Guido Reusen van Financieel Doordacht over (gezonde) bedrijfsfinanciering en coaching
Stel je hebt als ondernemer geld nodig, bijvoorbeeld om je groei te financieren of nieuwe machines aan te schaffen. Loop je dan zelf linea recta naar je eigen bank, of schakel je een specialist in die je aanvraag beoordeelt en een selectie van mogelijke financierders voor je maakt? Dat beperkt zich niet tot banken, want er zijn tegenwoordig veel meer geldverstrekkers actief. Tegelijkertijd kijkt hij ook naar je bedrijf, naar je toekomstvisie en naar je financiële organisatie. Volgens Guido Reusen, eigenaar van Financieel Doordacht uit Groenlo, is de tweede optie de beste. Hij legt zelf uit waarom.
Guido Reusen (57 jaar) maakte carrière bij verschillende banken, in zijn laatste functie als Senior Accountmanager Groot Zakelijk voor drie Rabobankvestigingen in de regio. “Ik voelde me in die functie altijd als een ondernemer tussen de ondernemers, maar toen door veranderende wetgeving en striktere bankregels die verantwoordelijkheid verschoof, begon ik me steeds minder thuis te voelen. Ik besloot mijn eigen bedrijf te beginnen, gesteund door de grote bankervaring en de vele contacten in de bankwereld.
Banken zijn nog steeds de belangrijkste geldverstrekkers voor bedrijven, dus komen al die kennis en contacten goed van pas. Daarnaast beschik ik uiteraard ook over een breed netwerk aan andere geldverstrekkers. Wiemijn klanten zijn? Mkb-ondernemers die de kennis niet hebben of geen tijd willen nemen om het zelf te regelen. Ik neem ze niet alleen het werk uit handen, zodat ze zich kunnen focussen op hun eigen bedrijf, ik zorg er ook voor dat alles perfect wordt geregeld en ze de beste deal kunnen afsluiten bij een bank of andere geldverstrekkers.’”
FINANCIERINGSVRAAG
Hij noemde zijn bedrijf Financieel Doordacht. “Omdat het precies de lading dekt. Bijna al mijn klanten met een financieringsvraag hebben behoefte aan een ‘buitenstaander’ die kritisch naar die vraag kijkt. Hoe zit je bedrijf in elkaar, waar heb je die financiering voor nodig, klopt het financieringsbedrag, maar ik kijk ook verder in de organisatie. Wie zijn je klanten, wat zijn je ambities, wat drijft je, hoe heb je de interne processen georganiseerd, hoe heb je vormgegeven aan je financiële organisatie en zijn daar verbeteringen haalbaar? En ik kan beoordelen of de gewenste financiering al dan niet haalbaar is. Is dat niet het geval, dan bespaart een ondernemer zich veel moeite. Pas als we daar een antwoord op hebben geformuleerd beginnen we aan de financieringsaanvraag en het financieringsmemorandum. Daarin beantwoorden we alle vragen die banken zullen stellen. Ik ken de wensen en de werkwijze van de bankiers natuurlijk van haver tot gort, welke cijfers willen ze zien, niet alleen de historische cijfers, maar ook de verwachtingen. En dan graag degelijk onderbouwd. Het grote voordeel van deze werkwijze is dat de ondernemer niet alleen zijn financieringsaanvraag helemaal op orde heeft, maar ook dat hij met het inschakelen van Financieel Doordacht een sparringpartner aan zijn zijde treft. Iemand die met andere ogen naar zijn bedrijf kijkt, maar tegelijkertijd de financiële wereld kent als zijn broekzak. Op die manier verbind ik de ondernemer met de financiële wereld, want een ondernemer denkt anders dan een bankier. Er zijn tegenwoordig meerdere partijen die mogelijk geïnteresseerd zijn in het financieren van een aanvraag. Denk aan investeerders, andere financieringsplatforms en zelfs crowdfunding is een optie. Daar maken we dan samen de beste keuze in en dat hoeft dus niet per se je huisbank te zijn. Misschien vind je elders betere condities of lagere tarieven? Als zelfstandig en onafhankelijk adviseur krijg ik voor MKB-ondernemers meer voor elkaar dan toen ik nog als adviseur voor de bank werkte.”
