Combinatie van specialismen bij Schuiteman Accountants & Adviseurs: De vraag achter de vraag

Magazines | Vallei Business nummer 4 2022

Het bestaan van een ondernemer is dynamisch, maar in zekere zin ook eenzaam. Op wie kan hij of zij terugvallen met vraagstukken over bijvoorbeeld de bedrijfsvoering, investeringen of de toekomst? Schuiteman Accountants & Adviseurs kijkt verder dan de cijfers en heeft voor de verschillende disciplines specialisten in dienst die gericht en eerlijk adviseren. Dan komt, in veel gevallen, de vraag achter de vraag naar boven.

“In een wereld die in het teken staat van een onophoudelijke digitalisering hebben mensen nadrukkelijk de behoefte aan persoonlijk contact", stelt Hans Havelaar, directeur Accountancy & Advies bij Schuiteman. “Dat geldt zeker ook voor ondernemers. Zij kunnen nu eenmaal niet naar een leidinggevende stappen als ze ergens niet uitkomen of klankborden met collega’s. Die rol nemen wij graag op ons, met een sterke mate van betrokkenheid en vanuit onze kernwaarden ‘ondernemend’, ‘persoonlijk’, ‘eerlijk’ en ‘no-nonsense’, samengevat. Enerzijds bedienen we vanuit onze kantoren in Ede, Barneveld, Voorthuizen, Harderwijk en Huizen heel Midden-Nederland, anderzijds blijven we als familiebedrijf met per 1 oktober 54 jaar historie dicht bij onze klanten staan. Juist het hebben van specialisten voor elke discipline stelt ons in staat om ondernemers heel persoonlijk en gericht van advies te dienen. Aanvullend daarop raden wij hen aan om ook te sparren met mensen binnen hun netwerk, omdat dat mogelijk interessante inzichten oplevert, die op tafel kunnen komen in een gesprek met één van onze adviseurs. Tegelijkertijd zal een ondernemer financiële zaken liever niet met iedereen willen delen en deze liever in vertrouwen met ons doornemen.”

ONDERBOUWEN
Veelal wordt een accountantskantoor geassocieerd met het opstellen van jaarrapporten en fiscale advisering. Kortom, de nadruk op cijfers. Schuiteman trekt zijn dienstverlening veel breder, zo blijkt bijvoorbeeld uit de rol die Marco van de Lagemaat als senior business consultant vervult. “Ik help ondernemers met financieringsvraagstukken. Het is voor hen meestal geen dagelijkse kost om zich daarmee bezig te houden. Hoe vind je dan je weg in het oerwoud van kredietverstrekkers? Wat wil je financieren en hoe? Je kunt de kille jaarcijfers met een prognose aanleveren, maar je maakt een veel betere entree wanneer je dingen kunt onderbouwen. Vanuit 32 jaar ervaring in het bankwezen ken ik ook de andere kant. Een kredietverstrekker kijkt of je hebt nagedacht over wat je wilt en waarom. Ook over hoe je het geld uiteindelijk terugbetaalt, want daar gaat het in de basis natuurlijk om. Hoe meer zaken je gericht toelicht, hoe minder vragen je terug zult krijgen. Wanneer je in één keer het goede verhaal neerlegt met de juiste onderbouwingen, werkt dat overtuigender. Vanuit mijn ervaring in het verleden weet ik dat tachtig procent van de financieringsaanvragen kwalitatief niet volstaat. Vaak kom je er uiteindelijk wel, maar doe het liever meteen goed. De eerste klap is een daalder waard.”

ANDERE CONCLUSIES
In aanloop tot een eventuele financieringsaanvraag houdt Van de Lagemaat de ondernemer indien nodig een spiegel voor. “Stel dat de wens er ligt om na een periode van huur een pand te gaan kopen, dan dient het bedrijf daar wel klaar voor te zijn. Soms blijkt dat de ondernemer eerst wat zaken beter op de rit zal moeten krijgen, dat wil zeggen een buffer opbouwen. Op zo’n moment neem je hem of haar tegen zichzelf in bescherming. Wanneer we tijdens zo’n adviesgesprek samen de situatie kritisch onder de loep nemen, leidt dat weleens andere conclusies naar voren dan vooraf gedacht. Dan schuilt er een andere vraag achter de vraag. Wanneer je worstelt met het betalen van crediteuren kun je je oriënteren op het verkrijgen van extra krediet, maar misschien zijn er wel andere mogelijkheden om je werkkapitaal te verruimen. Bijvoorbeeld gekochte bedrijfsauto’s financieren via een leaseconstructie. Daarmee houd je meer werkkapitaal vrij en met een beetje geluk krijg je ook nog betalingskorting bij je crediteuren omdat je hun facturen eerder voldoet. In zo’n geval leidt de vraag om kredietuitbreiding uiteindelijk tot een geheel andere oplossing. Makkelijker en met minder risico’s. Ik haal er veel voldoening uit om ondernemers dergelijke inzichten te verschaffen.”

INZICHT
Advisering bij kredietaanvragen vormt één van de diensten waarin Schuiteman toegevoegde waarde kan bieden. Havelaar gebruikt de coronatijd als kapstok om enkele andere specialismen aan te halen. “Die twee jaar betekende voor veel ondernemers een periode van bezinning, wat zich uitte op verschillende vlakken. Hoe functioneert mijn bedrijfsvoering? Waar kan ik besparen op onnodige kosten? Wat zou ik eventueel anders moeten doen? Dat vraagt om verder inzicht en dus om goede managementinformatie. Wij bieden onze klanten een voor dat doel ontwikkeld dashboard, dat realtime in kaart brengt wat er cijfermatig speelt binnen het bedrijf. Dan kunnen we opvallende zaken tijdig signaleren en met elkaar bespreken. Bij een grotere informatiebehoefte bestaat de mogelijkheid om het dashboard specifieker te maken en daarbij in te zoomen op bepaalde onderdelen. Hiermee ga je naar een maatwerkoplossing in business intelligence, desgewenst gekoppeld aan advisering op het bedrijfskundige vlak. Dat gaat veel verder dan alleen maar periodiek de cijfers met elkaar doornemen. Dan ben je bezig met het verhaal achter de getallen.”

DRIE SCENARIO’S
Tijdens hun reflecties in de coronaperiode stelden veel ondernemers zichzelf de vraag of ze zouden moeten innoveren en/of investeren. “Vooruitkijken, dus”, zegt Havelaar. “Plannen en prognoses maken voor de toekomst. Wanneer een nieuwe stap een investering vergt en er behoefte aan een financiering om de hoek komt kijken, luidt de kritische vraag natuurlijk welk rendement dat naar verwachting zal opleveren. Wij helpen de ondernemer om dat helder te krijgen. Daarbij hanteren we over het algemeen drie scenario’s, zoals kredietverstrekkers dat graag zien: een optimistische, een pessimistische en een realistische variant. Kijk, een ondernemer is in de regel positief ingesteld. In de basis vormt dat een goede eigenschap, kenmerkend voor iemand met een eigen bedrijf. Wij willen onze klanten echter wel behoeden voor valkuilen en dat betekent soms dat je iemand in zijn enthousiasme moet afremmen. Daarbij stellen we de controlevraag: als het tegenvalt, welke knoppen heb je dan om aan te draaien, zodat het toch een succes wordt?”

AFSTAND HOUDEN
“In de coronaperiode keken veel ondernemers ook op een andere manier naar de toekomst,” vervolgt Havelaar. “Hoe zie ik de toekomst van mijn bedrijf voor me en welke rol speel ik daarin? Doorgaan op de huidige voet, stoppen, inkrimpen, uitbreiden, een overname doen of juist de zaak aan een andere partij verkopen? Dat is voer voor onze specialisten in corporate finance. Vaak komt in een vroeg stadium al een waardebepaling aan de orde, omdat dat nauw samenhangt met de keuze die je wilt maken. Wij begeleiden een aan- of verkooptraject van A tot Z, ook als het gaat om het voeren van gesprekken met overnamekandidaten. Als derde partij kunnen wij makkelijker afstand houden. Immers, we zijn er op een andere manier bij betrokken dan de ondernemer, die het persoonlijk raakt. In zo’n traject kan er kritiek op je bedrijf geuit worden. Als je dan vanuit emotie reageert, maakt dat het verloop van de transactie vaak lastiger.”

ORGANISATIEPSYCHOLOOG
“In situaties zoals samenwerkings- en personeelsvraagstukken zetten we ook andere specialisten in, zoals een jurist en een hr-deskundige, welke laatste de arbeidskant van het verhaal bekijkt,” vult Van de Lagemaat aan. “We hebben zelfs een organisatiepsycholoog binnen ons team. Die besteedt bijvoorbeeld aandacht aan hoe je je mensen behoudt in de nieuwe situatie of hoe je bij een fusie of overname twee verschillende bedrijfsculturen op een harmonieuze manier laat samenvloeien. Los van dit verhaal kan een hr-specialist van ons ook een rol van betekenis spelen binnen een bestaande organisatie. De ondernemer heeft het te druk om zelf nog de strategische personeelszaken op te pakken, maar het bedrijf is te klein om er een vaste hr-manager voor in dienst te nemen. In dat geval kunnen wij daarbij ondersteuning bieden. Iemand met kennis van zaken, die bijvoorbeeld functieprofielen uitschrijft, assessments afneemt, talentontwikkelingen uitwerkt en voor beoordelingsmethodieken zorgt, eventueel gekoppeld aan een stukje beloning.”

CONTROLLING OP PERIODIEKE BASIS
Sinds dit jaar zet Schuiteman in op een nieuwe vorm van dienstverlening: financial controlling op periodieke basis. “Per saldo raakt dit onze core business", zegt Havelaar. “De meeste bedrijven voeren zelf hun financiële administratie, maar daarbij komen soms specifiekere vraagstukken naar voren. Hoe fijn is het dan om bijvoorbeeld een aantal uur in de week een sparringpartner in de directe nabijheid te hebben? Om resultaten te analyseren, om kostenvergelijkingen te maken, om bepaalde patronen en processen te herkennen, om opvallende zaken tegen het licht te houden enzovoorts. Dit zit dus echt op het tactisch operationele vlak: alles is gericht op het verder verbeteren van de bedrijfsvoering. Onze controllers gaan fysiek naar de klant toe om feeling met het bedrijf te krijgen. Vanuit de verschillende branches waarvoor wij werkzaam zijn hebben ze een brede blik en brengen ze niet alleen ideeën in, maar waarschuwen ze de organisatie en de ondernemer ook voor valkuilen. Lopen ze daarbij tegen iets specifieks aan, dan kunnen ze direct schakelen met één van de vele specialisten van Schuiteman.”

 www.schuiteman.com
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by