Gemeente Wageningen; innovatief ontwikkelen

Magazines | Vallei Business nr 2 2011

Gemeente Wageningen

Innovatief ontwikkelen

De gemeente Wageningen profileert zich als City of Life Siences en Hart van de Regio Food Valley. Niet zo vreemd omdat de Wageningen UR vaak in één woord wordt genoemd met de gemeente. Innovatie en vooruitgang vormen de kern van het economisch gemeentelijk beleid.

Wethouder van Klimaat, Economie, Financiën en Cultuur Lex Hoefsloot ziet de economische ontwikkeling van Wageningen voor een groot deel parallel lopen met de universiteit. “We zijn partners in de ontwikkeling van de economie en spelen daarbij een belangrijke rol binnen de regio. Als we het aantal arbeidsplaatsen bekijken, dan is ongeveer één op de vijf direct gerelateerd aan de Wageningen UR. Van de huishoudens heeft ongeveer zeventig procent iets met de universiteit te maken.”

De huidige samenwerking tussen gemeente en universiteit ontstond al in de jaren negentig toen de Wageningen UR zich wilde gaan concentreren op een campus en de gemeente zich ging profileren als Wageningen Kennisstad. Hoefsloot: “Daar zijn we natuurlijk in mee gegaan om dat te faciliteren. Duurzame ontwikkeling met het oog op de toekomst, zo zijn we als partners naar de mogelijkheden gaan kijken.”

De noodzaak om de universiteit te concentreren op één plek en zo de ontwikkeling als kenniscentrum te bevorderen waren voor Wageningen duidelijk. Daarnaast moesten de gemeentelijke belangen niet uit het oog worden verloren. “Hiervoor waren de faculteiten en gebouwen verspreid over de stad, dat betekent ook dat je veel loop hebt van mensen die van de ene locatie naar de andere gingen”, zegt Hoefsloot. “Dat zou minder worden en daar zit de middenstand niet op te wachten. We hadden aanvankelijk

besloten dat de campus bijvoorbeeld geen woon-, winkel- en horecafuncties zou faciliteren. We wilden dat de binnenstad zijn

eigen karakter zou blijven houden die je als studentenstad nou eenmaal hebt.”

Wereldkaart

De campus en de samenwerking zijn nu verder ontwikkeld: Wageningen heeft zich succesvol op de wereldkaart gezet als innovatieve gemeente. Het partnerschap bleek een succesvolle formule. Tevens neemt de Wageningen Campus een prominente positie in binnen de ambitie die er binnen de regio FoodValley is om deze regio binnen vijf jaar tot een van de Europese topspelers te maken op het gebied van voeding en duurzaamheid. Wil de Wageningen Campus in Nederland, maar ook internationaal toonaangevend blijven dan is het gewenst dat de Campus zich ontwikkelt tot een samenhangend gebied met accommodaties, faciliteiten en (studenten)huisvestings- mogelijkheden van een hoogwaardig voorzieningenniveau. “Nu, tien jaar later, gaan we kijken hoe alles is gelopen en of onze denkwijze destijds nog steeds actueel is. De komende maanden gaan we behalve met de universiteit tevens met alle Wageningse ondernemers (verenigd in het Wagenings Ondernemerscontact/WOC en de Stichting Ondernemersfonds Wageningen) in gesprek over de mogelijke effecten van dergelijke nieuwe ontwikkelingen rond de Campus op onze doelstelling van een vitale een aantrekkelijke binnenstad. Deze mag niet in het gedrang komen.”

Over het resultaat van deze discussie valt nu nog niets over te zeggen, die discussie ronden we begin 2012 af. Samen met de Wageningen UR zijn we goed bezig met het uitdragen van Wageningen als belangrijk kenniscentrum in de voedseltechnologie. Wij zijn zelf natuurlijk niet bezig met innovatie, maar faciliteren en bevorderen het. De innovatie wordt gedaan door de universiteit en de bedrijven die eraan gerelateerd zijn.”

Het merk Wageningen staat als een huis en wereldwijd is de gemeente bekend. Hoefsloot: “We hebben een ijzersterk merk als Wageningen. We zien dat we bijvoorbeeld de afgelopen drie jaar in verschillende EU rapporten nadrukkelijk worden genoemd als voorbeeld hoe je een goed kenniscluster ontwikkelt en promoot. Natuurlijk ligt dat niet allemaal bij de gemeente zelf, wij zijn er op de achtergrond bij betrokken, maar als je denkt aan voedsel en groen, dan denk je aan Wageningen.”