ONDERNEMERSCOACH
Financieel Doordacht draagt het keurmerk ‘Erkend Financieringsadvies MKB’. Niet zelden komt uit zo’n financieringstraject een langdurige coachingsrelatie voort. Guido Reusen is erkend financieringsadviseur, met uitgebreide kennis op het gebied van bedrijfsorganisatie en – financiering. “Daarbij houd ik altijd vijf kernwaarden voor ogen: ervaring, deskundigheid, betrokkenheid, integriteit en transparantie. Dat zou voor elke coach verplicht moeten zijn. Als coach breng je focus aan, kijk je bijvoorbeeld naar de cashflow, maar ook naar snel veranderende verdienmodellen. Is je voorraad geoptimaliseerd, factureer en betaal je op tijd, hoe kredietwaardig zijn je klanten nu veel bedrijven ook belastingschulden moeten terug betalen, welke afspraken heb je met de leveranciers gemaakt, hoe vind je balans in tijden van inflatie, veranderende grondstofprijzen en personeelsgebrek? Ingewikkelde vragen en er zijn vaak meerdere antwoorden mogelijk, maar welke is voor een specifieke ondernemer in zijn situatie de beste? Je helpt als coach ondernemers relevante keuzes te laten maken en altijd met een blik op de toekomst. Ga je als ondernemer over tot de aankoop van een pand of is verbouwen van je huidige pand slimmer en hoe ga je om met verduurzaming? Dat is een onderwerp dat de komende jaren steeds meer aandacht zal vragen. Naast de eigen drive van een ondernemer zal ook wetgeving bedrijven steeds vaker tot duurzame keuzes dwingen. Dan kun je er maar beter nu al een start mee maken. Bijvoorbeeld door extra te kijken naar hergebruik van materialen, investeren in het verlagen van energiegebruik en naar de mogelijkheden om regionaal in te kopen. Aandacht voor de mens en zijn omgeving wordt het komende decennium cruciaal in het bepalen van het bestaansrecht van een bedrijf.” Coachen is in de ogen van Guido Reusen vooral een kwestie van sparren. “Samen scenario’s doorspreken, mogelijkheden onderzoeken, samen werken aan mooie ideeën, kansen pakken om het rendement te vergroten. Dan is dit het mooiste vak dat er is.”
SAMEN WERKEN
Het woord ‘samen’ viel al verschillende keren. “Dat is in mijn ogen cruciaal. Samen optrekken met een ondernemer, maar daar indien nodig ook partijen bij inschakelen die meerwaarde leveren. Samenwerken met accountants, fiscalisten en boekhouders, met subsidieadviseurs, taxateurs, notarissen en verzekerings- en hypotheekadviseurs. Daarnaast beschik ik over een netwerk van accountmanagers van banken, tientallen financieringspartijen en particuliere investeerders. Door mijn ervaring weet ik welke financier bij welk project past.” Guido Reusen is tevreden over de successen die hij met zijn bedrijf behaalt. “Natuurlijk gaat niet alles altijd goed, maar vaak is de klant meer dan tevreden. Dat is waar het uiteindelijk om draait, want tevreden klanten zijn niet alleen je ambassadeurs, ze zorgen er ook voor dat je je werk met plezier blijft doen.”
www.financieeldoordacht.nl
Guido Reusen (57 jaar) maakte carrière bij verschillende banken, in zijn laatste functie als Senior Accountmanager Groot Zakelijk voor drie Rabobankvestigingen in de regio. “Ik voelde me in die functie altijd als een ondernemer tussen de ondernemers, maar toen door veranderende wetgeving en striktere bankregels die verantwoordelijkheid verschoof, begon ik me steeds minder thuis te voelen. Ik besloot mijn eigen bedrijf te beginnen, gesteund door de grote bankervaring en de vele contacten in de bankwereld.
Banken zijn nog steeds de belangrijkste geldverstrekkers voor bedrijven, dus komen al die kennis en contacten goed van pas. Daarnaast beschik ik uiteraard ook over een breed netwerk aan andere geldverstrekkers. Wiemijn klanten zijn? Mkb-ondernemers die de kennis niet hebben of geen tijd willen nemen om het zelf te regelen. Ik neem ze niet alleen het werk uit handen, zodat ze zich kunnen focussen op hun eigen bedrijf, ik zorg er ook voor dat alles perfect wordt geregeld en ze de beste deal kunnen afsluiten bij een bank of andere geldverstrekkers.’”
