Webwinkels en de juiste informatie voor klanten

Magazines | Vallei Business nummer 4 2024

Nederland telde per 1 januari dit jaar maar liefst 95.000 webwinkels. Dat aantal groeit nog steeds. Geen wonder dat er steeds meer regels voor ‘koop op afstand’ bijkomen. Een uitdaging om al die regeltjes goed toe te passen. Waar moet je als online-ondernemer zoal op letten? En wat kunnen de gevolgen zijn als je iets over het hoofd ziet?
 
Met een goede set Algemene Voorwaarden op je website zit je wel safe. Denkt een ondernemer misschien. Maar die gedachte is te kort door de bocht. Aan de klant moet al vóór het sluiten van het contract veel informatie worden gegeven: over de betaling, identiteit bedrijf, kosten retournering, recht van ontbinding, garantie, gebruik van persoonsgegevens, enz. En dat niet alleen: bij een geschil met de klant mag de ondernemer bewijzen al die informatie keurig te hebben gegeven. Lukt dat niet, dan kan dat vervelende gevolgen hebben.
 
Het is daarom goed de basics helder te hebben. Zo heb je “informatieplichten” waarop de wet een sanctie stelt. Je moet bijvoorbeeld klip en klaar aan je online-klant vertellen dat hij de overeenkomst binnen 14 dagen mag ontbinden. Doe je dat niet, dan worden die 14 dagen maar liefst een jaar. De klant kan dan na 11 maanden zeggen: ik doe dit artikel retour, want je hebt mij niet verteld dat ik een recht op ontbinding heb.
 
Een andere soort is de zogeheten “essentiële” informatie. Te denken valt aan de voornaamste kenmerken van jouw product of dienst, de identiteit en adresgegevens van de onderneming, de totale prijs, manier van betaling, levering en klachtafhandeling. Bij het niet verstrekken van deze informatie kan de rechter een bijvoorbeeld prijsreductie opleggen
 
Het is mogelijk (een deel van) de verplichte informatie in je Algemene Voorwaarden te zetten. Die voorwaarden dienen dan op de website te staan, en door de klant actief – bijvoorbeeld door aanvinken van een vakje – te zijn goedgekeurd. Ook dient de consument in begrijpelijke taal te worden geïnformeerd –  geen juridisch jargon dus. En je geeft als ondernemer aan waar de informatie in de algemene voorwaarden te vinden is.
 
Daarnaast krijgt de webwinkel te maken met een Privacy Statement. Daarin zet de ondernemer op welke manier het bedrijf met de persoonsgegevens van klanten, leveranciers en derden omgaat. Er staat in een Privacy Statement welke persoonsgegevens het bedrijf verwerkt, zoals naam, adres, e-mailadres, bankrekeningnummer, enz. Ook meldt het Privacy Statement voor welk doel de persoonsgegevens worden gebruikt en hoe lang ze worden bewaard.
 
Jan-Kees Karels
is als zelfstandig advocaat verbonden aan Wolleswinkel Hofman Advocaten
 
karels@wolleswinkelhofman.nl" rel="nofollow" target="_blank">karels@wolleswinkelhofman.nl
www.wolleswinkelhofman.nl
 
Stationsweg 43 | 3771 VC Barneveld | 0342 49 1028
Stationslaan 32-34 | 8071 CM Nunspeet | 0341 23 0580

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by