Verschenen in Vallei Business nr 1 2014

social media

Het nut van social media

De wereld van marketing en communicatie is tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met social media. Hier volgen een aantal basisfeiten over de kanalen die onder deze term vallen.

vallei business | nummer 1 | maart 2014

Onder de term social media vallen alle internet-toepassingen die het mogelijk maken om informatie te delen zoals nieuws (nuJIJ), artikelen (Wikipedia), geluid (YouTube) en beeld (Instagram). De meest bekende vormen van Social Media zijn de zogenaamde Social Communities zoals Facebook en LinkedIn. Wikipedia, de bekende website waar iedereen zijn eigen bijdrage kan leveren aan de artikelen, is zelfs de naamgever aan de term wiki’s; pagina’s die als doel hebben kennis te delen die afkomstig is van zowel deskundigen als niet-deskundigen.

Peers

De essentiële spil van social media zijn de bezoekers van de websites. Zij verzorgen de inhoud door informatie te delen, artikelen te maken of content te uploaden. Dit wordt ook wel User generated content genoemd. Mede door het delen van grote hoeveelheden content ontstaat er een grote mate van interactie. De meeste mensen zijn daarbij op zoek naar soortgelijke mensen met dezelfde normen en waarden, de zogenaamde ‘peers’. Met deze ‘peers’ wordt informatie uitgewisseld en veel gebruikers van social media hechten zelfs meer waarde aan de mening van hun zelfgecreëerde netwerk dan aan die van organisaties of merken. Als er eenmaal voldoende ‘peers’ binnen een social media kanaal actief zijn, die dan ook als pioniers functioneren, ontstaat er een sneeuwbaleffect. Steeds meer mensen raken geïnteresseerd in dit kanaal en gaan er actief mee aan de slag. Op die manier hebben bekende social media platforms zoals LinkedIn, Twitter en Facebook hun bekendheid gekregen.

Dialoog

Binnen Social Media zijn dus vele groepen mensen gebundeld die voor veel bedrijven een interessante doelgroep kunnen vormen. Bovendien was het nog niet eerder mogelijk om zonder grote budgetten een dialoog aan te gaan met grote groepen consumenten. Het is voor bedrijven, organisaties en merken de kunt om deel te worden van het 'netwerk' en van de 'peers'. Omdat social media websites vaak hele actueel zijn, kan je meteen achterhalen van er bij je doelgroep speelt en hoe je daar het beste op in kan haken. Ook is de inhoud makkelijk te delen en te verspreiden binnen het netwerk. Als jouw content de interesses van je netwerk precies weet te raken, kan er zelfs een buzz plaatsvinden waardoor je een groot publiek kan raken. Bovendien scoren social media ook goed in zoekmachines omdat de content vaak door vele mensen is samengesteld waardoor het een relatief objectief en betrouwbaar karakter heeft. De artikelen van Wikipedia zijn hier een goed voorbeeld van. Ten slotte bieden social media en de vele niche-communities die elkaar op deze online kanalen vinden en worden gevormd, ook heel interessante informatie om nicheproducten en diensten te beter promoten onder je doelgroep.

Richtlijnen

Aan social media kleven echter ook een aantal nadelen. Niet alleen een bedrijf of merk kan informatie over zichzelf zenden, consumenten en medewerkers kunnen dit net zo goed, ongeacht of dit positieve of negatieve content is. Een aantal bedrijven is bijvoorbeeld al slachtoffer geworden van geruchten die via social media zijn verspreid en die door het viral effect in korte tijd een grote groep gebruikers - hun doelgroep - bereikten. Om die reden zetten steeds meer bedrijven social media richtlijnen op voor hun medewerkers waarmee uitingen in zakelijk verband aan regels worden gebonden. De nadelen van social media wegen echter niet op tegen de winst die ermee kan worden gehaald op het gebied van marktonderzoek en naamsbekendheid. Niet voor niets gaan steeds meer bedrijven aan de slag met social media binnen hun PR en relatiemarketing.

Bron: www.social-media.nl

vallei business | nummer 1 | maart 2014

Binnen Social Media zijn dus vele groepen mensen gebundeld die voor veel bedrijven een interessante doelgroep kunnen vormen.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Vallei Business nr 1 2014

'Brug slaan naar Participatiewet"Het nut van social media´Consument bepaalt de toekomst van de foodsector´Chinese zuivelgigant kiest voor WageningenOpen dag bij Computer Training Centrum'Transparantie en flexibiliteit zijn de toekomst'Innovatie in de advocatuurTerugblik op Innovatiemarktplaats'Veel modellen ook in 2014 met lage bijtelling'De 2e vhm | vallei rallyOp een enthousiaste manier maatwerk biedenAl ruim 100 jaar een begripRobert Benninga daagt ZZP'ers uitVoor Microsoft Office trainingen met een doelDe verbinding tussen mens en werk"No cure no pay incasso is ons uitgangspunt"al ruim 27 jaar topserviceNeem deel aan FoodValley TalentSmaakvolle GastvrijheidSuccesvolle eerste BOB-Borrel van 2014Coverstory: ‘Een brug slaan naar Participatiewet’Toonaangevend kennisinstituut FSIN vestigt zich in FoodValley regioChinese zuivelgigant kiest voor onze regioServicepaginaBiz2Be: ‘Transparantie en flexibiliteit zijn de toekomst’ToplocatiesColumn Van Veen AdvocatenInnovatiemarktplaats voor ICT en Industrie‘Veel modellen ook in 2014 met lage bijtelling’Banketbakkerij Mekking: al ruim 100 jaar een begripRobert Benninga daagt ZZP’ers uitGebroederlijk auto’s wassenKlein Wittenoord: de verbinding tussen mens en werk‘No cure no pay incasso is ons uitgangspunt’Siras Secretariële Service: al ruim 27 jaar topserviceSiras Koerier: specialist in exclusieve spoedrittenMaatschappelijk Verantwoord Ondernemen?Catering Groep Exclusief: Smaakvolle GastvrijheidTerugblik BOB-Borrel
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media