FINANCIERINGSVRAAG
Hij noemde zijn bedrijf Financieel Doordacht. “Omdat het precies de lading dekt. Bijna al mijn klanten met een financieringsvraag hebben behoefte aan een ‘buitenstaander’ die kritisch naar die vraag kijkt. Hoe zit je bedrijf in elkaar, waar heb je die financiering voor nodig, klopt het financieringsbedrag, maar ik kijk ook verder in de organisatie. Wie zijn je klanten, wat zijn je ambities, wat drijft je, hoe heb je de interne processen georganiseerd, hoe heb je vormgegeven aan je financiële organisatie en zijn daar verbeteringen haalbaar? En ik kan beoordelen of de gewenste financiering al dan niet haalbaar is. Is dat niet het geval, dan bespaart een ondernemer zich veel moeite. Pas als we daar een antwoord op hebben geformuleerd beginnen we aan de financieringsaanvraag en het financieringsmemorandum. Daarin beantwoorden we alle vragen die banken zullen stellen. Ik ken de wensen en de werkwijze van de bankiers natuurlijk van haver tot gort, welke cijfers willen ze zien, niet alleen de historische cijfers, maar ook de verwachtingen. En dan graag degelijk onderbouwd. Het grote voordeel van deze werkwijze is dat de ondernemer niet alleen zijn financieringsaanvraag helemaal op orde heeft, maar ook dat hij met het inschakelen van Financieel Doordacht een sparringpartner aan zijn zijde treft. Iemand die met andere ogen naar zijn bedrijf kijkt, maar tegelijkertijd de financiële wereld kent als zijn broekzak. Op die manier verbind ik de ondernemer met de financiële wereld, want een ondernemer denkt anders dan een bankier. Er zijn tegenwoordig meerdere partijen die mogelijk geïnteresseerd zijn in het financieren van een aanvraag. Denk aan investeerders, andere financieringsplatforms en zelfs crowdfunding is een optie. Daar maken we dan samen de beste keuze in en dat hoeft dus niet per se je huisbank te zijn. Misschien vind je elders betere condities of lagere tarieven? Als zelfstandig en onafhankelijk adviseur krijg ik voor MKB-ondernemers meer voor elkaar dan toen ik nog als adviseur voor de bank werkte.”
ONDERNEMERSCOACH
Financieel Doordacht draagt het keurmerk ‘Erkend Financieringsadvies MKB’. Niet zelden komt uit zo’n financieringstraject een langdurige coachingsrelatie voort. Guido Reusen is erkend financieringsadviseur, met uitgebreide kennis op het gebied van bedrijfsorganisatie en – financiering. “Daarbij houd ik altijd vijf kernwaarden voor ogen: ervaring, deskundigheid, betrokkenheid, integriteit en transparantie. Dat zou voor elke coach verplicht moeten zijn. Als coach breng je focus aan, kijk je bijvoorbeeld naar de cashflow, maar ook naar snel veranderende verdienmodellen. Is je voorraad geoptimaliseerd, factureer en betaal je op tijd, hoe kredietwaardig zijn je klanten nu veel bedrijven ook belastingschulden moeten terug betalen, welke afspraken heb je met de leveranciers gemaakt, hoe vind je balans in tijden van inflatie, veranderende grondstofprijzen en personeelsgebrek? Ingewikkelde vragen en er zijn vaak meerdere antwoorden mogelijk, maar welke is voor een specifieke ondernemer in zijn situatie de beste? Je helpt als coach ondernemers relevante keuzes te laten maken en altijd met een blik op de toekomst. Ga je als ondernemer over tot de aankoop van een pand of is verbouwen van je huidige pand slimmer en hoe ga je om met verduurzaming? Dat is een onderwerp dat de komende jaren steeds meer aandacht zal vragen. Naast de eigen drive van een ondernemer zal ook wetgeving bedrijven steeds vaker tot duurzame keuzes dwingen. Dan kun je er maar beter nu al een start mee maken. Bijvoorbeeld door extra te kijken naar hergebruik van materialen, investeren in het verlagen van energiegebruik en naar de mogelijkheden om regionaal in te kopen. Aandacht voor de mens en zijn omgeving wordt het komende decennium cruciaal in het bepalen van het bestaansrecht van een bedrijf.” Coachen is in de ogen van Guido Reusen vooral een kwestie van sparren. “Samen scenario’s doorspreken, mogelijkheden onderzoeken, samen werken aan mooie ideeën, kansen pakken om het rendement te vergroten. Dan is dit het mooiste vak dat er is.”
SAMEN WERKEN
Het woord ‘samen’ viel al verschillende keren. “Dat is in mijn ogen cruciaal. Samen optrekken met een ondernemer, maar daar indien nodig ook partijen bij inschakelen die meerwaarde leveren. Samenwerken met accountants, fiscalisten en boekhouders, met subsidieadviseurs, taxateurs, notarissen en verzekerings- en hypotheekadviseurs. Daarnaast beschik ik over een netwerk van accountmanagers van banken, tientallen financieringspartijen en particuliere investeerders. Door mijn ervaring weet ik welke financier bij welk project past.” Guido Reusen is tevreden over de successen die hij met zijn bedrijf behaalt. “Natuurlijk gaat niet alles altijd goed, maar vaak is de klant meer dan tevreden. Dat is waar het uiteindelijk om draait, want tevreden klanten zijn niet alleen je ambassadeurs, ze zorgen er ook voor dat je je werk met plezier blijft doen.”
www.financieeldoordacht.nl
Vallei Business nummer 4 2023
Lees volledige uitgave online