Het werkgeversmerk

Magazines | Vallei Business nr 2 2011

Het werkgeversmerk

Iedere organisatie heeft een naam als het gaat om werkgeverschap, deze kan goed of slecht zijn. Employer branding wil zeggen dat het bedrijf werkt aan een correcte naam zodat mensen graag voor de werkgever willen werken.

Als een bedrijf goed is voor de werknemer, dan is de werknemer ook goed voor het bedrijf. Eerlijk werkgeverschap is daarbij het kernwoord. De basis van een uitstekende reputatie ligt dus binnen het bedrijf zelf. De werknemers zijn het visitekaartje van een organisatie en dragen dat uit naar buiten.

Het is van belang dat er gezamenlijke doelstellingen zijn waar iedereen een steentje aan bijdraagt. Iedereen weet waar het bedrijf over vijf jaar wil staan en welke doelen er bereikt moeten worden. De communicatie op de werkvloer is belangrijk, iedereen moet weten waar hij of zij aan toe is en het personeelsbeleid moet consequent worden uitgevoerd.

Goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden spelen een essentiële rol om mensen positief over een werkgever te laten zijn. Een prima salaris speelt uiteraard ook mee, maar voor veel werknemers zijn ook doorgroeimogelijkheden en aandacht voor persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk om voor een bepaalde organisatie te werken.

De rol van de werknemers moet niet onderschat worden als het gaat om het uitdragen van het bedrijfsmerk. Als een medewerker niet tevreden is in zijn functie, zal hij dit bewust of onbewust uitdragen. Een negatief of positief verhaal bepaalt mede waarom toekomstig medewerkers wel of niet op een functie van een bedrijf zullen solliciteren.

De voordelen van een uitstekend werkgeversmerk liegen er niet om. Niet alleen voor werving en selectie van goed personeel speelt het een rol. Een medewerker die tevreden is in zijn functie, is productiever en zal zich flexibel opstellen naar de werkgever en het bedrijf toe.

Werving

Voor werving en selectie is een goede naam essentieel. Zeker in de tijd waarin de babyboomers de arbeidsmarkt verlaten, wordt het werven van nieuwe talenten een grote uitdaging. Openstaande vacatures worden moeilijker vervuld en meerdere bedrijven zoeken dezelfde mensen. Om aan de mensen te komen die een bedrijf nodig heeft, kan een goede naam de sleutel zijn tot continuïteit van medewerkers.

Stabiliteit betaalt zich terug. Bedrijven waar het verloop van personeel hoog is, worden al snel op de arbeidsmarkt gewantrouwd. Het valt op als er van hetzelfde bedrijf steeds vacatures vrij komen. Dit geldt overigens niet alleen voor potentiële nieuwe werknemers, ook bij andere bedrijven zal het op gaan vallen als het verloop ergens groot is. Voor klanten en opdrachtgevers zal het niet als positief ervaren worden als ze steeds nieuwe mensen als aanspreekpunt hebben.

Effecten

Employer branding is iets waar een werkgever binnen een organisatie aan moet werken. Een goede naam bouw je niet zomaar op. Wie vandaag de eerste stappen zet om het werkgeversmerk positief te laden, ziet er pas over een jaar of twee de effecten van.

Door internet en met name de social media, gaat een goede of slechte naam razendsnel de wereld rond. Een goede naam opbouwen kost veel tijd en energie, terwijl een slecht werkgeversmerk nog jaren blijft hangen. Werkgevers doen er verstandig aan om te onderzoeken hoe er over het bedrijf op internet gesproken wordt en dit continu in de gaten te blijven houden.

Employer branding is niet eenvoudig. Er spelen veel factoren mee en veel organisaties verkijken zich op de effecten. Het verschil zit hem in de details. De kleinste dingen kunnen een grote rol spelen als het om een goede reputatie gaat. Wie aan zijn werkgeversmerk wil werken, kan het beste op zoek gaan naar bureaus die erin gespecialiseerd zijn.

Werkgevers beginnen vaak weer te denken aan employer branding als er krapte op de arbeidsmarkt ontstaat. Toch is het altijd belangrijk om als werkgever een goede reputatie te behouden en aan het merk van de organisatie te blijven werken.

Tips & Tricks

- Inventariseer welke naam het bedrijf heeft en kijk wat er aan gedaan kan worden om het te verbeteren en te laden op de (arbeids)markt.

- Neem de tijd, employer branding is een proces van jaren en er moet continu aandacht voor zijn.

- Wees trots op je bedrijf en je merk en draag dat uit.

- Zorg dat de medewerkers hun positieve ervaringen uitdragen en trots zijn om voor het bedrijf te werken.