Column Faam Werkt: waarom de meeste sollicitatiegesprekken zinloos zijn

Magazines | Vallei Business nummer 3 2019

De wereld van werving van personeel is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Vroeger stonden de kranten vol met schakeltjes en advertenties, tegenwoordig gebruiken veel bedrijven online wervingskanalen. Door deze nieuwe kanalen is ook de wereld van solliciteren een dorp geworden.

Ondanks al deze veranderingen voeren de meeste recruiters en (HR) managers standaard sollicitatiegesprekken met sollicitanten. Voor een baan moet je als kandidaat, na je schriftelijke motivatiebrief, eerst langskomen bij de (HR) manager, die dan vervolgens op basis van een gesprek van een uur beslist of je de beste bent voor de baan. Dit roept de vraag op: is dit nog wel van deze tijd? We weten dat het sollicitatiegesprek een slechte voorspeller is van het succes van een kandidaat.

Waardoor komt dat? Een sollicitatiegesprek wordt veelal gekenmerkt door niet verrassende vragen. Het speelt zelfs goede verhalenvertellers in de kaart die een mooi en passend antwoord kunnen geven. Daar komt nog eens bij dat een sollicitatiegesprek zelden authentiek is. Dankzij internet kun je als kandidaat je goed voorbereiden op veelgestelde vragen. Als je als manager, recruiter of ondernemer hoopt op een eerlijk en oprecht antwoord, dan word je vaak teleurgesteld.

Hoe zorg je ervoor dat de nieuwe collega die je aanneemt bij het team past en over de juiste kwaliteiten beschikt? Lees onderstaande tips voor een goed sollicitatiegesprek.

#1 De meeste gesprekken worden beoordeeld op basis van intuïtie en (onderbuik)gevoel. De kunst is om meer te kijken naar de feiten en niet alleen naar gevoel.

#2 Het is niet interessant of iemand een goed sollicitatiegesprek voert, maar of hij of zij vaardigheden heeft waar je in het werk wat aan hebt. Een goede oplossing hiervoor is een sollicitant te vragen een bestaand probleem op te lossen. Je kunt de kandidaat dan beoordelen op de kwaliteit van de oplossing, maar ook hoe ze daartoe gekomen zijn en hoe ze dit communiceren.

#3 Vroeger was een online assessment alleen voorbehouden aan de managers binnen de organisatie. Tegenwoordig worden alle lagen binnen een organisatie getest. Vanuit Faam Werkt maken we veel gebruik van de Energy Drives scan. Deze scan meet waar iemand energie van krijgt en waar iemand op leeg loopt? Wat zijn de persoonlijke drijfveren van de sollicitant, maar ook van de collega's? Goede testen zijn een feitelijke onderbouwing van je (onderbuik) gevoel.

#4 Vertrouwen is de basis van elk goed gesprek. Om elkaar te leren kennen, kun je niet zonder vertrouwen. Probeer dan ook de spreekruimte, sfeer en tijdstip, hierop aan te passen. Je kunt de spanning er al uit halen door iemand uit te nodigen voor een 'bakje koffie' in plaats van het inplannen van een sollicitatiegesprek.

#5 Maak van het sollicitatiegesprek geen salesgesprek maar spreek met passie over de vacature en je bedrijf. Vooral in deze tijd van enorme tekorten op de arbeidsmarkt is de neiging groot om de vacature te gaan verkopen. Je kunt beter de toekomstige collega's bij het gesprek betrekken. Het gesprek wordt natuurlijker en interessanter. Als deze collega's enthousiast en gedreven zijn, dan overtuigen ze door niet te overtuigen.

Een sollicitatiegesprek hoeft dus niet zinloos te zijn. Met goede voorbereiding, de juiste vraagstelling, tests en een meeloopdag blijft het een goede basis voor het aannemen van nieuwe collega's. Heeft u daarbij hulp nodig? De koffie staat bij ons klaar.

delen:

Vallei Business nummer 3 2019

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by