Met ingang van 1 januari 2025 wordt de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s afgeschaft. Dit betekent dat je als ondernemer vanaf dat moment voor een bestelauto dezelfde belasting betaalt als voor een personenauto. Wat is de BPM-regeling eigenlijk? Wat betekent deze afschaffing voor jouw bedrijf? En nog belangrijker: wat is het alternatief?
Wat is BPM?
BPM staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen. Bij de aanschaf van een nieuwe auto of de import van een auto uit het buitenland wordt deze belasting eenmalig geheven. De hoogte van deze belasting is afhankelijk van het type auto, om precies te zijn van de CO2-uitstoot van het voertuig. Daarbij geldt: hoe meer uitstoot van CO?, hoe hoger de belasting die je ervoor betaalt.
Tot nu toe hoefde je als ondernemer bij de aanschaf van een bestelauto deze belasting niet te betalen, mits je de auto voornamelijk zakelijk gebruikte. Met ingang van 1 januari 2025 verdwijnt deze vrijstelling bij de aanschaf van niet-elektrische bestelauto’s en dat heeft grote financiële consequenties. Een nieuwe bestelwagen wordt daardoor ineens duizenden euro’s duurder.
Waarom vervalt de vrijstelling?
Met de afschaffing van de vrijstelling wil de overheid de verkoop van zuinige en emissievrije bestelauto’s stimuleren. De hoogte van de belasting die je betaalt, wordt berekend per gram
CO2-uitstoot. Dus het wordt financieel aantrekkelijker om te kiezen voor een elektrische bestelbus of een bestelbus die zuinig in gebruik is.
Meer verkoop dieselbusjes
Vanaf het moment dat de overheid aankondigde dat de BPM-vrijstelling werd afgeschaft, heeft dat geleid tot een hogere verkoop van dieselbusjes. Sinds 1 januari 2024 zijn er al bijna 46.000 nieuwe dieselbusjes geregistreerd. Dat is ruim 20% meer dan in 2023. Veel ondernemers kiezen ervoor om nu nog snel een dieselbusje aan te schaffen en dus te profiteren van de vrijstelling. Met een dieselbusje heb je immers nog de mogelijkheid om tot 2028 rond te rijden. Dat vooruitzicht speelt een grote rol bij de aanschaf dit jaar.
De run op dieselbusjes staat haaks op de maatregelen die veel Nederlandse gemeenten invoeren om zero-emissiezones in te stellen voor de binnenstad. In deze zones mogen auto’s die op fossiele brandstof rijden niet meer komen. Zo’n dertig gemeenten hebben een zero-emissiezone ingesteld, waarvan de eerste zones vanaf 2025 ingaan. De gemeente Ede heeft onlangs besloten deze zero-emissiezone met 4 jaar uit te stellen tot 2030.
Kies voor een elektrische bestelbus
Het gebruik van een elektrische bestelbus heeft veel voordelen. Allereerst hoef je bij de aanschaf van een elektrische bus natuurlijk geen belasting te betalen. Daarnaast ben je ook nog eens vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting tot en met eind 2024. Vanaf 2025 betaal je weliswaar motorrijtuigenbelasting, maar ontvang je daarvoor 75% korting en ben je dus nog altijd voordeliger uit dan als je een voertuig op fossiele brandstof aanschaft. Verder kun je met een elektrisch voertuig de komende jaren zonder problemen de zero-emissiezones inrijden.
Zakelijke lease is een slimme oplossing
Of je nu twijfelt tussen een dieselbusje of een elektrische bestelbus, een bedrijfswagen aanschaffen is een flinke investering. Zakelijk lease is dan een slimme oplossing, want daarmee betaal je elke maand een vast bedrag en hoef je je geen zorgen te maken over hoge aanschafkosten of onverwachte uitgaven voor onderhoud en reparatie. Met een bestelbusje leasen weet je altijd waar je aan toe bent.
Daarnaast biedt leasen een aantrekkelijk financieel voordeel. De rentetarieven zijn immers laag, zeker in de huidige economische situatie. Zo’n financieel voordeel maakt het aantrekkelijk om via lease te investeren in een bedrijfswagen die voldoet aan jouw voorwaarden zonder dat je ineens veel geld uitgeeft.
Vergelijken loont
De veranderingen rondom de BPM-regeling en de overgang naar elektrisch rijden roepen ongetwijfeld veel vragen bij je op. Daarom help ik je graag bij het vinden van de juiste financieringsoplossing voor jouw bedrijfswagens. Of je nu kiest voor koop of lease, ik help je graag bij het vergelijken van offertes. Want de beste keuze voor een leasemaatschappij hangt niet alleen van het rentepercentage af, maar ook van wat je precies gaat leasen, de aanschafwaarde en hoe lang en intensief je het gaat gebruiken. Ik help je graag van de eerste oriëntatie tot de uiteindelijke aanschaf of leaseovereenkomst. Neem vandaag nog contact met me op voor een afspraak, zodat je met een gerust hart de weg op kunt.
Tom Baerends
Adviseur bedrijfs- en vastgoedfinanciering
Financieringsgilde
Vallei
Business
☰
Noord-Limburg Business
Achterhoek Business
Rivierenland Business
Vallei Business
Utrecht Business
Driesteden Business
Arnhem Business
Nijmegen Business
Op de hoogte blijven van onze updates?
Vallei Business nummer 4 2024
WEL Advies maakt het verhaal achter de cijfers inzichtelijk Innovatieprijs Regio Foodvalley 2024 FOV Regio Foodvalley: groot collectief is cruciaal Samenwerking vereist bij aanpak netcongestie Webwinkels en de juiste informatie voor klanten Van Munster Media neemt RAN Media overDe BPM-regeling voor bestelauto’s verdwijnt: wat betekent dit voor jouw bedrijf? Strategisch communiceren voor duurzame groei Column Anders Verder: geen zin! Wanneer je lichaam weet wat je bewuste brein heeft verstopt Als het je hier niet zint, ga je toch lekker weg? nlgroeit brengt het mkb verder Column Toppaarden Coaching: wie ben ik?Waarom jouw bedrijf ICT met een persoonlijke aanpak nodig heeftWist je dat de helft van je nieuwe medewerkers binnen 18 maanden weer vertrekt? Familiebedrijven vergroten economische stabiliteitMKB Advies Partners: Hoelang duurt het proces van de verkoop van een onderneming? Bert van Kruistum innoveert werkomgeving met ISO Groep Whaling, het gevaar van ceo fraude Spectaculaire opening Midden Nederland Hallen QSTA: We willen het Europese platform worden in food Transitie Instituut: concreet aan de slag met verandering Let op: Google gooit het roer om!Harry en Lars van Zandwijk: altijd willen winnen Column MKBTR: Ik vraag dit voor een collega