Kennisintensieve

bedrijven

Binnen de regio Food Valley werkt Wageningen nauw samen met de omliggende gemeenten en de Stichting Food Valley. Volgens Hoefsloot is het uniek dat er tussen zoveel gemeenten zo goed wordt samengewerkt. “Iedere gemeente richt zich op de bedrijven die bij ze passen. Wij richten ons natuurlijk op innovatie en onderzoek, de kennisintensieve bedrijven. Natuurlijk zijn wij ook heel blij met onze ‘gewone’ lokale ondernemers die hier ook goed hun zaken kunnen doen. Maar de nieuwe bedrijven die zich hier ontwikkelen, zijn toch vaak verbonden met innovatie en research op food gebied. Bedrijven die zich bijvoorbeeld richten op transport en logistiek, verwijzen we door naar andere gemeenten in de regio die daar beter in kunnen faciliteren.”

Naast de bedrijvigheid die de regio Food Valley samen aantrekt, spelen ook de geografische beperkingen een rol om goede partners te zijn van de buurgemeenten. “De ruimte is natuurlijk beperkt en we zijn allemaal erg trots op onze landschappen en de mooie omgeving”, zegt Hoefsloot. “We zitten hier zo mooi in de natuur. Voor onze inwoners en de toeristische industrie is hier een groot aanbod aan mogelijkheden. Dat willen we natuurlijk zo houden. Binnen die beperkte ruimte zullen we moeten samenwerken om dat unieke karakter te behouden.”

Straatbeeld

Wageningen zal zich ook in de toekomst als kenniscluster blijven profileren. Samen met de overige gemeenten in de regio, de Stichting FoodValley en de Wageningen UR zal de gemeente nieuwe bedrijven gaan aantrekken van buiten de regio. Toch verwacht Hoefsloot niet dat er een samenklontering van bedrijventerreinen gaat ontstaan. “We groeien als gemeente heel rustig. We verwachten wel dat we uiteindelijk tot een inwonersaantal van ruim 40.000 zullen groeien, maar dat we aan elkaar gaan groeien, dat denk ik niet. De natuurlijke barrières zijn al groot en die landschappen willen we behouden. Maar ik denk ook dat het karakter van Wageningen heel anders is dan dat van andere steden in de omgeving, bijvoorbeeld Ede of Veenendaal. We zijn een internationale universiteitsstad met zo’n 160 verschillende nationaliteiten. Dat is gewoon een heel ander straatbeeld.”

Wethouder van Klimaat, Economie, Financiën en Cultuur Lex Hoefsloot ziet de economische ontwikkeling van Wageningen voor een groot deel parallel lopen met de universiteit. “We zijn partners in de ontwikkeling van de economie en spelen daarbij een belangrijke rol binnen de regio. Als we het aantal arbeidsplaatsen bekijken, dan is ongeveer één op de vijf direct gerelateerd aan de Wageningen UR. Van de huishoudens heeft ongeveer zeventig procent iets met de universiteit te maken.”

De huidige samenwerking tussen gemeente en universiteit ontstond al in de jaren negentig toen de Wageningen UR zich wilde gaan concentreren op een campus en de gemeente zich ging profileren als Wageningen Kennisstad. Hoefsloot: “Daar zijn we natuurlijk in mee gegaan om dat te faciliteren. Duurzame ontwikkeling met het oog op de toekomst, zo zijn we als partners naar de mogelijkheden gaan kijken.”

De noodzaak om de universiteit te concentreren op één plek en zo de ontwikkeling als kenniscentrum te bevorderen waren voor Wageningen duidelijk. Daarnaast moesten de gemeentelijke belangen niet uit het oog worden verloren. “Hiervoor waren de faculteiten en gebouwen verspreid over de stad, dat betekent ook dat je veel loop hebt van mensen die van de ene locatie naar de andere gingen”, zegt Hoefsloot. “Dat zou minder worden en daar zit de middenstand niet op te wachten. We hadden aanvankelijk

besloten dat de campus bijvoorbeeld geen woon-, winkel- en horecafuncties zou faciliteren. We wilden dat de binnenstad zijn

eigen karakter zou blijven houden die je als studentenstad nou eenmaal hebt.”

