan een commercieel haakje naar het softwarebedrijf,” lacht de theaterdirecteur. “Mensen vinden het prima. Het is een mooi voorbeeld van de verbinding tussen ondernemen en entertainen. In het theater kijk je relaties en potentiële klanten in de ogen. Dat directe contact is goud waard.”
 

RUIM 3 MILJOEN LOONSTROOKJES
AFAS Software telt ruim 600 medewerkers. Het familiebedrijf ontwikkelt zakelijke software voor ERP, HRM en Payroll. Via 12.500 klanten krijgen 3,2 miljoen Nederlanders hun loonstrook via AFAS. Het nieuwe hoofdkantoor is een van de duurzaamste kantoorgebouwen van het land.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by