Biz2Be: ‘Transparantie en flexibiliteit zijn de toekomst’

Verschenen in Vallei Business nr 1 2014

Profiel

Victor Beverloo, Biz2Be

‘Transparantie en flexibiliteit zijn de toekomst’

Op een lenteachtige middag ontmoet de redactie van Vallei Business Beverloo op de campus van Wageningen UR. We nemen plaats in de mooie aula van gebouw 115, Impulse, en al snel is merkbaar dat Beverloo weet waarover hij praat.

“Er zijn op het gebied van logistiek en manufacturing vanuit IT-perspectief baanbrekende, technologische doorbraken geweest die nog maar mondjesmaat worden toegepast. Ik zie dat nu de eerste verkenningen ontstaan bij de topbedrijven. Bij de kleine bedrijven is dat nog niet het geval, en daar zit wat mij betreft dan ook nog veel verbeterpotentieel. Neem Apple. Niemand vroeg om de iPad. Maar Apple heeft hem wel ontwikkeld en het bleek een doorslaand succes. En zo is het ook in de maakindustrie. Er zijn technologische ontwikkelingen waar je als bedrijf je voordeel mee kunt doen, waarmee je je werkkapitaal en investeringsbehoefte serieus kunt reduceren.”

Trends

Voordat we dieper ingaan op de technologieën, kaart Beverloo eerst een aantal trends aan. “De eerste trend is dat vooral volumeproductie uit Azië komt. Het is vanwege de lage loon- en grondstofkosten dus geen haalbare kaart om daartegen te concurreren. De tweede trend is de toenemende vraag naar flexibiliteit. Als je een auto aanschaft, kun je tegenwoordig bijna alles configureren. Of schoenen waar je je naam op kan laten borduren, je kunt het zo gek niet bedenken. En dat is het aardige, op het moment dat het om kleine series en flexibiliteit gaat, is onze regio ineens weer aantrekkelijk. De laatste trend is het online zijn. Tegenwoordig is iedereen online, en ik zie bedrijven in de maakindustrie daar eigenlijk nog té weinig mee doen. Veel maakbedrijven zijn met hun producten en diensten nauwelijks te vinden, en doen dus alleen zaken met de hun bekende partners.”

Transparantie

In Duitsland is begin 2012 door het kabinet Merkel het Industrie 4.0 beleid gelanceerd. Geen nieuwe technologieën deze keer, maar bestaande technologieën werden geïntegreerd: machines, producten en mensen worden onderling met elkaar verbonden en kunnen real time reageren op een klantvraag of verstoring. Beverloo: “Het planningsproces en de configuratie van producten wordt flexibeler. Maar dat vergt ook iets van de ondernemer; hoe gaat hij met zijn partners om? En hoe transparant word je? Transparantie klinkt voor sommige ondernemers vies, maar het is niet iets om bang voor te zijn. Je moet als ondernemer in de maakindustrie kunnen vertrouwen op zowel je toeleveranciers als je transporteurs. En die hele keten zou transparant moeten zijn voor de klant.”

Volgens de principes van Lean Manufacturing moet je pas beginnen met een stap als je zeker weet dat de volgende stap hem opvolgt. “Het heeft geen zin om vandaag iets te maken, terwijl je het pas over drie dagen kunt transporteren”, stelt Beverloo. “Eigenlijk is het kapitaalvernietiging, want ik voeg waarde toe en jij laat het drie dagen liggen. Dan kan ik net zo goed drie dagen laten beginnen met de productie.”

Volgens Beverloo wordt er zo nog te weinig gekeken. “Het is belangrijk dat bedrijven zich richten op specificaties, timing, volume, kosten en efficiency. En daar komende de baanbrekende technologische ontwikkelen uit de ICT om de hoek kijken. Die kunnen significant bijdragen aan de verbetering van het geschetste bedrijfsproces. Een ervan is dat de planningstechnologie een gigantische doorbraak heeft gemaakt. Soms duurde het doorrekenen van orders over alle fabrieken van een fabrikant 12 uur! Tegenwoordig is het werkgeheugen van computers zoveel keer krachtiger dan jaren geleden, dat het doorrekenen tegenwoordig in een split second gaat. Bedrijven kunnen hierdoor dus realtime sturen, zodat er geen verschil meer is tussen planning en uitvoering. Op die manier kun je duidelijke afspraken met je klant, omdat je weet hoe het hele proces in elkaar steekt en, belangrijker, hoeveel doorlooptijd het kost.”

Mindset

Deze nieuwe manier van werken vergt een compleet andere mindset voor ondernemers, omdat met dit niet gewend is. Beverloo: “Ik zei eerder al dat transparantie niet altijd even welkom is. Het heeft geen zin om het tegen te gaan, ik denk dat bedrijven die dat doen over een paar jaar geen bestaansrecht meer hebben omdat andere bedrijven dan geen zaken meer met ze willen doen. Dus ja, het vergt een andere mindset. En dat is niet onmogelijk. Als je voorloper bent, heb je altijd een voorsprong.”

Biz2Be

Cerise 15, 6708 LG Wageningen

T: 06-51593202, I: www.biz2be.nl, E: info@biz2be.nl

vallei business | nummer 1 | maart 2014

Biz2Be is een managementadviesbureau uit Wageningen dat zich richt op business controlling voor het Midden- en Kleinbedrijf in de maakindustrie en logistiek. Eigenaar Victor Beverloo is ruim 25 jaar geleden begonnen met financieel advies en controles, maar kreeg niet lang daarna te maken met logistiek en manufactering en dat is vandaag de dag niet anders.

vallei business | nummer 1 | maart 2014

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Vallei Business nr 1 2014

'Brug slaan naar Participatiewet"Het nut van social media´Consument bepaalt de toekomst van de foodsector´Chinese zuivelgigant kiest voor WageningenOpen dag bij Computer Training Centrum'Transparantie en flexibiliteit zijn de toekomst'Innovatie in de advocatuurTerugblik op Innovatiemarktplaats'Veel modellen ook in 2014 met lage bijtelling'De 2e vhm | vallei rallyOp een enthousiaste manier maatwerk biedenAl ruim 100 jaar een begripRobert Benninga daagt ZZP'ers uitVoor Microsoft Office trainingen met een doelDe verbinding tussen mens en werk"No cure no pay incasso is ons uitgangspunt"al ruim 27 jaar topserviceNeem deel aan FoodValley TalentSmaakvolle GastvrijheidSuccesvolle eerste BOB-Borrel van 2014Coverstory: ‘Een brug slaan naar Participatiewet’Toonaangevend kennisinstituut FSIN vestigt zich in FoodValley regioChinese zuivelgigant kiest voor onze regioServicepaginaBiz2Be: ‘Transparantie en flexibiliteit zijn de toekomst’ToplocatiesColumn Van Veen AdvocatenInnovatiemarktplaats voor ICT en Industrie‘Veel modellen ook in 2014 met lage bijtelling’Banketbakkerij Mekking: al ruim 100 jaar een begripRobert Benninga daagt ZZP’ers uitGebroederlijk auto’s wassenKlein Wittenoord: de verbinding tussen mens en werk‘No cure no pay incasso is ons uitgangspunt’Siras Secretariële Service: al ruim 27 jaar topserviceSiras Koerier: specialist in exclusieve spoedrittenMaatschappelijk Verantwoord Ondernemen?Catering Groep Exclusief: Smaakvolle GastvrijheidTerugblik BOB-Borrel
Vallei Business is een uitgave van Van Munster Media