Wereldkaart

De campus en de samenwerking zijn nu verder ontwikkeld: Wageningen heeft zich succesvol op de wereldkaart gezet als innovatieve gemeente. Het partnerschap bleek een succesvolle formule. Tevens neemt de Wageningen Campus een prominente positie in binnen de ambitie die er binnen de regio FoodValley is om deze regio binnen vijf jaar tot een van de Europese topspelers te maken op het gebied van voeding en duurzaamheid. Wil de Wageningen Campus in Nederland, maar ook internationaal toonaangevend blijven dan is het gewenst dat de Campus zich ontwikkelt tot een samenhangend gebied met accommodaties, faciliteiten en (studenten)huisvestings- mogelijkheden van een hoogwaardig voorzieningenniveau. “Nu, tien jaar later, gaan we kijken hoe alles is gelopen en of onze denkwijze destijds nog steeds actueel is. De komende maanden gaan we behalve met de universiteit tevens met alle Wageningse ondernemers (verenigd in het Wagenings Ondernemerscontact/WOC en de Stichting Ondernemersfonds Wageningen) in gesprek over de mogelijke effecten van dergelijke nieuwe ontwikkelingen rond de Campus op onze doelstelling van een vitale een aantrekkelijke binnenstad. Deze mag niet in het gedrang komen.”

Over het resultaat van deze discussie valt nu nog niets over te zeggen, die discussie ronden we begin 2012 af. Samen met de Wageningen UR zijn we goed bezig met het uitdragen van Wageningen als belangrijk kenniscentrum in de voedseltechnologie. Wij zijn zelf natuurlijk niet bezig met innovatie, maar faciliteren en bevorderen het. De innovatie wordt gedaan door de universiteit en de bedrijven die eraan gerelateerd zijn.”

Het merk Wageningen staat als een huis en wereldwijd is de gemeente bekend. Hoefsloot: “We hebben een ijzersterk merk als Wageningen. We zien dat we bijvoorbeeld de afgelopen drie jaar in verschillende EU rapporten nadrukkelijk worden genoemd als voorbeeld hoe je een goed kenniscluster ontwikkelt en promoot. Natuurlijk ligt dat niet allemaal bij de gemeente zelf, wij zijn er op de achtergrond bij betrokken, maar als je denkt aan voedsel en groen, dan denk je aan Wageningen.”

Kennisintensieve

bedrijven

Binnen de regio Food Valley werkt Wageningen nauw samen met de omliggende gemeenten en de Stichting Food Valley. Volgens Hoefsloot is het uniek dat er tussen zoveel gemeenten zo goed wordt samengewerkt. “Iedere gemeente richt zich op de bedrijven die bij ze passen. Wij richten ons natuurlijk op innovatie en onderzoek, de kennisintensieve bedrijven. Natuurlijk zijn wij ook heel blij met onze ‘gewone’ lokale ondernemers die hier ook goed hun zaken kunnen doen. Maar de nieuwe bedrijven die zich hier ontwikkelen, zijn toch vaak verbonden met innovatie en research op food gebied. Bedrijven die zich bijvoorbeeld richten op transport en logistiek, verwijzen we door naar andere gemeenten in de regio die daar beter in kunnen faciliteren.”

Naast de bedrijvigheid die de regio Food Valley samen aantrekt, spelen ook de geografische beperkingen een rol om goede partners te zijn van de buurgemeenten. “De ruimte is natuurlijk beperkt en we zijn allemaal erg trots op onze landschappen en de mooie omgeving”, zegt Hoefsloot. “We zitten hier zo mooi in de natuur. Voor onze inwoners en de toeristische industrie is hier een groot aanbod aan mogelijkheden. Dat willen we natuurlijk zo houden. Binnen die beperkte ruimte zullen we moeten samenwerken om dat unieke karakter te behouden.”

Straatbeeld

Wageningen zal zich ook in de toekomst als kenniscluster blijven profileren. Samen met de overige gemeenten in de regio, de Stichting FoodValley en de Wageningen UR zal de gemeente nieuwe bedrijven gaan aantrekken van buiten de regio. Toch verwacht Hoefsloot niet dat er een samenklontering van bedrijventerreinen gaat ontstaan. “We groeien als gemeente heel rustig. We verwachten wel dat we uiteindelijk tot een inwonersaantal van ruim 40.000 zullen groeien, maar dat we aan elkaar gaan groeien, dat denk ik niet. De natuurlijke barrières zijn al groot en die landschappen willen we behouden. Maar ik denk ook dat het karakter van Wageningen heel anders is dan dat van andere steden in de omgeving, bijvoorbeeld Ede of Veenendaal. We zijn een internationale universiteitsstad met zo’n 160 verschillende nationaliteiten. Dat is gewoon een heel ander straatbeeld.”

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement