Column Van Veen Advocaten

Verschenen in Vallei Business nr 1 2014

Innovatie in de advocatuur

Voor de Publieke Sector, Retail en Technologie-sector zijn talloze voorbeelden van innovaties te noemen. Het digibord, de zelfscans in supermarkten en mobiele telefoons met steeds weer nieuwe technische snufjes. De zakelijke dienstverlening lijkt niet zo innovatief te zijn. Maar is dat wel zo? Zijn innovaties in de zakelijke dienstverlening niet gewoon minder zichtbaar dan in andere sectoren? Bij Van Veen Advocaten weten ze dat innovaties in de advocatuur geen stofje aan een weegschaal zijn.

Terugblikkend op 2013 hebben er een behoorlijk aantal vernieuwingen plaatsgevonden binnen de advocatuur. Zo begon het jaar met het terugbrengen van het aantal rechtbanken van 19 naar 11, het doel is de kwaliteit en toegankelijkheid van de rechtspraak te verhogen. Ook is de beroepsopleiding voor de advocatuur vernieuwd, er wordt nu gewerkt met een combinatie van klassikaal en digitaal leren. Een ander voorbeeld is het programma KEI (kwaliteit en innovatie rechtspraak), dat is opgezet door de minister van Veiligheid en Justitie en de Raad voor de rechtspraak. KEI wil de rechtspraak in Nederland digitaliseren en de rechtsgang moderniseren. Deze en andere vernieuwingen laten zien dat ook de advocatuur in Nederland niet aan innovatie ontkomt.

Als advocatenkantoor is Van Veen Advocaten al jaren innovatief. Er zijn maar weinig middelgrote kantoren met een fulltime kantoormanager, fulltime kennismanager, fulltime ICT-manager, een administrateur, lunchroommedewerker en communicatiemedewerker om het gehele kantoor te ondersteunen. Daarnaast is Van Veen Advocaten een van de weinige kantoren in haar marktsegment waar iedere advocaat een eigen secretaresse heeft. 1 op 1 werken vinden zij belangrijk omdat de secretaresses op deze manier bekend zijn met de inhoud van ieder dossier en cliënten zo beter en sneller geholpen kunnen worden. Is deze wijze van werken innovatief? Zo zou je het kunnen noemen. Het kantoor doet er in ieder geval alles aan om kwalitatief vooruitstrevend te zijn en haar dienstverlening af te stemmen op de eisen van de tijd.

Dit is niet alleen te zien aan het feit dat het kantoor relatief veel werkproces ondersteuning heeft. Eind 2012 is Van Veen Advocaten verhuisd naar een nieuw pand dat zij zelf hebben laten bouwen. Net voor de verhuizing is het kantoor overgestapt op een gevirtualiseerd automatiseringssysteem, waardoor zij tijdens de verhuizing slecht één werkdag ‘uit de lucht’ zijn geweest. Daarnaast is het kantoor onlangs overgestapt op een nieuw telefoonsysteem waardoor de bereikbaarheid van de advocaten is geoptimaliseerd.

Dit jaar stapt het kantoor over op een nieuw Document Management Systeem (DMS) waardoor minder papier verbruikt zal worden en er efficiënter samengewerkt kan worden. In januari zijn er nieuwe, snellere printers geplaatst en zo blijft het kantoor bezig met het integreren van technologische en organisatorische innovaties om zo als organisatie mee te groeien in een veranderende markt die steeds digitaler, communicatiever en toegankelijker wordt.

Al meer dan 35 jaar verleent Van Veen Advocaten vanuit Ede juridische diensten aan cliënten uit het hele land. Met negentien advocaten zijn zij zowel grote (beursgenoteerde) ondernemingen, als kleinere ondernemingen en particulieren van dienst.

W www.vanveen.com

T 0318 687878

E info@vanveen.com

@vanveenlegal

vallei business | nummer 1 | maart 2014

Column

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Vallei Business nr 1 2014

'Brug slaan naar Participatiewet"Het nut van social media´Consument bepaalt de toekomst van de foodsector´Chinese zuivelgigant kiest voor WageningenOpen dag bij Computer Training Centrum'Transparantie en flexibiliteit zijn de toekomst'Innovatie in de advocatuurTerugblik op Innovatiemarktplaats'Veel modellen ook in 2014 met lage bijtelling'De 2e vhm | vallei rallyOp een enthousiaste manier maatwerk biedenAl ruim 100 jaar een begripRobert Benninga daagt ZZP'ers uitVoor Microsoft Office trainingen met een doelDe verbinding tussen mens en werk"No cure no pay incasso is ons uitgangspunt"al ruim 27 jaar topserviceNeem deel aan FoodValley TalentSmaakvolle GastvrijheidSuccesvolle eerste BOB-Borrel van 2014Coverstory: ‘Een brug slaan naar Participatiewet’Toonaangevend kennisinstituut FSIN vestigt zich in FoodValley regioChinese zuivelgigant kiest voor onze regioServicepaginaBiz2Be: ‘Transparantie en flexibiliteit zijn de toekomst’ToplocatiesColumn Van Veen AdvocatenInnovatiemarktplaats voor ICT en Industrie‘Veel modellen ook in 2014 met lage bijtelling’Banketbakkerij Mekking: al ruim 100 jaar een begripRobert Benninga daagt ZZP’ers uitGebroederlijk auto’s wassenKlein Wittenoord: de verbinding tussen mens en werk‘No cure no pay incasso is ons uitgangspunt’Siras Secretariële Service: al ruim 27 jaar topserviceSiras Koerier: specialist in exclusieve spoedrittenMaatschappelijk Verantwoord Ondernemen?Catering Groep Exclusief: Smaakvolle GastvrijheidTerugblik BOB-Borrel
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media